Az eddig kiadott zöld rendszámok 40%-a mehet a kukába.
Új törvényjavaslat jelent meg szerdán, a kormany.hu oldalán megjelent tervezetet a hvg.hu szúrta ki. Ennek értelmében 2024. szeptember 1-jétől nem kaphatnának zöld rendszámot az újonnan forgalomba helyezett plug-in hibrid autók idehaza.
Nem ez a tervezet legnagyobb érdekessége, hanem az, hogy az eddig plug-in hibridekre kiadott zöld rendszámokat is le kellene cserélni. Ennek határideje 2026. november 30.
Meg is indokolták, hogy miért döntenének így. A jövőben ugyanis a zöld rendszámmal járó kedvezményeket kizárólag a tisztán elektromos és nulla kibocsátású gépkocsik kaphatnák meg.
Amennyiben a tervezet elfogadásra kerül, akkor a plug-in hibrid autók nem parkolhatnának ingyen a fizetős övezetekben, és meg kellene fizetni ezen gépkocsik után a regisztrációs adót, teljesítményarányos gépjárműadót, vállalkozások esetében cégautóadót, és az adásvételkor vagyonszerzési illetéket is.
A tervek szerint a szóban forgó autókon a soron következő műszaki vizsgán kellene legkésőbb lecserélni a zöld rendszámot. Az ingyenes parkolás eddig akár meg is maradhat, mivel az valószínűtlennek tűnik, hogy a parkolóőröket kiképzik arra, hogy a zöld rendszámmal rendelkező, de plug-in hibrid autókat büntessék meg, ha nem vettek parkolójegyet.
Az ötlet már tavasszal is felvetődött. Akkor az Építési és Közlekedési Minisztérium a Pénzcentrumnak megerősítette, hogy napirenden van a szigorítás a zöld rendszámok kapcsán.
“Sok esetben olyan gépjárművek közlekednek zöld rendszámmal, és részesülnek egy tisztán elektromos, így nulla kibocsátású autóhoz hasonló mértékű kedvezményekben, amelyek nagyobb belsőégésű motorral rendelkeznek, mint egy átlagos benzin-, vagy dízelüzemű autó” - írták akkor a lapnak.
Amennyiben átmegy a javaslat, akkor 41 218 zöld rendszám mehet a kukába a Pénzcentrum szerint. Az 5N vagy 5P környezetvédelmi osztályba tartozó gépkocsikról kellene ugyanis levenni, ezekből pedig ennyit tartanak nyilván Magyarországon összesen. Ez a kiadott zöld rendszámok 40%-a.
Gablini Gábor, a Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetségének elnöke azt mondta a lapnak, hogy Kínában és az Egyesült Államokban is hasonló problémát okoznak a zöld rendszámok. A vásárlók bizonyos része ugyanis csak a kedvezmény miatt vásárolt plug-in hibrid autót, de nem tölti, hanem belsőégésű motors kocsiként használja.