2021. május 19. | 13:01

Mert ezek a legjobb, legmegbízhatóbb és legstrapabíróbb modern gázolajosok ma a használtautó-piacon.

Van az úgy, hogy a nagy távolságok és az állandó ingázás miatt az ember jó fogyasztással rendelkező dízelt akar venni. Nehéz ezt kimondani 2023-ban, de tény, ami tény, ha valaki sokat utazik és azt is elsősorban városon kívül teszi, akkor egyelőre nincs sok alternatívája a dízelüzemű autók mellett (remélem, Greta Thunberg nem olvassa az Alapjáratot).

Itt most nem a millió kilométereket olajcsere nélkül kibíró, legendás Toyota Land Cruiser vagy Nissan Patrol dízelekről lesz szó, hanem az átlagos, a magyar használtautó-piacon ma is nagy számban elérhető személyautókról, amelyekben viszonylag megbízható és kiforrott, de már modern, közös nyomócsöves befecskendezéssel üzemelő (common rail) gázolajosok szolgálnak.

Általánosságban is igaz, de főképpen a mai dízelek esetében fontos, hogy nem szabad alapos online alvázszám ellenőrzés nélkül beleugrani a vásárlásba! Az ismert előélet pedig aranyat ér a használtpiacon, ezért minden esetben feltétlenül kérdezd le az autó múltját az ECDH kártörténet-lekérdező rendszerében!

Audi 3.0 V6 TDI

A gyönyörű hangú, erős és kifejezetten jól fogyasztó V6-os dízelmotor az Audi A8 D3 modellben mutatkozott be 2004-ben, ám hamar a kisebb kategóriákban is megjelent. Erejének és megbízhatóságának köszönhetően nagy népszerűségnek örvend a mai napig, strapabíróságáról sokat elmond, hogy még a kelet-európai viszontagságos körülmények között is (értsd: karbantartás-mentesség) képes kilométerek százezrein keresztül komolyabb meghibásodás nélkül üzemelni, amelyben partner a tartós, hagyományos automata váltó is.

Nincsen rózsa tövis nélkül, előfordulhatnak problémák ezzel a motorral is, amellett, hogy érintett volt a dízelbotrányban. A vezérműlánc ugyan erős és a szakadásától esetében sem kell félni, ám a láncfeszítő (amelyből egyes modellekben kettő is van) eresztheti az olajat, feladatát egy idő után nem képes ellátni. Ez a hiba főleg a korai példányokra jellemző. A problémára a lánc csörgése hívja fel a figyelmet.

Minden modern dízelre jellemző, hogy egy idő után a befecskendezéssel gondok vannak, nem kivétel az Audi nagy motorja sem. A magasnyomású pumpa idővel elfárad és a porlasztók is megkopnak, a javítás költséges, érdemes megtudakolni, voltak-e már cserélve a múltban és erről készült-e hitelt érdemlő dokumentáció. Prémium minőségű üzemanyaggal egyébként meghosszabbítható valamelyest a komplett rendszer élettartama.

  • Lökettérfogat: 2967 cm3
  • Hengerek: V6
  • Teljesítmény: 204 – 347 LE
  • Max. forgatónyomaték: 450 – 620 Nm
  • Gyártás: 2004 -

Modellek:

  • Audi A4 B7 3.0 V6 TDI
  • Audi A4 B8 3.0 TDI
  • Audi A4 B9 3.0 V6 TDI, 45 TDI, 50 TDI, S4 TDI
  • Audi A5 1.gen. 3.0 TDI
  • Audi A5 2.gen. 3.0 V6 TDI
  • Audi A6 C6 3.0 TDI
  • Audi A6 C7 3.0 TDI, 3.0 BiTDI
  • Audi A7 Typ 4G8 3.0 TDI
  • Audi A7 Typ 4K8 45 TDI, 50 TDI, S7 3.0 TDI
  • Audi A8 D3 3.0 TDI
  • Audi A8 D4 3.0 TDI
  • Audi A8 D5 50 TDI
  • Audi Q5 Typ 8R 3.0 TDI, SQ5 TDI
  • Audi Q5 Typ 80A 3.0 TDI, 40 TDI
  • Audi Q7 Typ 4L 3.0 TDI
  • Audi Q7 Typ 4M 3.0 TDI, 45 TDI, 50 TDI, 3.0 TDI e-tron
  • Audi Q8  45 TDI, 50 TDI
  • Porsche Cayenne Diesel (1.gen.)
  • Porsche Cayenne Diesel (2.gen.)
  • Volkswagen Amarok 3.0 CR TDI BlueMotion
  • Volkswagen Phaeton GP0/GP1/GP2/GP3/GP4 3.0 V6 TDI
  • Volkswagen Touareg 7L 3.0 V6 TDI
  • Volkswagen Touareg 7P V6 TDI BlueMotion
  • Volkswagen Touareg CR 3.0 V6 TDI/CR TDI

