2024. augusztus 25. | 22:41

Az elektromos autó eladások zuhannak, a gyártók pedig átszervezik a korábbi terveiket.

A német elektromos autó eladások 37%-kal csökkentek júliusban. Olyannyira nem meglepő mindez, hiszen ahogy megszűntek a tavaly év végén az e-autók vásárlását ösztönző támogatások, a jelenség már korábban is megfigyelhető volt. Ez ugyanakkor a legnagyobb visszaesés december óta a német szövetségi gépjármű-szállítási hatóság adatai szerint, írja az Economix.hu portál.

Svédországban is hasonló a helyzet. Az új elektormos autók regisztrációja 15%-kal csökkent az előző év azonos időszakához viszonyítva, jelentette a Mobility Sweden. Svájcban a visszaesés mértéke 19%-os.

A nagy autógyártókat arra késztetik az adatok, hogy átgondolják stratégiájukat. A Voolkswagen a hónap elején jelentette be, hogy csökkenti a kapacitást a magas költségű németországi üzemekben. Ezen felül az akkumulátorgyártás felfutásának ütemezése kapcsán is változásokat terveznek. Egyáltalán nem olyan biztos, hogy el fog készülni mind a hat tervezett VW akkugyár.

A munkaerő-felvételt már leállították a Volkwsagennél. Ezen felül különféle intézkedések révén azt akarják elérni, hogy 2026-ra 20%-os rezsiköltség megtakarítást érjenek el.

A Trinity elektromos autó sem fog elkészülni 2026-ra. Legjobb esetben is csak 2030-tól fogják gyártani.

Az Audi azt fontolgatja, hogy bezárja az egyik brüsszeli gyárát. Az Audi Q8 e-tron termékcsalád iránt ugyanis nagyon csekély az érdeklődés. Ezzel 3000 dolgozó munkahelye szűnhet meg adott esetben.

A Ford ezen a héten tette közzé, hogy nem folytatják a teljesen elektromos hétszemélyes SUV fejlesztését. Úgy látja az amerikai gyártó, hogy egy tisztán elektromos modell képtelen volna egy éven belül nyereséges lenni, mivel olyan nagy versenyt jelentenek a kínai gyártók.

A Ford az első negyedév során komoly veszteségeket volt kénytelen elkönyvelni az elektormos autóknak szánt ágazaton, éppen annyit, mint ami a vállalat nettó árbevétele volt. A Ford 400 millió dollárt költséget írt le, 1,5 milliárd dolláros kiadással járhat a szemléletváltás. Egy eladott e-autó eddig 100 ezer dolláros veszteséget jelentett a Fordnak ebben az időszakban.

A Ford elektromos autókat fejlesztő részlegének operatív igazgatója, Marin Gjaja kétségbe vonta, hogy a 2030-ra tervezett teljesen elektromos átállás jó döntés volna üzletileg. Sőt, megpendítette, hogy ez a vásárlók érdekeit sem szolgálja.

A Renault csoport elnöke, Luca de Meo szerint az EU által meghatározott 2035-ös céldátumon módosítani kellene. A Porsche kereslethiány miatt lemondott az eredeti céljáról, ami az elektromos autók értékesítésével kapcsolatos. Eredetileg azt tervezték a németek, hogy 2030-ig az általuk értékesített gépkocsik 80%-a elektromos lesz, ám úgy tűnik, ez nem teljesíthető.

Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter július végén az Inforádióban azt mondta, hogy a németek leszakadóban vannak az elektormos autózásra való átállás tekintetében, ez pedig a magyar beszállítók szempontjából nem jó hír. Az Indexnek egy interjúban arról beszélt, hogy az öreg kontinensen általánosságban véve vannak gondok a járműipari átállássall. Csökken az elektromos autók eladása Franciaországban és Németországban is.