2019. december 14. | 20:53

Volt is már ilyen és nem is, az előd nélküli CX-30 rövid története.  

Mostanra sokadik Mazda tesztemhez fogok hozzá, és őszintén megmondom, kezdem kicsit hülyének érezni magam, hogy nem igazán tudok belekötni egyikbe sem. Biztos, hogy jó adag elfogultság van bennem, ennek ellenére megpróbálok a lehető legpártatlanabbul nyilatkozni az új Mazda CX-30 esetéről. Túl sok töri nem lesz, vadiúj a modell, frissen ropogósan márciusban láttam a 2019-es Genfi Autószalonon, már ott is tetszett. Most pedig évvégére egy tesztpéldány is eljutott hozzám. 
Kissé csalódott voltam, hiszen a modell a Skyaktiv-X egységgel kézenfogva lett bemutatva, tesztpéldányom azonban csak a G122-es Skyactiv-G motorral volt szerelve. Ami nem rossz, de kíváncsi lettem volna a legújabb kombinációra is. Üsse kő, azért így is kéne. Lássuk, mi derült ki a Mazda 3-as alapjain nyugvó és a CX-3 és a CX-5 közé sorolt crossoverről.

Mazda CX-30 - zavarbaejtően tetszetős burgonyaforma

Lehetek őszinte, ha azt mondom, hogy a crossoverek és az SUV-k nagyszámban úgy festenek, mint egy jól megtermett burgonya. Természetesen az alapformát finomítják, megnyomkodják itt-ott a tervező mérnökök az agyagmodellt, éleket és íveket álmodnak rájuk, mégis összességében nagy és a klasszikus autóformákat teljesen nélkülöző kocsikról beszélünk. Így járt az egyébként a Mazda 3 alapjaira épülő CX-30 is, de ezért sajnálni egy pillanatig sem kell. Szerintem nagyon szép ez az autó, és város kompatibilisek a méretei.
A 4395 mm-es hossz abszolút kezelhető, nem jelent gondot parkolni vele, nem lóg ki a standard helyekről, 1795 mm széles, és 1540 mm magas. Tehát nem nevezhető egy valódi SUV-nek, tényleg inkább városi crossover. Természetesen a KODO design ismét jól érvényesül, morcosak a LED-es elsőlámpák, és elegánsak a hátsók. A harcsaszájra emlékeztető hűtőmaszk méretes, de egyáltalán nem túlzás. A Soul Crystal Red fényezést pedig szépen zárja az alul, a lökhárítókon és a küszöbökön végig vezetett fekete szín. Felmerült a kérdés, hogy miért műanyagozták körbe Mazdáéknál a kocsi alsó keretét, engem egy percig sem zavar.

Sőt, valószínűsíthetően, mivel a Mazdák szeretnek a küszöböknél rohadni, még védelmi funkciót is tölt be, megakadályozza, hogy sérüljön a fényezés és útjára induljon a korrózió. Lehet vagdalózni, hogy miért nem képesek a japánok végre kevésbé korródáló anyagból karosszériát gyártani, erre annyit tudok mondani mindenkinek, akinek gondja, van vele, hogy mert akkor annyiba kerülne, mint egy BMW.


Márpedig a Mazda sosem vallotta magát prémium gyártónak, kifejezetten a felső középkategóriát kívánják erősíteni, és inkább mennek rá az utánozhatatlan vezetési élményre és optimális motorizációra. Ki tud még a piacon 2,0 literes szívóból 100 gramm alatti kibocsájtást kicsikarni elektromos kiegészítés nélkül? Na, látod! Senki sem. Na de erről majd később. A duci Piroska alá kínál a gyártó két világos színű, 18 colos könnyűfém felnit, alap esetben pedig egy picit egyszerűbb sötétszürke 16-os szett jár hozzá. A tesztautó alatt egy 18-as volt, ezüstszínben. Az autót magát 9 különböző színben kínálja a gyártó, én szívem szerint Snowflake fehérben vagy feketében vásárolnám meg, bár a Machine Gray opció sem megvetendő.

Mazda CX-30 - tágas beltér a városi embernek

Helykínálat szempontjából sincs túl sok okom panaszkodni. A hátsó üléssoron is kényelmesen elférnék 3-an, két normál méretű férfi azonban már nem igényelné a triót. Bár a láb és a fejtér elégséges, széltében azért nem a legkényelmesebb hosszútávon. Szemben az első ülésekkel, ahol bizony hatalmas a hely, mind a fejnek mind a lábnak, talán a sofőr oldalon valamelyest szűknek tűnhet széltében, azért elég durván kell hozzá tehénkedni, hogy kevés legyen. Ahogy azt Mazdáék pedig már 20 éves is csinálták, a kesztyűtartó kialaktása is inkább keskeny és befelé mélyülő, hogy ne vegyen el teret az utas térdétől.

A vonalvezetések, a kialakítás, az összeszerelés és az anyaghasználat is rendben van, szép bőr és szintetikus bőr borítások, jó minőségű műanyagok, és persze zongora lakk is található egy minimális mértékben. A 2015-ben, a CX-5-ben debütáló KODO design nem csupán a külsőre vonatkozik, a beltér is eszerint a filozófia szerint van kialakítva. Egyszerűen beül az ember és érzi, hogy ez biza Mazda! Szeretnék külön kitérni a kezelőfelületekre, az érintős infotainmenten túl, ha valaki esetleg nem csípné a tapis megoldásokat (mint én) a Mazda továbbra is a már megszokott könyöklő előtt elhelyezett tekerős vezérlővel és megnyomható gombokkal látja el a modelleket. Annak ellenére, hogy fizikai mozgást végeznek a kapcsolók, nem érződik gagyinak egyik sem, kellemesen kattannak és huppannak a helyükre a gombok és a kapcsolók. A 430 literes önműködő ajtóval ellátott csomagtér pedig bőven elégséges volt mindenre, azonban túlméretesnek semmiképp sem mondanám. A hátsó üléssor lehajtásával nyerhet az ember még némi helyet a pakoláshoz.

Mazda CX-30 - a kanyarokban sem engedi el a kezed


Egy ilyen négykeréken guruló zöldségformától az ember igazán nem várja el, hogy élvezetes legyen, vagy fordulékony, könnyen és pontosan manőverezhető. De a CX-30 a 3-as lemeznek köszönhetően igencsak jól veszi ezeket az akadályokat, a 2655 mm-es tengelytáv sem mondható éppen hosszúnak. A futómű hangolás még sport mód nélkül is sportos hangulatú, nem egy imbolygós hajó érzetét kelti. A kátyúkat érzetre jól veszi a hangszigetelés azonban nem 100%-os. 


A vezetést segítő és balesetmegelőző rendszerek kiválóan teszik a dolgukat, opcionálisan elérhető többek között tolató kamera melynek képe megfelelő minőségű, bár a hátsó rész kialakítása miatt hajlamos az elhomályosodásra, ha pára, vagy víz kerül rá, az megáll és nem folyik tovább. A 122 lóerő és 213 Nm nyomatéktól azonban nem vágja hanyadt magát az ember, ha lendületbe kerül a gép, már remekül viselkedik, álló helyzetből vagy hirtelen gázadásra azonban ezzel a motorral ne várjon csodát az ember. Összességében vegyes környezetben, vegyes vezetési stílussal 9,1 liter volt a kocsi tesztfogyasztása, ami jócskán meghaladja a gyártó által megadott értékeket. Kisebb kerékkel és kiegyensúlyozottabb vezetési stílussal egészen biztosan tud jobbat ennél.

Mazda CX-30 - csendes, megfontolt

A már említett Skyactiv-G122 egység egy 122 lóerős 213 Nm-es nyomatékgyárnak nem nevezhető motor, de nem lehet utálni. Roppant egyenletesen jár, kifejezetten halk (több alkalommal is felkellett hívjam a járókelők figyelmét, hogy ott vagyok mögöttük) és gazdaságos, ha az ember nem nyomja ki a szemét a viszonylag nagy tömegű kocsinak. Egészen pontosan a gyártó 4,5 és 6,2 liter közé helyezi használattól függően az átlagfogyasztást. A kibocsájtási értékek fontosak, a G122-es 116 g/km-es értékkel bír, amely már önmagában sem rossz, de a Skyactiv-X egységgel ez az érték 100 gramm alá esik. 

Az erőt az elsőtengelyre egy 6 sebességes kézi váltó irányítja, amely nagyon pontosan ugrik a helyére minden sebességben, azonban a kuplung rettentően érzékeny. alacsony fordulatról 2-esben hajlamos voltam kissé fullasztani a kocsit az első néhány alkalommal, ami nagyon ritkán fordul elő velem, ha Mazdában ülök. Mostanra a kuplung egy finomműszernek nevezhető, sehol a megszokott nyers, viszonylag végen fogó érzet, amivel még csúsztathatsz amíg csak jónak látod, ez nem szereti már kettesben az ilyen játékokat.

Mazda CX-30 ár és összegezve

Összeségében ha úgy hozná az élet meglennék elégedve ezzel a járgánnyal. Még az új motor nélkül is. Eltudtam menni vele bevásárolni, jól viselkedett autópályán, remekül manőverezhető és a parkolás sem jelentett gondot. Igazi városi cirkáló, amely a KODO formavilágnak köszönhetően megfelel a business szférában, a családnak, de fiataloknak is. Az elsőkerék hajtásos, manuális váltós G122-esen kívül egy 116 lóerős, 1,8 lieteres dízellel érhető el, illetve a forradalmi, szikravezérelt kompressziógyújtásos benzinmotorral 8 664 000 forinttól. A G122-es kezdő listaára 7 674 900 forint, a dízeles kiadás 8 304 900 forintos áron vásárolható meg.

Mazda CX-30 Skyaktiv-G122 (2019)

  • Lökettérfogat: 1998 cm3
  • Hengerek/szelepek: 4/4
  • Teljesítmény: 122 LE / 4000
  • Forgatónyomaték: 213 Nm / 4000
  • Hossz./szél./mag.: 4395/1795/1540 mm
  • Tengelytáv: 2655 mm
  • Saját tömeg: 1320-1409 kg
  • Országúti fogyasztás: 4,5 l / 100 km
  • Városi fogyasztás: 6,2 l / 100 km
  • Vegyes fogyasztás: 5,1 l /100 km
  • Tesztfogyasztás: 9,1 l /100 km
  • CO2-kibocsátás: 1116 g/km
  • Végsebesség: 185 km/h
  • 0-100: 10,6 s