BMW M57

A BMW M57 motorcsaládjába a márka saját fejlesztésű, láncvezérlésű, soros hathengeres turbódízelei tartoznak. A rendszer meglehetősen golyóállónak bizonyult a tapasztalatok alapján még úgy is, hogy a gyártás ideje alatt a mérnökök folyamatosan emelték a motorok teljesítményszintjét, és mindig igyekeztek a legjobbat kihozni az éppen rendelkezésre álló technológiából.

A családba tartozó motorok 2,5, 2,9 és 3,0 literesek, de nem mind ajánlható. A 2993 köbcentis M57D30 (193 LE), M57D30TÜ (204, 218 LE) és M57D30TÜ2 (197 – 235 LE) motorkóddal jelölt verziókat érdemes keresni a zárójelben megadott teljesítményszintekkel. Sajnos az erősebb, 235 lóerő felettiek (3.0sd és 35d jelöléssel) már sokkal kevésbé megbízhatók, így azok inkább kerülendők.

  • Lökettérfogat: 2497, 2926, 2993 cm³
  • Hengerek: 6 (soros)
  • Teljesítmény: 150 - 286 LE
  • Max. forgatónyomaték: 300 - 580 Nm
  • Gyártás: 1998 - 2013

Modellek:

  • BMW X3 (E83)
  • BMW X5 (E53)
  • BMW X5 (E70)
  • BMW X6 (E71)
  • BMW 3 (E46)
  • BMW 3 (E90 – E93)
  • BMW 5 (E39)
  • BMW 5 (E60, E61)
  • BMW 6 (E63, E64)
  • BMW 7 (E38)
  • BMW 7 (E65, E66)
  • Land Rover Range Rover III (L322)
  • Opel Omega B2

Honda 2.2 dízel

A japán gyártó 2003-ban döntött úgy, hogy szakít a hagyományokkal és nem külső beszállítóktól vásárolja a dízelmotorokat (korábban a Rover volt a partnerük), hanem saját fejlesztésű, modern motorok gyártásába kezd. Az idő igazolta, hogy jó döntés volt, mert a Honda már elsőre is megbízható, kellően tartós konstrukciókat tudott készíteni. Az előbb i-CTDi, majd i-DTEC néven fémjelzett N-motorcsalád alapvetően 1,5 – 2,2 literes alumínium blokkokat takar, amelyek dupla vezérműtengelyeit lánc hajtja, a lélegeztetésükről pedig minden esetben változó geometriájú turbófeltöltő gondoskodik.

Közülük is kiemelkednek a nagyon strapabírónak számító 2,2 literes verziók, amelyeket a nagyobb modellekbe szereltek. Akadhat azonban ezekkel is probléma nem megfelelő karbantartás esetén, például az olajpumpa lánca képes elszakadni, a leömlő pedig megrepedni. Az ékszíjvezetővel is lehet gond, valamint az IMRC szelep hibája is előfordulhat. Az i-DTEC esetében a nagynyomású pumpa tud megállni, javítása 1,5-2 millió forint.

