2017. július 26. | 18:16

Az autósportok tempója egyre elképesztőbb, de ezzel párhuzamosan fejlődik a biztonsági technológia is

A szervezők előírásai is egyre szigorúbbak, sőt a szabályozások is az ésszerű keretek közé szorítják a kockázati faktort. Az elmúlt fél évszázad ámokfutása mára viszonylag biztonságossá vált, ritkán fordulnak elő halálesetek versenykörülmények között.  A motorsport tragikus eseményei közül válogattunk.

1. 1976 Német Nagydíj

Lauda egy évvel korábban születésnapjára vásárolt magának tűzálló ruhát, csak ott égett meg, ahol az nem takart

 

Az 1976-os Forma 1 szezon rendkívül kiélezett csatát hozott. Az újságok címlapjai az angol James Hunt és az osztrák Niki Lauda csatározásairól szóltak. Akkoriban a Forma 1 mezőnye még a teljes Nordschleifén száguldott végig. A világ egyik legveszélyesebb pályáját ekkoriban már többen bojkottálni akarták, ezért kampányolt Lauda is. A rossz időjárási körülmények miatt a verseny elhalasztását kérte, de a többi versenyző nem támogatta. Augusztus elsején kemény eső után megtartották a versenyt, a felszáradó pályán Lauda óvatos tempóban a 9. helyen haladt a Ferrarival. A felszáradó pálya miatt az első kör után kereket cseréltek, ám ez végzetes hibának bizonyult. A hideg gumikkal Niki Lauda kicsúszott és a szalagkorlátnak csapódott. Az autó azonnal kigyulladt, majd egy másik autó nagy tempóval nekiütközött. Laudát versenytársai húzták ki bő egy perc után az autóból. Súlyos égési sérüléseket szenvedett, de a versenyzést hat héttel később folytatni tudta. A bajnoki szezont végül Hunt nyerte, mindössze 1 ponttal Lauda előtt. 

2. JGTC 1998 Fuji

Csodával határos módon kiszálltak az autóból

 

Manapság Super GT néven futó versenysorozat Japán leghíresebb pályáin futott. A pályákon két kategória is jelen van, így a zsúfolt szituációk elkerülhetetlenek. 1998-ban, a Fuji Speedwayen zord körülmények között kezdődött volna a verseny. Kemény esőzés és sűrű köd nehezítette meg a pilóták dolgát. A felvezető körökben az egyik safety car túl gyorsan haladt és vészfékezésbe kezdett. A mögötte haladó két Porsche felúszott és összeütközött. Az egyik kisodródó Porschét a ködben egy Ferrarri 355 verte telibe. Mindkét autó azonnal kigyulladt, és a Ferrari sofőrje, Tetsuya Ota másfél percre a lángok között rekedt. A lángokat egy versenytársa poroltóval fékezte meg, majd húzta ki a japánt. Ota arcán helyreállító műtéteket hajtottak végre. Versenyzői karrierjét nem folytatta.

3. 1903 Párizs-Madrid

Az autók ugyan lassúak voltak, de ahhoz elég gyorsak, hogy öljenek

 

Ekkoriban még kevés szervezett verseny zajlott. A korai négykerekűekkel még a rövid távok is veszélyesek voltak, nemhogy egy 1300 kilométer hosszú túra. Több mint 300 lelkes induló vágott neki a versenynek, ezek közül azonban sokan tapasztalatlanok voltak. A szakaszok között nem volt kijelölt szerelőzóna, sőt külön időt sem szántak erre. Minden perc rohanás volt, meghibásodás esetén az út mellett szerelhettek a résztvevők. A mezőny fele kiesett, baleset, tűz, vagy valamilyen meghibásodás következtében. Legalább nyolcan életüket vesztették és rengetegen megsérültek.

4. 1982 Belga Nagydíj

Gilles Villneuve fiát nem tántorította el a baleset, Jacques 1997-ben F1 világbajnok lett

 

Az 1982-es nagydíjon Zolderben Gilles Villneuve életét vesztette az időmérő edzésen. Pár perccel lefújás előtt Villeneuve Ferrarijában egy beláthatalan kanyarban ért utól egy lassabb autót. Az ütközés már elkerülhetetlen volt. A Ferrari a ráfutást követően kétszázas tempóval a levegőbe emelkedett, majd többszöri megpördülés után a földbe csapódott. Villneuve ülésével együtt kirepült az autóból és egy korlátnak csapódott. A baleset következtében nyaktörést szenvedett, később a kórházban halt bele sérüléseibe.

