Itthon inkább játékautói, a tengerentúlon viszont látványos bemutatói miatt ismert a sportág.
Nagy „nosztalgiázás” közben rájöttem, hogy egyre ritkábban találkozom Monster James termékekkel a játékboltokban. A kétezres évek közepén a nemzedékemben volt néhány Hot Wheels kocsikat gyűjtő srác, aki odáig volt a traktorkerekű bestiákért. Idén öt éve azonban nem a fent említett kisautókért is felelős Mattel forgalmazza a sporteseményen résztvevő gépek játék másolatait, tudniillik volt egy „kis” afférjuk a jogtulajdonossal.
A Grave Digger, a Maximum Destruction (Max-D), az El Toro Loco vagy a Monster Mutt bárki számára ismerős lehet, aki érdekelt a témában. Olykor ezek a masinériák élőben is láthatóak különböző megmérettetések vagy showműsorok során.
„Mit tud ez a »Szörnylekvár«?”
A Monster Jam egy általában amerikai foci vagy baseball stadionban, esetleg fedett sportkomplexumban tartott rendezvénysorozat, ahol földes-saras pályán a méretes gépjárművek három (plusz egy) kategóriában méretik meg magukat.

Először versenyeznek (inkább párbajoznak) egymással a monstrumok. Értelemszerűen az adott kör győztese, aki gyorsabban megy végig az akadálypályán, továbbjut a következő fordulóba. A sok-sok kakasviadal végén a két legjobb sofőr méri össze tudását a döntőben.
A versenyt a freestyle (szabadstílusú) blokk követi. Ekkor a monster truckok két percet kapnak arra, hogy minél látványosabb trükköket hajtsanak végre. Autókat törnek-zúznak (később kitérünk arra, meddig volt ez így), hátraszaltóznak, kétkerekeznek, majd a művelet után a nézők pontozzák a versenyzőket. A döntők esetében más a helyzet a lehetséges „megbundázások” elkerülése végett, akkor három hivatásos zsűri ellensúlyozza a nézők által adott pontszámot.
Nemrégen vezették be a sorozatba a kétkerekezés versenyszámot, ahol a pilóták kétszer próbálhatják meg versenygépük felét a magasba emelni.
A világdöntőben egy extra kategóriával is találkozhat a közönség: a magasugrással. A sofőrök ilyenkor nekifutásból egy majdnem teljesen függőleges rámpa felé tartanak, ahol az 5,5 tonnás behemót gépjárművüket tíz méter magasba szöktetik fel. A legtöbb pontot az a szörnyeteg kapja, amelyiknek az alját a legmagasabb ponton mérik be.
„Azok a boldog, szép napok…”
Az esemény ESPN Monster Truck Challenge néven látta meg a napvilágot 1992-ben, miután a United States Hot Rod Association (USHRA) anyavállalata felvásárolta versenytársát, a TNT Motorsportsot. 1993-ra Monster Wars-ra nevezték át a szériát, majd két esztendőre rá hivatalosan is a ma is használt néven hivatkoztak az eseményre.
1998-ra a szabadstílusú kategória mellett a TNN televíziós közvetítései is egyre több nézőt vonzottak a képernyők elé Amerika-szerte, így 2000-re az USHRA világdöntőt, valamint San Antonióban két napos műsort is szervezett. Emellett a freestyle hivatalosan is versenykategóriává vált, erre az évben külön bajnokot is avattak.
A Max-D freestyle bemutatója a Texas állambeli El Pasóban, 2005-ből:
Az ezredfordulón a Mattel szerződést kötött a Monster Jam tulajdonosával, így a pályán látható szörnyetegekkel Hot Wheels kisautókként is találkozhattak a rajongók szerte a nagyvilágban. Ennek is köszönhető, hogy a sportág globális rajongótáborra tett szert. 2002 után olyan helyeken is jártak, mint Párizs, Stockholm, Helsinki vagy Mexikóváros.
Amikor a Monster Jam szó szerint cirkusz lett
2008-ra a Feld Entertainment felvásárolta a Live Nation motorsport portfólióját (ennek esernyője alá tartozott akkor a Monster Jam is), létrehozva a Feld Motorsport nevű leányvállalatot. A Feld akkoriban családbarát cirkusz jellegű rendezvények tulajdonjogaival bírt. Erre remek példa a Disney on Ice vagy a Barnum & Bailey Circus is.
Az új tulajdonos a nemzetközi terjeszkedésre nagy hangsúlyt fektetett, a sportesemény eljutott Lengyelországba, a Fülöp-szigetekre, Kínába, Ausztráliába és Japánba is.
2019 elején a Feld biztonsági okokból kivezette a zúzott autókat, amiket onnantól csak rámpákba beágyazva láthatnak a rajongók. A California Monster Trucks YouTube-csatorna szerint az eredetileg használt, 70-es években gyártott használható autók száma folyamatosan csökkent a hasonló események miatt, az újabb gépkocsik pedig tervezésük miatt nem felelnek meg a megadott célnak.
A korszerűbb gépjárművek egyrészt sokkal keskenyebbek, másrészt teljesen más a felépítésük. A többtonnás monster truckok, mivel nem annyira laposak az újabb gépek, más irányban tudják megmászni a kocsisort, amik aerodinamikai és egyéb szempontok miatt ráadásul sokkal több törmeléket bocsátanak ki törés során. Ez az eseményen résztvevők biztonságát veszélyeztetheti is.
Mi a helyzet mostanában? Viszonylag egyszerű, sárból épített pályán körbe-körbe járkálnak az autók. A kocsisorok kiszámíthatatlansága egyik pillanatról a másikra eltűnt, azóta a karosszéria is máshogyan repül le a gépekről.
Néhány kulcspillanat a 2023-as évadból:
Ugyanakkor a látvány nem veszett el, csak átalakult. A törés-zúzás helyett a kaszkadőrmutatványok vették át a főszerepet, így mostanában egyre több brake-táncoló, két keréken faroló vagy hátraszaltóból kézen álló szörnyetegek kápráztatják el a közönséget.
Partnerből konkurencia
A Feld részére a 2019-es év nemcsak a zúzott autók kivezetése, hanem a Mattel ellen kialakult per miatt sem volt olyan fényes.
A két cég közötti megállapodás 2018. december 31-ével szűnt meg, ámbár év közben a Hot Wheels bejelentette a saját fejlesztésű monster truck sorozatát. A Monster Jam tulajdonosa szerint a Mattel kibújt a szerződésük alól, emellett plágium gyanújával is vádolta a vállalatot. A kisautói miatt híres cég termékeit párhuzamba helyezte a Grave Diggerrel és a Monster Mutt Rottweilerrel, miközben más festésben és kinézettel azok már korábban is léteztek.