  • Lökettérfogat: 2204 cm3 (N22A motorkód, i-CTDi), majd 2199 cm3 (N22B és N22B2 motorkód, i-DTEC)
  • Hengerek: 4 (soros)
  • Teljesítmény: 140 LE (i-CTDi), 150 és 180 LE (i-DTEC)
  • Max. forgatónyomaték: 340 Nm (i-CTDi), 350 és 380 Nm (i-DTEC)
  • Gyártás: 2003 – 2012 (i-CTDi), 2008 – 2015 (i-DTEC)

Modellek:

  • Accord
  • Civic
  • CR-V
  • FR-V

Hyundai-Kia 1.6 CRDi (D4FB)

A 2005-ben debütált 1,6 literes modern dízel a Hyundai Motor Group saját fejlesztésű U-motorcsaládjához tartozik, amelyekbe három- és négyhengeres, 1,1–1,7 literes motorok sorakoznak. Manapság sok használtautó-vásárlási tanácsadó írás buzdít egyszerű szívó benzines gépjárművek megvásárlására, de ez nem feltétlenül állja meg a helyét sok Kia és Hyundai modell esetében, ahol igenis bátran lehet a dízelek irányába kacsintgatni.

Ritkán fordul elő, hogy a benzinesekkel több probléma adódhat, de ez sajnos igaz ebben az esetben, egyúttal sejteti, hogy egy kivételesen megbízható dízelmotort sikerült összehozniuk a dél-koreai mérnököknek. A strapabíró Bosch-befecskendezés, a kettőstömegű lendkerék és a részecskeszűrő hiánya (csak a 90 lóerős) és a láncvezérlés mind a hosszú élettartamot szavatolják, valamint a turbóval sem szokott sok gond lenni.

Az üzemanyag minőségére ezeknél a motorknál is érdemes odafigyelni és rendszeres üzemanyagszűrő-cserével jelentősen növelhető a befecskendező-rendszer hibamentes működési időtartama. Problémát a résolajcső repedése okozhat, amelyre az üzemmeleg állapotban jelentkező indítási nehézség utalhat.

Erőtlenség esetén eltömődött EGR-szelepre kell gyanakodni, ám ez rendszerint egy kis takarítással orvosolható. Gyenge pont még a kuplungszerkezet, ami a konkurenciánál gyengébb konstrukció.

  • Lökettérfogat:1582 cm3
  • Hengerek: 4
  • Teljesítmény: 90 - 136 LE
  • Max. forgatónyomaték: 235 -265 Nm
  • Gyártás: 2006 -

Modellek:

  • Hyundai Accent
  • Hyundai i30/i30 FD
  • Hyundai i30 GD
  • Hyundai i30 PD
  • Hyundai ix20
  • KIA Carens
  • KIA Cee’d/Procee’d ED
  • KIA Cee’d/Procee’d JD
  • KIA Ceed
  • KIA Cerato
  • KIA Soul AM
  • KIA Soul PS
  • KIA Stonic
  • KIA Venga

Mercedes-Benz OM651 DE 22

2008-ban mutatkozott be az OM651-es motorcsalád, amely 1,8 és 2,1 literes négyhengeres, közös nyomócsöves befecskendezéssel ellátott dízeleket foglal magába. A kifejlesztésekor a legfontosabb szempont a károsanyag-kibocsátás leszorítása volt, már az első verziók is megfeleltek az Euro 5 környezetvédelmi előírásoknak, de a 2010 után gyártott motorok teljesítik az Euro 6-os normát is.

További szempont volt, hogy a motort be lehessen építeni keresztben és hosszában az autók orróba. Csak az A- és B-osztályos modellekbe szerelték a kisebb lökettérfogattal rendelkező motort (OM 651 DE 18), a teljesítményszinttől függően egy vagy két turbófeltöltővel szerelt nagyobb blokkot (OM 651 DE 22) sokkal szélesebb körben alkalmazták és alkalmazzák a mai napig.

Problémamentes motor nem létezik, így akadhatnak gondok ezekkel is. A két erősebbet (170, 204 LE) Delphi-eredetű befecskendezéssel szerelték, amelyek szeretik megadni magukat (volt gyári visszahívás is), a Bosch-kivitelű 136 lóerős modellek a golyóállók. A vízpumpánál már alacsonyabb futásteljesítmény mellett is szivároghat a hűtőközeg, valamint a láncos vezérlés sem örök élet.

A lánc megnyúlása szokott gondot okozni, a szakadás szerencsére nem jellemző erre a motorra. Cseréje nem olcsó, mert ehhez le kell szedni a váltót, adott esetben ki kell emelni (le kell engedni) a motort is. De a nagyobb gond nem is a motorral van, hanem  a váltóval, mert az 5G-, illetve 7G-Tronic automatikus szerkezeteknek a legkülönfélébb hibái lehetnek.

