2021. május 29. | 10:50

A legendás Karl Benz felesége is fontos szerepet töltött be az autózás történelmében.

Az időjárás ugyan még nem erre emlékeztet, a naptári nyár mindenesetre hamarosan kezdetét veszi. Magyarország Kormánya enyhítette a koronavírus-járvány miatt hozott korlátozó intézkedéseket, így egyre többen vállalkoznak majd autós túrákra is. A mai modern korban egy-egy ilyen kirándulást természetesnek veszünk, hiszen már komoly hatótávolsággal rendelkező elektromos járművekkel is útnak indulhatunk.

A történet azonban nem volt mindig elég egyszerű, különösen az autózás hőskorában. A Mercedes-Benz alapítója, Karl Benz 135 évvel ezelőtt szabadalmaztatta a történelem első automobilját. Az egyhengeres, négyütemű motorral működő járművel nem igazán jöhetett szóba egy hosszabb távú kirándulás. Majd egy napon Bertha, Karl Benz felesége úgy döntött, szeretne ellátogatni Németország másik felébe. Tarts velem, és ismerd meg Bertha Benz és minden idők első autós túrájának történetét.

Karl Benz felesége, Bertha Benz az autógyártás történetének egyik kulcsfigurája. Férjével együtt 1886-ban szabadalmaztatták a világ első benzinmotorral hajtott autóját, 1894-ig pedig két automobil készült el. 1888 augusztusában Bertha úgy döntött, hogy két fiával együtt Mannheim és Pforzheim közötti 160 kilométeres túrára indul a Model III nevű, családi fejlesztésben készült járművel. Néhány nappal később mindenki épségben visszatért, az útközben felmerült problémákat Bertha sikerrel elhárította. Vajon miért vállalkozott Karl Benz neje egy ilyen utazásra?

Karl Benz egy kiváló mérnök volt, ám nem igazán értett az automobil üzleti sikerességének növeléséhez. Bertha azonban felismerte, milyen fontos találmányt adtak ők a világnak. Férjének tudta nélkül készült erre a kirándulásra, mellyel bizonyítani kívánt a kétkedőknek, akik nem tartották hosszabb távú utazásra alkalmasnak a Benz-család vívmányát.

Bertha Benz egy üzenetet hagyott az éppen szunyókáló férjének, melyben leírta, hogy két fiával együtt szülővárosába, Pforzheimbe utaznak. Azt azonban nem említette, hogy a túrát az egyik családi járművel teljesítik. Bertha besurrant a gyárba, és elindult a 160 kilométeres utazásra.

Akadt azonban néhány komoly bökkenő. Bertha és a gyerekek ugyanis nem ismerték a Pforzheimbe vezető utat, illetve csak nagy nehézségek árán tudták beindítani a kocsit. Mivel a Model III viszonylag kicsi üzemanyagtartállyal rendelkezett, a kirándulóknak hamar meg kellett állniuk egy gyógyszertárnál, ahol abban a korban benzinhez lehetett jutni. Berthának a motor hűtésének problémájával is meg kellett küzdenie. Útközben többször is meg kellett állniuk, és különböző forrásokból begyűjtött vízzel próbálták működésben tartani a motort. Az autó az emelkedőkkel sem tudott megküzdeni, ezeken a szakaszokon a gyerekeknek kellett tolniuk a járművet.

Az otthon aggódó Karl Benz táviraton keresztül értesült felesége kalandjairól. Bertha és a fiúk sértetlenül hazaérkeztek, ezzel bizonyították, hogy a találmányuk hosszabb út megtételére is képes. A világ végre meggyőződhetett arról, hogy az automobil lesz a jövő közlekedési eszköze.