A szórakoztatóipari vállalat a Hot Wheels Monster Trucks élő kiadását is kifogásolta, mert az ő egykori dolgozóik feleltek az esemény kivitelezéséért. A panaszon kívül semmilyen információ nem elérhető a perről, így a Közép-Floridai Bíróság valószínűleg ejtette a vádakat.
A Live Nation szervezésében megvalósuló Hot Wheels Monster Trucks Live során a négykerekű szörnyautók linóleumon vagy aszfalton bőgetik a motort, világítanak és törik a gépkocsikat. Az előadásokkal inkább a gyermekeket próbálják ámulatba ejteni különböző műsorbetétekkel, például roncsokat megevő robot dinoszauruszokkal.

A felnőtt rajongók számára a Bigfoot lehet húzónév. A méretes szerkezet a világ első, egyben legismertebb szörnyverdája, ami a kilencvenes években a Monster Jamben és jogelődjeiben is rendszeresen részt vett.
Mindegy, milyen talajon pörgetik meg a V8-as monstrumokat, vagy milyen műsorszám keretében láthatóak. Néhány bukfenc vagy autótörés korosztálytól függetlenül feldobhatja valakinek az estjét, néhány különlegesebb trükk pedig a hosszútávú memóriájába is beleéghet. Ennél már csak az lehet különlegesebb, ha valaki testközelből láthat egy ilyen járművet.