  • Lökettérfogat: 2143 cm3 (OM 651 DE 22)
  • Hengerek: 4 (soros)
  • Teljesítmény: 136, 170, 204 LE (OM 651 DE 22)
  • Max. forgatónyomaték: 250 - 500 Nm (OM 651 DE 22)
  • Gyártás: 2008 -

Modellek:

  • A200/220 CDI/BlueEFFICIENCY, A200/220d (W176)
  • B200/220 CDI/BlueEFFICIENCY, A200/220d (W246)
  • C180 CDI/BlueEFFICIENCY (W/S204)
  • C220/250 CDI/CDI BlueEFFICIENCY (W/S/C204)
  • C200 CDI/BlueEFFICIENCY, C200d (W/S205)
  • C220/250 BlueTECH/BlueEFFICIENCY, C220/250d, C300 BlueTECH HYBRID, C300h (W/S205)
  • CLA200/220 CDI, CLA200/220d (C117)
  • CLS220 BlueTEC, CLS250 CDI/ CDI BlueEFFICIENCY/BlueTEC, CLS220/250d (C/X218)
  • E220/250 CDI/CDI BlueEFFICIENCY/BlueTEC (C/A207)
  • E200/220 CDI/CDI BlueEFFICIENCY/BlueTEC, E300 BlueTEC HYBRID (W/S212)
  • GLA200/220 CDI, GLA200/220d (X156)
  • GLC250d (X253)
  • GLK200/220/250 CDI BlueEFFICIENCY/BlueTEC (X204)
  • ML250 BlueTEC (W166)
  • S250 CDI BlueEFFICIENCY (W/V221)
  • S300 BlueTEC HYBRID, S300h (W/V222)
  • SLK250 CDI/CDI BlueEFFICIENCY, SLK250d (R172)
  • Sprinter 210/213/216/310/313/316/510/513/516 CDI/BlueTEC (W906)
  • Vito 114/116 CDI, Vito 119 BlueTEC, V200/220 CDI, V250 BlueTEC (W/V447)
  • Vito 110/113/116 CDI, Viano 2.0/2.2 CDI (W/V639)

PSA-Ford HDI/TDCi Duratorq

Nagy bajban van az, aki a motorkódok pontos ismerete nélkül szeretne kiigazodni a dízel autók piacán. Különösen igaz ez abban az esetben, ha olyan motorokról esik szó, amelyeket különböző gyártók is beépítettek a legkülönfélébb modelljeikbe. Ilyen a PSA-konszern és a Ford együttműködéséből született dízelmotor-család is.

Annak ellenére, hogy az ide tartozó blokkok egy része kifejezetten megbízható, ha használtautó-vásárlásról van szó, sokan ódzkodnak a francia autóktól vagy Ford TDCi dízel vásárlásától. Pedig sok francia autó számít jó vételnek a HDI motorjával és a TDCi-k esetében is csak néhány kivitelt kell elkerülni.

Az eligazodást valamelyest árnyalja, hogy a motorokat a PSA-n és a Fordon kívül felhasználta a BMW (MINI), a Suzuki, a Mazda, a Mitsubishi és az akkor még a Fordhoz tartozó Volvo is, így ezen márkák esetében is érdemes alaposan megnézni, pontosan milyen dízel ketyeg a motorháztető alatt.

A család motorjai közül nem rosszak az 1,4 literesek. A régebbi, 1.4 TDCi konstrukciókban nincs DPF és kettőstömegű lendkerék, tehát a hibafaktor is kisebb. Az üzemanyagcsővel lehet probléma, amelyet ráadásul nem is annyira olcsó beszerezni. A porlasztócsúcsok réztömítései tudnak átégni, valamint az üzemanyagszűrő rendszeres cseréjére is kényes.

