2023. július 20. | 15:14

Extrém magasra rúgó vízszámla réme fenyegeti azokat, akik otthon szokták mosni az autójukat.

A napokban záporoztak a hírek, hogy Magyarország különböző településein vízkorlátozást vezettek be. Arra kérték az érintett települések lakóit, hogy hanyagolják a locsolást, a medencefeltöltést, és lehetőleg az otthon történő kocsimosást is.

Ilyen intézkedésekre a hivatalos indoklás szerint azért volt szükség, mert az elöregedett vízhálózat nem bírja már a terhelést. Különösen a reggeli és az esti csúcs okoz a rendszer számára veszélyt.

Most újabb csapás éri azokat, akik otthon szeretik lemosni a koszt autójukról. Kiderült ugyanis, hogy hamarosan jelentősen megemelkedhet az átlagfogyasztás feletti vízért fizetendő díj. Ez már az ország minden lakosát érintő kérdés.

A Magyar Víziközmű Szövetség elnöke az RTL Híradó számára elmondta, közel 50%-ban még mindig azbesztcementből vannak a vízhálózatok. Ezeket annak idején 50-70 éves élettartamra tervezték, most azonban ezen az élettartamon már régen túl vagyunk.

Csörnyei Géza, a Fővárosi Vízművek vezérigazgatója ugyancsak az RTL számára elpanaszolta, hogy a költségvetésük egyre szűkebb a vízdíjak miatt. Hangsúlyozta, hogy voltaképpen a 2009-es vízdíjakon szolgáltatják a vizet.

Felvetődött, hogy a kormány határozzon meg olyan árat a vízért, ami a rendszert fenntarthatóvá veszi. Nos, ennek úgy tnik, már meg is történtek az előkészületei.

A napvilágot látott tervek szerint a lakossági fogyasztók havi 5 köbméteres fogyasztásig fizetnének rezsicsökkentett árat. Az áramhoz és a gázhoz hasonlóan azok, akik túllépik ezt a limitet, piaci alapon fizetnék az átlagfogyasztás feletti részt.

Az Energiaügyi Minisztérium víziközmű-ágazatért felelős államtitkára, V. Németh Zsolt a MaVíz elnökségének meghívására ismertette a kormány terveit az ágazat fejlesztésével kapcsolatban. Az azenpenzem.hu cikke szerint 7,33 köbméter lehet a limit. Az új, egységes vízdíjrendszer kialakításán mindenesetre dolgoznak a minisztériumban, és már ősszel döntés születhet a parlamentben.

Design Pics/Don Hammond/Getty Images