Van az úgy, hogy a nagy távolságok és az állandó ingázás miatt az ember jó fogyasztással rendelkező dízelt akar venni. Nehéz ezt kimondani 2021-ben, de tény, ami tény, ha valaki sokat utazik és azt is elsősorban városon kívül teszi, akkor egyelőre nincs sok alternatívája a dízelüzemű autók mellett. (Remélem, Greta Thunberg nem olvassa az Alapjáratot.) Itt most nem a millió kilométereket olajcsere nélkül kibíró, legendás Toyota Land Cruiser vagy Nissan Patrol dízelekről lesz szó, hanem az átlagos, a magyar használtautó-piacon ma is nagy számban elérhető személyautókról, amelyekben viszonylag megbízható és kiforrott, de már modern, közös nyomócsöves befecskendezéssel üzemelő (common rail) gázolajosok szolgálnak.

BMW M57

A BMW M57 motorcsaládjába a márka saját fejlesztésű, láncvezérlésű, soros hathengeres turbódízelei tartoznak. A rendszer meglehetősen golyóállónak bizonyult a tapasztalatok alapján még úgy is, hogy a gyártás ideje alatt a mérnökök folyamatosan emelték a motorok teljesítményszintjét, és mindig igyekeztek a legjobbat kihozni az éppen rendelkezésre álló technológiából. A családba tartozó motorok 2,5, 2,9 és 3,0 literesek, de nem mind ajánlható. A 2993 köbcentis M57D30 (193 LE), M57D30TÜ (204, 218 LE) és M57D30TÜ2 (197 – 235 LE) motorkóddal jelölt verziókat érdemes keresni a zárójelben megadott teljesítményszintekkel. Sajnos az erősebb, 235 lóerő felettiek (3.0sd és 35d jelöléssel) már sokkal kevésbé megbízhatók, így azok inkább kerülendők.

BMW 530d

  • Lökettérfogat: 2497, 2926, 2993 cm³
  • Hengerek: 6 (soros)
  • Teljesítmény: 150 - 286 LE
  • Max. forgatónyomaték: 300 - 580 Nm
  • Gyártás: 1998 - 2013

Modellek:

  • BMW X3 (E83)
  • BMW X5 (E53)
  • BMW X5 (E70)
  • BMW X6 (E71)
  • BMW 3 (E46)
  • BMW 3 (E90 – E93)
  • BMW 5 (E39)
  • BMW 5 (E60, E61)
  • BMW 6 (E63, E64)
  • BMW 7 (E38)
  • BMW 7 (E65, E66)
  • Land Rover Range Rover III (L322)
  • Opel Omega B2

BMW M57D30 dízelmotor

Honda N22 motorcsalád

A japán gyártó 2003-ban döntött úgy, hogy szakít a hagyományokkal és nem külső beszállítóktól vásárolja a dízelmotorokat (korábban a Rover volt a partnerük), hanem saját fejlesztésű, modern motorok gyártásába kezd. Az idő igazolta, hogy jó döntés volt, mert a Honda már elsőre is megbízható, kellően tartós konstrukciókat tudott készíteni. Az előbb i-CTDi, majd i-DTEC néven fémjelzett N-motorcsalád alapvetően 1,5 – 2,2 literes alumínium blokkokat takar, amelyek dupla vezérműtengelyeit lánc hajtja, a lélegeztetésükről pedig minden esetben változó geometriájú turbófeltöltő gondoskodik. Közülük is kiemelkednek a nagyon strapabírónak számító 2,2 literes (N22A, N22B, N22B2) verziók, amelyeket a nagyobb modellekbe szereltek.