Érdemes még az 1,6-ost is keresni, főleg a 90 és 110 lóerős kivitelek elterjedtek. Itt már van kettőstömegű lenkerék, sőt változó geometriájú turbó is az erősebbekben. A porlasztócsúcsok rézkarikáira itt is érdemes figyelni, mert komoly problémákhoz vezethet a hibájuk. A 2,0 literes kivitelek mára már elég sok gonddal járnak, így azok kevésbé mondhatók ma megbízhatónak.

  • Lökettérfogat: 1560 cm3 (PSA: DV6, Ford: DLD-416)
  • Hengerek: 4 (soros)
  • Teljesítmény: 75 - 120 LE
  • Max. forgatónyomaték: 230 - 300 Nm
  • Gyártás: 2004 - 2018

Modellek:

  • Citroёn C2
  • DS3
  • Citroёn C3
  • Citroёn C3 Picasso
  • Citroёn C4
  • Citroёn C4 Picasso
  • Citroёn Grand C4 Picasso
  • Citroёn C5
  • Citroёn Berlingo
  • Citroёn Xsara
  • Citroёn Xsara Picasso
  • Peugeot 206
  • Peugeot 207
  • Peugeot 208
  • Peugeot 2008
  • Peugeot 301
  • Peugeot 307
  • Peugeot 308
  • Peugeot 3008
  • Peugeot 407
  • Peugeot 508
  • Peugeot 5008
  • Peugeot Partner
  • Ford Fiesta
  • Ford Fusion
  • Ford Focus
  • Ford C-Max
  • Ford Mondeo
  • Mazda 2
  • Mazda 3
  • Mazda 5
  • Mitsubishi ASX
  • Suzuki SX4
  • Mini Cooper D
  • Volvo C30
  • Volvo S40
  • Volvo V40
  • Volvo V50
  • Volvo S60
  • Volvo V60
  • Volvo V70
  • Volvo S80

  • Lökettérfogat: 1997 cm3 (DW10)
  • Hengerek: 4 (soros)
  • Teljesítmény: 90 - 190 LE
  • Max. forgatónyomaték: 205 - 400 Nm
  • Gyártás: 1998 -

Modellek:

  • Citroёn C5
  • Citroёn Xsara Picasso
  • Ford Focus
  • Ford Galaxy
  • Ford Mondeo
  • Ford Kuga
  • Ford C-Max
  • Ford S-Max
  • Peugeot 206
  • Peugeot 306
  • Peugeot 307
  • Peugeot 308
  • Peugeot 406
  • Peugeot 407
  • Peugeot 508
  • Peugeot 5008
  • Peugeot 607
  • Peugeot 807
  • Suzuki Vitara / Grand Vitara
  • Volvo C30
  • Volvo S40
  • Volvo V40
  • Volvo V50
  • Volvo C70
  • Volvo V70
  • Volvo S80

Toyota 1ND-TV

A Toyota hagyományos dízelmotorjai méltán híresek megbízhatóságukról és elnyűhetetlenségükről, de a gyártó az elmúlt két évtized során, tehát a modern korszakban is termelt ki magából egészen strapabíró motorokat. Meg persze kevésbé strapabírókat is, gondolj csak a hírhedt 177 lóerős, 2.2 D-CAT motorra, amelytől nem idegenek a hengerfejproblémák, de a 126 lóerős, 2,0 dízel sem a legstrapabíróbb.

Nem úgy a kis 1,4 literes dízel, amely anno az első Yarisban mutatkozott be, és amilyen megbízható volt maga az autó, olyan jó volt ez a motor is. Itthon elsősorban Yarisokban, Aurisokban és Corollákban lehet vele találkozni. A hűtőre nagyon kell figyelni, mert kirohadhat, amelynek következtében hengerfejes lehet az autó. 2009 után már kettőstömegű és DPF is van benne.

  • Lökettérfogat: 1364 cm3
  • Hengerek: 4 (soros)
  • Teljesítmény: 68 - 90 LE
  • Max. forgatónyomaték: 170 - 205 Nm
  • Gyártás: 2002 - 2020

Modellek:

  • Toyota Yaris
  • Toyota Yaris Verso
  • Toyota Corolla
  • Toyota Auris
  • Toyota iQ
  • Toyota Urban Cruiser
  • Mini One D

Volvo D5244T

Ha biztonság, akkor mindenkinek a Volvo jut az eszébe, de a megbízhatóság terés is alkottak maradandót. Persze, hogy erről a listáról sem maradhatott le legalább egy Volvo-dízel. A teljesen alumínium, 5 hengeres és 20 szelepes, 2,4 literes motor három generációt is megért, és sokat bizonyított az elmúlt 20 év során.

