szombat - 2024. május 04.
19.5 °C
időjárásszórványos felhőzet
95 635 Ft
100 682 Ft
D 622 Ft

Mennyire elterjedtek a villanyautók hazánkban?

Egyre több zöld rendszámos autó fut az utakon, az óriásplakátokon lassan már csak tölthető hibrid vagy teljesen elektromos autók szerepelnek. De vajon hol tart az autók térnyerése nálunk és Nyugat-Európában? El kell búcsúzni a benzingőztől?

Az autóipar helyzete Európában

Az Európai Autógyártók Szövetsége rendszeresen közli az új eladott autókra vonatkozó statisztikákat. Legutóbbi, 2022. július 15-i közleménye továbbra is borús képet fest az eladásokról. Az európai autóipar zsugorodik már jó ideje. Ez a tendencia nem a járványhoz kötődik, már azt megelőzően is évről-évre kevesebb autót adtak el ezen a földrészen. A COVID, az ellátási lánc problémák, a háború, majd a nyersanyaghiány mindezt csak tetézte.

A számok nyelvén ez azt jelenti, hogy 2022 első félévében 15%-kal kevesebb autót vásároltak mint 2021-ben. Pedig az sem volt túl fényes év. Magyarországon ez a csökkenés 11,4%-os, szinte azonos a németországi csökkenéssel. A márkák között a legnagyobb mértékű csökkenést a Jaguar, a Stellantis csoport (többek között Opel, Peugeot, Citroen, Fiat) és a Volvo szenvedte el, nem sokkal követi ezeket a VW. Kivételt csak a Hyundai csoport és a Honda jelent, akik növelni tudták az eladási számokat. Ezek persze csak a darabszámok, hiszen, ha az egy autón kapott nyereség arányosan magasabb, akkor ez nem ennyire tragikus a könyvelésben.

Fotó: Alapjárat

Mindeközben a villanyautók

Az elektromos és hibrid autók térnyerése folyamatban van, annak üteme azonban nem kiugróan gyors. 2022 első negyedévében Európában (2. negyedéves adatok még nincsenek) az eladott új autóknak a 10%-a volt teljesen elektromos, 8,9%-a tölthető hibrid, 25,1%-a hibrid, 36%-a benzines és 16,8%-a dízel. Kiugróan emelkedett egyébként a villanyautók (BEV) iránti kereslet európai szinten, több mint dupla akkora volt ebben az időszakban az eladás, mint 2021-ben. 2019-ben pedig még csak az eladott autók 2,5%-a volt teljesen elektromos. Ennek oka elsősorban az, hogy nagy mértékben bővült a kínálat, egyre kényelmesebbek az ígért hatótávok.

Kérdés, hogy milyen mértékű lesz a növekedési ütem Európában. Ez sok tényezőtől függ: a villanyautók elfogadottsága mellett a gyártási kapacitások, a nyersanyagok, az infláció, a gazdasági helyzet is nagyban alakítja majd a számokat.

Itthoni körkép

Magyarországon 2022 első 3 hónapjában az új autó eladási arányok a következők voltak: teljesen elektromos 4,4% (1273 db), tölthető hibrid 4,4%, hibrid 40,8%, benzines 38,7% és dízel 11,5%. Egyértelmű tehát, hogy itthon még sokkal kevésbé elfogadottak az alternatív hajtástechnológiák, illetve áruk miatt egy szűkebb szegmensnek érhetők el.

Ha a teljes autóállományt vizsgáljuk, akkor elmondható, hogy jelenleg több mint 50.000 zöld rendszámos autó fut a magyar utakon. 2018 januárjában ennek még csak a tizede volt. Természetesen ez még mindig csekély 1,5 % a 4 millió feletti teljes autóállományhoz viszonyítva.

Technológiai váltás, de villámgyorsan?

2022-ben világszerte 450 villanyautó típusból válogathatnak az érdeklődők (ennek egy jelentős része Kínában van). A Nemzetközi Energiaügynökség várakozása szerint 2030-ra világszerte az eladott új autók aránya kb. 30% lesz (holott a szén-dioxid kibocsátás szempontjából az lenne az ideális, ha 60% lenne).

Európában az 1-1 gyártó által gyártott teljes flotta széndioxid-kibocsátását szabályozzák (azaz csak áttételesen írják elő azt, hogy hány villanyautót kell eladni). Évről-évre egyre szigorodnak ezek az előírások. Szalagcímeken szerepelt nemrég, hogy várhatóan 2035-től kivezetik a belső égésű motoros autókat. Az erről szóló jogszabály tárgyalása még folyamatban van, az Európai Parlament valóban elfogadta már a javaslatot. Most a tagállamokon a sor, hogy a részleteket kitárgyalják; illetve, ha el is fogadják a célszámot, akkor is pénzt és paripát is kicsikarjanak mellé.

Fotó: Alapjárat

Az Európai Autógyártók Szövetsége még túl korainak tart bármilyen, 2030 utánra vonatkozó kötelező előírást. Amellett érvelnek, hogy teljesen kiszámíthatatlan a piac alakulása. Két fő bizonytalansági tényezőjük: töltő infrastruktúra és az akkumulátor előállításhoz szükséges nyersanyagok.

Mi várható?

Az új autó kínálat csökkenésével növekszenek az új és a használt árak is, erősebb a kereslet. Érdekesség, hogy Németországban már növekszik az autók átlag életkora, ami azt vetíti előre, hogy a már legyártott járművek tovább fognak futni az utakon és később, idősebb korban kerülnek a másodlagos piacra, azaz Magyarországra.

Alapvetően nem kell attól tartani, hogy egy csapásra be kellene zárnia valamennyi benzinkútnak. Egy autó életciklusa Magyarországon legalább 20-30 év, az átlag kor 15 év felett van.

Azaz 40 év múlva is még biztosan sok villany hajtású és hagyományos autó fogja párhuzamosan róni az utakat. A kettő közötti arány kiszámításához viszont már varázsgömb kellene.

Ha tetszett ez az írás és szívesen olvasnál még a villanyautózásról, akkor az Iránytű az elektromos autózáshoz című, több mint 70 oldalas e-könyv hasznos lehet. Az e-book az alábbi oldalon megvásárolható néhány kattintással, a kiadvány információi pedig azonnal, papírpazarlás nélkül hozzáférhetők.

Nyitókép: Alapjárat

Forrás: