2020. június 30. | 02:24

Egy friss tanulmány szerint a nyitott tetejű autók jobb közlekedésbiztonsági statisztikával bírnak.

Itt a nyár, a hosszú és forró nappalok, esték időszaka. A kabriótulajdonosok számára ideálisak a körülmények, hogy szabadon élvezzék a száguldást. Sokan aggódnak azonban a biztonság miatt, mondván egy kabrió sokkal balesetveszélyesebb, mint egy fix tetős autó.

Az amerikai Közlekedésbiztonsági Biztosító Intézet tanulmánya szerint a kabriók azonban jobb statisztikával rendelkeznek. A kutatás során a 16 milliárd megtett kilométer alatt bekövetkezett vezetői haláleseteket vizsgálták, a nyitott tetejű autók halálozási aránya 11 százalékkal volt alacsonyabb, mint a fix tetővel rendelkező járműveké. A rendőrségi beavatkozást igénylő balesetek tekintetében a kabriók 6 százalékkal, a sérülések arányában pedig 10 százalékkal teljesítettek jobban.

A legfőbb közlekedésbiztonsági szempontok között a kirepüléses, valamint a felborulással járó baleseteket vizsgálták. A tanulmány szerint a közlekedési balesetben elhunyt kabriósofőrök 21 százaléka vesztette életét, mert kirepült a járműből – ez a mutató a fix tetős autóknál 17 százalék. A felborulással járó eseteknél az emberek 43 százaléka esik ki a kabrió utasteréből, amíg a tetővel rendelkező járműveknél ez 35 százalékos arányt jelent. Ezek az adatok tehát nem a nyitott tetejű járművek mellett szólnak.

Az intézet szerint a kabriók kedvezőbb közlekedésbiztonsági adatai a következő tényezőkre vezethetők vissza. A tető nélküli autók általában nehezebbek, a szakértők szerint pedig a nagyobb tömeg biztonságosabb. Másrészt pedig a nyitott tetejű autók drágábbak is, rendszerint idősebb, tapasztaltabb emberek vásárolják őket, akik kevesebb kockázatot vállalnak. A kabriók egyébként is más vezetési stílust kívánnak meg, hiszen az élmény előtérbe kerül a puszta funkcionalitással szemben. Egy nyitott tetejű autóval eleve csak megfelelő időjárási körülmények között indulsz útnak, így az eső miatt csúszós aszfalt, vagy a köd nem jelent problémát.

Szerinted melyik típusú autó biztonságosabb: a kabrió, vagy egy zárt tetejű?