2023. június 04. | 08:35

2. Chrysler Turbine Car

Következő

Bár egy versenyautó hangja egy mindennapi autóban nem semmi, a Chrysler talán kimondhatjuk, hogy felülmúlta a dolgot, mégpedig egy vadászgép hajtásával. Egy valódi vadászrepülő hajtóművét belerakták egy kétajtós kupéba. Egyszerűen hangzik, az eredmény pedig elképesztő lehet. Ez a Chrysler Turbine, amelyből bár legyártottak 55 darabot, valójában csak tesztelési célzattal.

A Turbine csupán kísérlet volt a ’60-as évek vadászgép-fejlesztési programjában, amelybe a Chyrysler is beszállt, bár eléggé szokatlan módon. Ugyanis az 55 modellből 50-et odaajándékoztak egy-egy átlag amerikai állampolgárnak, hogy használják az autót, amire csak akarják.

Jó marketing? Igen. Működött? Meglepő módon, ez is igen. A Turbine azon kívül, hogy olyan hangja volt, mint egy hangosabb porszívónak, ugyanúgy egy átlagos fékei, átlagos sebességváltója és átlagos kormánykereke volt.

A mérnökök rengeteg időt töltöttek azzal, hogy a Turbine úgy működjön, ahogy azt egy átlagos autónak kell, ha eltekintünk attól a ténytől, hogy 20 ezerig tud pörögni és bármilyen alkoholos üzemanyagot megeszik, legyen az olaj, vodka vagy parfüm. A Chrysler semmilyen kikötést nem tett, bárki, aki rendelkezett jogsival, vezethette az autót.

Sőt, a Turbine egy megbízható autó volt. Persze mivel manapság nem lepik el vadászgépek hajtóművével felszerelt autók az utakat, így tudjuk a végeredményt, valami félrement. Így is van, mégpedig a pénz volt a gond.

Az előállítása és tömeggyártása rendkívül költséges volt, a bármivel elmegy dolog pedig nem jelentett sok mindent egy olyan korban az USA-ban, amikor a benzin konkrétan fillérekbe került. Mindemellett ugyanúgy károsította a környezetet, mint egy átlagos vadászgép, így az autó rendkívül sok káros anyagot bocsájtott a levegőbe.

1963 Chrysler Turbine
Forrás: Stellantis
Következő
Nyitókép: Mercedes-Benz