A tiltakozások ellenére megépülhet a Stonehenge alatti közúti alagút

Közzétéve:
2020-11-17, 18:31

A brit kormány zöld utat adott az 1,7 milliárd fontos beruházásnak, a tiltakozók azonban a bírósághoz fordulnának.

Az építési felügyelők javaslatait felülírva, valamint a tömeges tiltakozások ellenére a brit kormány zöld utat adott a Stonehenge alatt húzódó közúti alagút megépítésére. Grant Shapps közlekedési miniszter döntése nyomán a közeli A303 autóutat az alagút segítségével kétsávosra tudják bővíteni.

A helyiek, a környezetvédők és a régészek is döbbenten fogadták a döntést. A projekt megvalósítása ellen már korábban is szerveztek tiltakozásokat, a közeljövőben pedig további tüntetések várhatók. Az alagút dél-nyugat Anglia egyik legforgalmasabb útját kívánja közlekedhetőbbé tenni, miközben a közvélemény eléggé megosztott a kérdésben. 

A felügyelők jelentése az engedély visszatartását javasolt a kormánynak, mivel az építkezés alapvetően károsíthatja a térség kulturális örökségét és Stonehenge látképét. Az angol műemlék és épített örökség védelméért felelős szervezetek üdvözölték a döntést.

A tervek szerint így fog majd kinézni az alagút
A tervek szerint így fog majd kinézni az alagút

„Történelmi nap ez Stonehenge számára. A zajos és zsúfolt A303-as utat az alagútba helyezve Stonehenge ismét eggyé válhat a körülötte lévő történelmi tájjal. A következő generáció így jobban megismerheti ezt a csodálatos vidéket” - fogalmazott az English Heritage vezérigazgatója, Kate Mavor.

A Highways England autópályakarbantartó is támogatja a kezdeményezést. A Világörökség részét képező Stonehenge alatt egy körülbelül 12 kilométeres, kétsávos útszakasz épül majd, melynek része lesz a nagyjából 3,2 kilométeres alagút is – mindez 50 méterrel távolabb a legendás a kövektől, mint ahol az A303 húzódik. A munkálatok elkerülik majd a fontos régészeti területeket.

Az építkezés ellenzőinek hat hét áll rendelkezésükre, hogy a Legfelsőbb Bíróságon fellebbezzenek a döntés ellen. A Stonehenge Alliance szervezet petícióját 125 ezren írták alá. Tom Holland, a szövetség elnöke elmondta, tovább folytatják a küzdelmet az érthetetlen döntés ellen. David Jacques professzor, a Blick Mead régészeti projekt vezetője úgy fogalmazott, hogy a kormány határozata felér egy nemzetközi botránnyal. 

„Szívszaggató ez az egész történet. Meg vagyok döbbenve, hogy a kormány jóváhagyott egy ilyen útépítést, miközben mi újabb fontos felfedezéseket teszünk, valamint egyéb projektek is zajlanak. Ez egy rendkívül buta döntés. Ennek nem csak az Egyesült Királyságra, hanem az egész világra nézve következményei lesznek. Itt nem csak Stonehengeről van szó, hanem az kulturális örökségünkről. A döntéshozók szégyellhetik magukat” - mondta a professzor. 

Az alagút megépítése ellen további tiltakozások várhatók
Az alagút megépítése ellen további tiltakozások várhatók

Arthur Pendragon – aki a legendában szereplő egykori angol uralkodó leszármazottjának vallja magát – úgy véli, hogy a tüntetéshez a világ számos tájáról csatlakoznának az emberek. 

„Ez lehet minden idők legnagyobb tüntetése. Boris Johnson egyszer azt mondta, a saját testével akadályozná meg egy harmadik kifutópálya építését a Heathrow repülőtéren. Ha kell, akkor én is a munkagépek elé fekszem”-  árulta el Pendragon.

A tiltakozók érdekeit védő Mark Bush ügyvéd a következőket fűzte hozzá:

„A döntést a független vizsgálóbizottsága javaslatával szemben hozták meg. Ezzel az Egyesült Királyság alapvetően sérti a Világörökségi Egyezmény által megszabott nemzetközi kötelességeit. A történetnek még biztosan nincsen vége, az ügy minden bizonnyal a bíróság elé fog kerülni.”

Az autós világ friss híreiért tekintsd meg az Alapjárat hírműsorát!

Kapcsolódó írások

Josh Giegel és Sara Luchian a Virgin Hyperloop podjában mosolyog
2020. november 10.
A maglev technológián alapuló csővonat akár 1000 kilométer/órára is képes.
Új Ford Fiesta ST egy országúton féloldalról
2020. október 06.
A Ford most kizárólag az európai piacnak szánja ezt az egyedi Fiesta ST modellt.

További hírek