A bajor márka BMW Individual nevű, különleges autókra specializálódott részlegén egy igen ritka autót készítettek 1993-ban. Ez volt a BMW 530iX Enduro Touring, egy érdekes koncepcióautó, amellyel elsősorban az aktív életmódot folytató, sportos célközönséget vették volna célba. Mindösszesen egyetlen egy példány készült belőle.

Az E34-es BMW-n alapuló kombi a megszokottnál nagyobb belmagassággal büszkélkedett, így igencsak nagy raktérrel rendelkezett. A rengeteg sporteszközt befogadni képes csomagterében még egy kerékpártároló sínrendszer is helyet kapott, hogy a biciklik szállítása se jelentsen gondot.

A 13 centiméterrel megmagasított tető miatt az eredeti csomagtérajtót ki kellett cserélni, az első szélvédő fölé pedig két keresőlámpákat telepítettek. A fedélzeten egy 12 literes hűtő, kiegészítő fűtés, extra akkumulátor és egy légkompresszor is helyet kapott, amivel nem csupán a kerékpárok kerekei, de akár gumicsónakok is könnyedén felfújhatók voltak.

Az autó mozgatásáról egy feltuningolt sorhatos gondoskodott, az úttalan utakon való közlekedést pedig erősített speciális futómű és állandó összkerékhajtás tette gondtalanná. A BMW 530iX Enduro Touring az lehetett volna, amit végül a konkurencia valósított meg: egy igazi mindenes, mint később a Volvo Cross Country modellek vagy az Audi Allroad Quattrók.

A különleges autó alapjául egy BMW 525ix szolgált, amely már eleve egy összkerékhajtású modell volt. Alatta légrugók teljesítettek szolgálatot, amelyekkel a normál hasmagasság 2,5 centiméterrel csökkenthető vagy éppen ugyanennyivel növelhető volt az aktuális útviszonyoknak megfelelően. Az optimális alsó védelemről pedig haspáncél gondoskodott.

Az Enduro soros hathengeres motorja is az 525ix-ből érkezett, ám jelentősen átalakították. A nagyobb furatnak és a speciális főtengelynek hála az eredeti 2,5 literes lökettérfogat 3,0 literre nőtt. Az egykor 193 lóerős és 245 Nm-t produkáló motor 246 lóerőre és 316 Nm-es forgatónyomaték leadására lett képes, és bőven túltett az 530i-ben akkor megtalálható 3.0 V8 teljesítményszintjén is.

Mindezt persze nem adták volna olcsón, a BMW Individual úgy számolt, hogy ha legalább 50 érdeklődő van az autóra, akkor is legalább 170 000 német márkát kell érte kérni. Ez mai árfolyamon 33 millió forint lenne nem kalkulálva az elmúlt 30 év inflációjával. Nem csoda, hogy végül nem valósult meg a projekt. Ha ezt végül sorozatgyártásba helyezték volna, akkor mifelénk mára inkább egy igásló melósautó lenne ezekből hatalmas raktere miatt.

Nyitókép: BMW