Talán azért annyira megbízható, mert szinte változatlan formában (blokk) hajómotorként is árulták, holott alapvetően egy moduláris benzinmotoron alapult. A lényeg, hogy nagyon jó, érdemes keresni a használtautó-piacon. Hozzá kell tenni, hogy az alumínium blokkba acél perselyeket terveztek, amelyek a középső hengereknél hajlamosak az elrepedésre, főleg az erősebb, kétturbós verzióknál. Ha tehát hűtőközeg-problémákkal küzd a kiszemelt autó (hol fogy a víz, hol megnő a szintje, esetleg vízgőzt ereget a kipufogóján), érdemes alaposan utánjárni az okoknak.

Előfordulhat, hogy „csak" az EGR-szelep előtti hőcserélő a ludas, de ha nagyobb a baj, akkor akár maga a blokk is repedt lehet. A 163 lóerős kivitelek a legjobbak, az Aisin automata váltó azonban 200 ezer kilométernél megadhatja magát, javítása körülbelül egymillió forintos tétel.

  • Lökettérfogat: 2401, majd 2400 cm3
  • Hengerek: 5 (soros)
  • Teljesítmény: 116 - 220 LE
  • Max. forgatónyomaték: 280 - 450 Nm
  • Gyártás: 2001 - 2017

Modellek:

  • Volvo C30
  • Volvo S40
  • Volvo V50
  • Volvo S60
  • Volvo V70
  • Volvo C70
  • Volvo S80
  • Volvo XC70
  • Volvo XC90

Volkswagen 1.6 CR TDI

Habár tartósság szempontjából semmi nem érhet a régi közvetlen befecskendezéses szívó (SDI) és a szintén közvetlen befecskendezéses turbós (TDI) dízelmotorok nyomába, a konszern bebizonyította, hogy a modern korban is tud megbízható konstrukciókat alkotni.

Egy ideig az adagolófúvókás technológiával próbálkoztak (PD TDI), amely az 1,9 literes 105 és 131 lóerős kiviteleiben kifejezetten agyonüthetetlen volt, de rá kellett jönniük, hogy a technológiának megvannak a korlátai. A 2010-es évek környékén végérvényesen áttértek a modern, közös nyomócsöves megoldásokra (CR TDI), hogy képesek legyenek teljesíteni a szigorú környezetvédelmi előírásokat (ma már csalószoftver nélkül is). Közülük is az 1,6 literes CR TDI motor kifejezetten tartós konstrukció, és ugyan nem egy erőgép, mégis kellemes mozgatja a konszern autóit, miközben alig fogyaszt valamit.

  • Lökettérfogat: 1598 cm3 (CAYA, CAYB, CAYC)
  • Hengerek: 4 (soros)
  • Teljesítmény: 75 – 120 LE
  • Max. forgatónyomaték: 195 - 250 Nm
  • Gyártás: 2009 -

Modellek:

  • Volkswagen Golf / Golf Plus
  • Volkswagen Passat
  • Volkswagen Touran
  • Volkswagen Caddy
  • Volkswagen Polo
  • Volkswagen Jetta
  • Skoda Octavia
  • Skoda Rapid
  • Skoda Superb
  • Skoda Fabia
  • Skoda Scala
  • Skoda Karoq
  • SEAT Leon
  • SEAT Altea / Altea XL
  • SEAT Ibiza
  • SEAT Toledo
  • SEAT Arona
  • SEAT Ateca
  • Audi A1
  • Audi A3
  • Audi Q2

A konklúzió az, hogy nem minden dízelmotor tűzre való, még a modern erőforrások között is találni kifejezetten megbízható, jól sikerült konstrukciókat. Ez persze közel sem jelenti azt, hogy a felsorolt motorokkal szerelt autókat vakon meg szabad vásárolni, hiszen valamennyi képes igen drágán javítható hibákat produkálni, főleg, hogy ennyi idősen már bennük van a világ összes kilométere.