2020. október 28. | 13:09

Jelenleg is zajlanak a szigorításról szóló egyeztetések, jelezte a Főpolgármesteri Hivatal.

 

A tisztán elektromos meghajtású gépkocsikat leszámítva minden zöld rendszámos autó eleshet az ingyenes parkolási lehetőségtől Budapesten, tudta meg a Vezess. A hírek szerint a zöld rendszám kiadásának feltételei is finomodhatnak a jövőben.

Úgy hírlik, hogy a budapesti városvezetés már októberben szerette volna prezentálni a Fővárosi Közgyűlés előtt azt a törvényjavaslatot, amely kizárólag a tisztán elektromos kocsik számára hagyná meg az ingyenes közterületi parkolás lehetőségét a fővárosban. A Főpolgármesteri Hivatal nem cáfolta a Vezess információit, mi több, megerősítette, hogy már folynak az egyeztetések a parkolási rendszer szigorításáról.

„A zöld rendszámos gépjárművek parkolásának új szabályozásáról végleges döntés ugyan még nem született, de a szakterületünk vizsgálja a jelenlegi parkolási protokollok szigorításának jogi és fizikai lehetőségeit” – jelezte a Főpolgármesteri Hivatal.

A hivatkozott cikkben megszólaló szakértő elmondta, hogy kormányrendelet határozza meg, milyen autó kaphat zöld rendszámot idehaza, de arról már az önkormányzat dönt, hogy a környezetkímélőbb autók közül melyek részesülhetnek a díjmentes parkolásban.

Elviekben a parkoló őrök különbséget tudnak majd tenni a tisztán elektromos autók és a hibridek között, a kezükben szorongatott készülék az adatbázisba feltöltött paraméterek alapján elárulja nekik, hogy az adott gépkocsi a hajtáslánca alapján jogosult-e az ingyenes parkolásra, vagy sem.

A Vezess értesülése szerint felmerült, hogy a soron következő műszaki vizsgán megfosszák a gyári adat szerint 60 g/km feletti kibocsátású konnektoros hibrideket a zöld rendszámtól, de ebből az ötletből nem lett semmi. Helyette egy új elképzelés kezdett körvonalazódni a fejekben, lehetséges, hogy csak az 5E és 5Z besorolású gépek őrizhetik meg a jövőben a zöld rendszámot. Ez rossz hír az 5N (hatótáv növelt elektromos autó) és az 5P (plug-in hibrid) kategóriába sorolt autók számára, ők bukhatják a zöld rendszámot Magyarországon.

2020 szeptemberében minden eddiginél több, összesen 1029 pár zöld rendszámot adtak ki frissen forgalomba helyezett (új és használt) elektromos, illetve külső forrásból tölthető hibrid autókra Magyarországon, ez új rekordnak számított.

Magyarországon 2015 óta kaphatnak zöld rendszámot – ezzel együtt pedig számos kedvezményt – azok a villanyautók, amelyek képesek minimum 25 kilométert elektromos meghajtással menni. Emellett a hatótávnövelő belső égésű motorral szerelt autók is kaphatnak zöld rendszámot, de csak abban az esetben, ha elektromos üzemmódban képesek megtenni legalább 50 kilométert.

Az viszont már korábban felvetődött, hogy szigorítani kéne a zöld rendszám kiadásának feltételein:

„Ma már világos, hogy nem minden hibrid autó felel meg a környezetvédelmi előírásoknak, így a jövőben finomíthatnak a zöld rendszám kiadásának feltételein” – jelentette ki Gablini Gábor, a Gépjárműkereskedők Országos Szövetségének (GÉMOSZ) elnöke.

Egy globális tendencia is kezdik kirajzolódni, kezdetben minden országban támogatják a villanyautók elterjedését (ingyenes parkolással, díjmentes töltéssel stb.). Utána viszont fokozatosan szigorítanak, nálunk is ez jöhet, a zöld rendszámos autók egy része eleshet az ingyenes parkolástól, ráadásul nálunk is folyamatosan csökken a díjmentesen használható e-töltők száma.

Amennyiben érdekelnek a tisztán elektromos autók, nézd meg ezt a bemutatót! Ha a videó nem indulna el, megtekintheted YouTube csatornánkon.