Legyen szó ismerős vagy teljesen idegen útszakaszról, a mai navigációs alkalmazásokat már nem csak azért vesszük igénybe, hogy ne tévedjünk el út közben, hanem hogy a lehető leggyorsabb és legjobb útvonalon juttasson el minket a célállomásra.
Nem ritka eset sajnos, hogy vakon megbízunk az alkalmazásban, és balesetet szenvedünk akár károkozóként, akár károsultként. Mit mond erre a jog, mit tudunk tenni az alkalmazással, mint „közvetett tettessel”?
Először is azt kell tisztáznunk, hogy a jog szempontjából minek minősül egy-egy navigációs alkalmazás használata. Ugyanis amint letöltünk egy alkalmazást, szerződéses jogviszonyba kerülünk a szolgáltatóval. Ezáltal valamennyi szerződéssel kapcsolatos jogot és kötelezettséget magunkra vállalunk.
A szerződéses tartalom
A legtöbb szolgáltató külföldi fejlesztésű és külföldi tulajdonban van, licenszszerződésekkel viszont elérhetővé válnak a magyar nyelvű verziók és útvonalak is. Annak ellenére, hogy magyar nyelven kommunikál az alkalmazás, a szerződés másik oldalán vélhetően a külföldi anyavállalat áll, hacsak nem kap egy magyar jogi személy kizárólagos engedélyt az alkalmazással járó jogok és kötelezettségek alanyaként.
Ennek vizsgálata azért fontos, hogy pontosan tudjuk, kivel állunk szerződésben, kivel szemben tudunk fellépni, ha nem úgy alakulnak a dolgok útközben, mint ahogy elterveztük. Legyen szó autóba telepített GPS rendszerről, vagy telefonos-táblagépes alkalmazásról, az alkalmazás telepítésével létrejön köztünk és az alkalmazás között a szerződés, függetlenül attól, hogy fizetős vagy ingyenes alkalmazást választunk.
De hát nem is írunk alá semmit!
Fizikailag nincsen jelen az alkalmazás képviselője, a navigálást folytató Lottitól vagy egyéb „személytől” sem várhatjuk el, hogy személyesen megjelenjen és papíron aláírjuk a szerződést miután beültünk az autóba. A jog ezen helyzet kiküszöbölésére úgy reagál, hogy ugyanolyan kötőerővel és érvényességgel látja el a köztünk és az alkalmazás között létrejövő szerződést, mint bármely más írásbeli szerződést. A szerződéskötést ráutaló magatartással, az alkalmazás letöltésével és az első egy-két kattintással kötjük meg.
Mi a különbség akkor, ha fiókunk van, vagy csak alkalmi használók vagyunk?
Ha regisztrálunk egy alkalmazásra, a regisztráció során szintén nyilatkozunk arról, hogy a szerződéses feltételeket megismertük és elfogadtuk. Ha csak alkalmi használók vagyunk és a célállomás elérése után töröljük is az alkalmazást, a navigáció indításakor szintén el kell fogadnunk a szerződéses feltételeket, a letöltését követően rövid időn belül fel fog bukkanni egy ablakocska az „Elfogadom” a feltételeket gombbal.
Szerződéses feltételek
Hacsak nem magyar fejlesztésű alkalmazást használunk, a szerződéses feltételeket valószínűleg angolul találjuk. Lehet az hosszabb és rövidebb is, akár végigolvassuk akár nem, ahhoz hogy használni tudjuk az alkalmazást, el kell fogadnunk a feltételeket. Ha nem fogadjuk el, a szerződés sem jön létre közöttünk, de a navigáció sem fog a segítségünkre lenni.
A felelősség kérdése
Előfordulhat, hogy egy métert sem teszünk meg az autónkkal, az alkalmazás telepítésével azonban a szerződéses feltételeket így is elfogadjuk. Később a használat során beütjük a célt, elindulunk, részt veszünk a forgalomban és követjük az alkalmazás által javasolt útvonalat. Éppen a kedvenc számunk megy a rádióban, amikor balesetet szenvedünk. Mint kiderül, totálkáros lesz a szalonból nemrég vásárolt autónk. Nem kértük, hogy balesetet okozzanak nekünk, nem is ezen az útvonalon mentünk volna ha a fránya alkalmazás nem erre visz! Fel tudok-e lépni az alkalmazással szemben?
