867 gépkocsi állapotát ellenőrizték négy hazai nagyvárosban, minden 10. fennakadt az ellenőrzésen.
Budapesten, Debrecenben, Győrben és Szegeden végeztek kitereléses közúti ellenőrzéseket a kormányhivatalok szakemberei 2022. szeptember 19. és 23. között. Kiderült, milyen eredménnyel zárult Közúti Közlekedési Környezetvédelmi Akció.
A 867 ellenőrzött gépkocsiból 94 jármű esetében állapítottak meg hiányosságot. 27 járművet erősen szennyezőnek minősítettek, ezeket két hónapon belül időszakos műszaki vizsgára kell vinni - számolt be a Technológiai és Ipari Minisztérium (TIM).
A járműveket éppen úgy ellenőrizték, mint a műszaki vizsgálóállomásokon: a benzineseket gázelemzővel, míg a dízeleseket füstölésmérővel vizsgálták. Igyekeztek felderíteni a szivárgásokat, a környezetre ártalmas meghibásodásokat valamint a szabálytalan módosítások nyomait.
Az idei felmérés során sem teherautó, sem nyerges vontató nem akadt fenn az ellenőrzésen. A legtöbb esetben könnyű-tehergépjárművet tereltek ki, 97%-uk megfelelt az előírásoknak. A személyautókkal adódott a legtöbb gond, körülbelül 20%-uk esetében volt valamilyen hiányosság.
A fővárosi könnyű-tehergépjárművek átlagéletkora 9,4, míg a személyautóké 12,8 év. Vidéken jóval idősebb a járművek átlagéletkora, ezen adatokat is beleszámolva az összesített átlagéletkor 9,9 illetve 15,5 esztendő.
Így alakul a mérés alapján az évi átlagos futásteljesítmény:
- Személyautók: 13 807 km/év
- Kisteherautók: 27 026 km/év
- Nagyteherautók: 41 155 km/év
- Kamionok: 89 626 km/év
Fontos leszögezni, hogy a mérések nem tükrözik azt, hogy mi a helyzet a teljes hazai járműállománnyal, mivel az új dízeles, az elektromos valamint a hibrid gépkocsikat jellemzően nem vizsgálták.
Nyitókép: Pixabay
MTI