5. 1986 Korzika Rally 

A Delta S4-ből mindössze a csőváz maradt

 

A 80-as években a B csoportos rallyautók új szintre emelték a sportágat. A végletekig könnyített, eszméletlenül erős versenygépek szinte nulla szabályozással indultak neki a szakaszoknak. Csak idő kérdése volt, hogy mikor jönnek csőstül a katasztrófák. 1986-ban a szűk korzikai szakaszon Henri Toivonen és Sergio Cresto súlyos balesetet szenvedett a Delta S4-ben. Az autó lesodródott a pályáról, majd tetőre érkezve egy szakadékba zuhant. Az autó azonnal kigyulladt. A felismerhetetlenségig roncsolódott Deltában a versenyzők életüket vesztették. A balesetet megelőzően Toivonen panaszkodott, hogy az autó túl erős. Az eset komoly lépés volt a B csoport megszűnése felé. Ezt megelőzően, a Portugál Rally tragédiája sem segített az ügyben.

6. 1977 Dél-afrikai nagydíj

Pryce autója a következő kanyarban csapódott a falnak

 

A verseny 22. körében Renzo Zorzi autóján tűz ütött ki. Félrehúzódott a pályán, hogy a pályabírók segítségét kérje. Két pályamunkás is az autóhoz sietett, ám az éles helyzet közepette nem voltak elég körültekintőek. Az egyikük még épségben átért a mezőny többi része előtt, de Jansen van Vuuren, Tom Pryce autója elé szorult. A versenyautó szabályosan kettévágta a munkást. A helyzetet még tragikusabbá teszi, hogy Vuuren poroltója  Pryce fejének csapódott és szinte lefejezte. Mindketten a helyszínen meghaltak.

7. 1957 Mille Miglia

A Ferrari a felismerhetetlenségig roncsolódott

 

A Mille Miglia Olaszország egyik legnagyobb és legnevesebb éves megbízhatósági versenye volt. A megmérettetésen mindenféle autó indult, kezdve a leglassabbakkal, hogy az utakat ne kelljen olyan sokáig lezárni. A futamra rengeteg érdeklődő látogatott ki, közút révén bárhonnan szemlélődhettek, szabályozásokról szó sem volt. A Mille Miglia végét jelentő versenyen két halálos baleset is történt, a súlyosabbikat Alfonso de Portago és navigátora Edmund Nelson szenvedte. A 200 km/h sebességgel haladó Ferrari egy durrdefekt következtében lesodródott az útról, majd a közönség közé csapódott. Kilenc néző, köztük öt gyermek azonnal meghalt. A két versenyző is a helyszínen életét vesztette, Portago testét kettészakadva találták meg.

8. 1955 LeMans

Az LeMans-on történt események egy katasztrófafilm jeleneteihez hasonlítottak

 

A valaha volt legsúlyosabb versenybaleset 1955-ben történt, a LeMans 24 órás versenyén. Egy szerencsétlen boxkiállás során, Lanc Macklin lassuló autója a mögötte nagy tempóval érkező Pierre Levegh elé került. A nagy sebességkülönbségű ütközés után Levegh kocsija a levegőbe repült, egyenesen a nézőtér felé. Levegh az ütközés következtében kirepült a Mercedesből és szörnyethalt.  A magnéziumfelépítésű autó azonnal lángra lobbant. A szétroncsolt versenyautó és alkatrészei iszonyatos tempóval zuhantak a nézők közé, 84 ember vesztette életét és további 100 sérült meg. A pilóták között nem találtak kizárólagos felelőst, a szakértők a 30 éves pálya felépítését kritizálták, ami alkalmatlannak bizonyult ilyen gyorsaságú autók versenyeztetéséhez. A Mercedes 1989-ig kivonult a versenyzésből.

  • Címkék:
  • Top