Akármennyire is bosszantó a helyzet, az alkalmazások a szerződéses feltételeikben kizárhatják – és a legtöbb eseteben ki is zárják – a felelősséget valamennyi közvetlen vagy közvetett károkozásért, következménykárért. Mivel a feltételeket a saját akaratunkból elfogadtuk és megkötöttük a szerződést, alávetettük magunkat ennek a mentesülésnek.
De mi van akkor, ha a kezdő startup nem zárja ki a szerződésben a felelősségét a károkozásért?
Sokkal több reményünk sajnos ebben az esetben sem lehet, a jog szemszögéből nézve ilyenkor azt kell megnéznünk, hogy mi a szerződés tárgya. Az alkalmazás arra vállal kötelezettséget, hogy a beállított igényeink szerint eljuttasson minket az úticélhoz. A milliárdnyi rendelkezésére álló adatokat megosztja velünk, mutatja a dugókat, baleseteket stb.
A szerződés azonban egyik esetben sem azzal a céllal jön létre, hogy 100% biztonságot és balesetmentességet ígér nekünk a navigáció.
Baleset ide, baleset oda…
Tételezzük fel, hogy egyik alkalmazás sem zárja ki a felelősségét a bekövetkezett károkért. Jól hangzik, de mit mondana erre egy bíró? Tisztázni kell a baleset fogalmát, a baleset körülményeit.
A baleset fogalmát az Országos Rendőrfőkapitányság határozta meg, 60/2010 (OT 34.) sz. utasításában:
„a legalább egy mozgó közúti, vasúti-, vízi vagy légijármű […] személy részvételével, vagy ilyen jármű mozgásából eredően bekövetkezett, általában a közlekedési szabályok szándékos vagy gondatlan megszegésével gondatlanságból, illetőleg véletlenül előidézett olyan váratlan esemény, amellyel ok-okozat összefüggésben egy vagy több személy meghalt, megsérült, vagy dologi kár keletkezett.”
Tekintettel arra, hogy a navigációval kötött szerződés nem azzal a céllal jön létre, hogy balesetmentes és biztonságos közlekedést garantáljon nekünk, a váratlan esemény előidézése nem írható az alkalmazás számlájára.
Röviden a joggyakorlatról
A navigációs alkalmazások perlésére nem alakult ki gyakorlat még a híresen ’károsultbarát’ nyugati jogrendszerben sem (itt arra gondolunk, hogy Amerikában előszeretettel pereskednek magánszemélyek akár a legkisebb, itthon bagatellnek számító személyiségi jogsértéskor is). Időről időre olvashatunk olyan esetekről, hogy a navigáció egy tóba vitte a sofőrt, vagy a 2017-es kaliforniai erdőtüzeknél egyenesen a lezárt útszakaszok és tűz felé vezette az alkalmazást használókat.
Mindkét esetben arra hivatkozott az alkalmazás tulajdonosa, hogy frissíteni kell a programot a teljesen aktuális adatok megismeréséért, valamint, hogy a navigáció ellenére figyelmesen és körültekintően kell vezetni, nem „teljesen vakon”.
Összefoglalva elmondhatjuk, hogy az alkalmazás telepítésével el kell, hogy fogadjuk azt a tényt, hogy a navigáció nem ígér nekünk balesetmentességet. A koncepció az, hogy baleset bárhol és bármikor bekövetkezhet, függetlenül az útszakasztól vagy attól, hogy a sofőrök navigációval vagy anélkül közlekednek. A legfontosabb, hogy navigáció esetében útközben ugyanolyan figyelemmel és körültekintéssel vezessünk, mint ha nem is használnánk az alkalmazást.