Jó néhány töltőállomás található Budapesten, aminek segítségével nyerhetünk 1-2 percet.
Egyre gyakoribb jelenség a járművel közlekedők körében, hogy a reggeli/esti csúcsforgalomban, a dugó technikai kikerülése érdekében veszik igénybe a benzinkutakat. Mindösszesen akár pár száz méter dugómentességért egyes sofőrök a beállt útról lehajtanak az úttest közvetlen közelében található üzemanyagtöltő állomáshoz, ezt követően a kúton megállás nélkül áthajtva egérutat nyerve, visszasorolnak a járművekkel teli úttestre.
Szabályos ez? Ennek járunk utána a das.hu szakértőjének segítségével.
Valószínűsíthetően ugyanolyan bonyolultsággal jár a közlekedési manőver véghezvitele, mint a fenti sorokban történő megfogalmazása.
Képzeljük csak magunk elé azt a közlekedési szituációt, hogy a reggeli dugóban várakozunk a kígyózó járműsorban, amikor észleljük a külső sávból a lehajtási lehetőséget az üzemanyagtöltő állomás felé. Egyben azt is felfedezzük, hogy a töltőállomásról való kihajtó út 5-8 járművel előttünk csatlakozik vissza a főútra.
Nem vagyunk biztosak benne, hogy ez sokakban egérút lehetőségét kelti a dugó ideiglenes kikerülése érdekében, azonban egyes sofőrök vállalják a kisorolás, lehajtás, töltőállomáson tankolók miatti esetleges várakozást és a főútra történő nehézkes visszasorolásban rejlő bonyodalmakat csupán pár száz méter előnyhöz jutáshoz.
Felmerül a kérdés, ezt jogszerűen teszik a leleményes sofőrök? Tartalmaz erre vonatkozóan szabályozást a KRESZ?
A válasz egyszerű, a KRESZ nem tiltja.
A KRESZ nem tartalmaz előírást vagy tiltást az áthajtó manőver vonatkozásában, ahogy az üzemanyagtöltő állomások behajtójánál sincs kihelyezve erre vonatkozó közúti jelzőtábla (pl. behajtani tilos, kivéve célforgalom).
A szabályozottság hiánya azonba ésszerű és logikus, eredményesen nem lehet szabályozni és ellenőrizni az ilyen közlekedési szituációkat.
Számtalan példát lehetne felhozni az áthajtás megvalósulására, melyek nem a dugó kikerülését célozták, csak egyet említve, valaki tankolási szándékkal közelíti meg az üzemanyagtöltő állomást, azonban eszébe jut, hogy nincs nála a céges benzinkártyája, a pénztárcája, vagy csak az üzemanyag árát nem tartja elfogadhatónak, így továbbhajt.
Bizonyos esetekben valóban sikerül egérutat nyerni egy üzemanyagtöltő állomáson való áthajtással, azonban a gyakorlat azt mutatja, hogy a forgalomba történő visszasorolás sokszor bonyodalomba ütközik.