Honda Accord

  • Lökettérfogat: 2204 cm3 (N22A motorkód, i-CTDi), majd 2199 cm3 (N22B és N22B2 motorkód, i-DTEC)
  • Hengerek: 4 (soros)
  • Teljesítmény: 140 LE (i-CTDi), 150 és 180 LE (i-DTEC)
  • Max. forgatónyomaték: 340 Nm (i-CTDi), 350 és 380 Nm (i-DTEC)
  • Gyártás: 2003 – 2012 (i-CTDi), 2008 – 2015 (i-DTEC)

Modellek:

  • Accord
  • Civic
  • CR-V
  • FR-V

Honda N22 i-DTEC dízelmotor

PSA-Ford HDI/TDCi Duratorq

Nagy bajban van az, aki a motorkódok pontos ismerete nélkül szeretne kiigazodni a dízel autók piacán. Különösen igaz ez abban az esetben, ha olyan motorokról esik szó, amelyeket különböző gyártók is beépítettek a legkülönfélébb modelljeikbe. Ilyen a PSA-konszern és a Ford együttműködéséből született dízelmotor-család is. Annak ellenére, hogy az ide tartozó blokkok egy része kifejezetten megbízható, ha használtautó-vásárlásról van szó, sokan ódzkodnak a francia autóktól vagy Ford TDCi dízel vásárlásától. Pedig sok francia autó számít jó vételnek a HDI motorjával és a TDCi-k esetében is csak néhány kivitelt kell elkerülni.

Az ECDH online állapotfelmérő szolgáltatása

Az eligazodást valamelyest árnyalja, hogy a motorokat a PSA-n és a Fordon kívül felhasználta a BMW (MINI), a Suzuki, a Mazda, a Mitsubishi és az akkor még a Fordhoz tartozó Volvo is, így ezen márkák esetében is érdemes alaposan megnézni, pontosan milyen dízel ketyeg a motorháztető alatt. A család motorjai közül nem rosszak az 1,4 literesek, de legfőképpen az olyan 1,6 és 2,0 literes kiviteleket érdemes keresni, amelyeket Bosch-rendszerű befecskendezéssel szereltek. A nagyobb hengerűrtartalmúak ugyanakkor már nem tartoznak az ajánlható kategóriába.

Peugeot 308

  • Lökettérfogat: 1560 cm3 (PSA: DV6, Ford: DLD-416)
  • Hengerek: 4 (soros)
  • Teljesítmény: 75 - 120 LE
  • Max. forgatónyomaték: 230 - 300 Nm
  • Gyártás: 2004 - 2018

Modellek:

  • Citroёn C2
  • DS3
  • Citroёn C3
  • Citroёn C3 Picasso
  • Citroёn C4
  • Citroёn C4 Picasso
  • Citroёn Grand C4 Picasso
  • Citroёn C5
  • Citroёn Berlingo
  • Citroёn Xsara
  • Citroёn Xsara Picasso
  • Peugeot 206
  • Peugeot 207
  • Peugeot 208
  • Peugeot 2008
  • Peugeot 301
  • Peugeot 307
  • Peugeot 308
  • Peugeot 3008
  • Peugeot 407
  • Peugeot 508
  • Peugeot 5008
  • Peugeot Partner
  • Ford Fiesta
  • Ford Fusion
  • Ford Focus
  • Ford C-Max
  • Ford Mondeo
  • Mazda 2
  • Mazda 3
  • Mazda 5
  • Mitsubishi ASX
  • Suzuki SX4
  • Mini Cooper D
  • Volvo C30
  • Volvo S40
  • Volvo V40
  • Volvo V50
  • Volvo S60
  • Volvo V60
  • Volvo V70
  • Volvo S80

Peugeot HDI dízelmotor

  • Lökettérfogat: 1997 cm3 (DW10)
  • Hengerek: 4 (soros)
  • Teljesítmény: 90 - 190 LE
  • Max. forgatónyomaték: 205 - 400 Nm
  • Gyártás: 1998 -

Modellek:

  • Citroёn C5
  • Citroёn Xsara Picasso
  • Ford Focus
  • Ford Galaxy
  • Ford Mondeo
  • Ford Kuga
  • Ford C-Max
  • Ford S-Max
  • Peugeot 206
  • Peugeot 306
  • Peugeot 307
  • Peugeot 308
  • Peugeot 406
  • Peugeot 407
  • Peugeot 508
  • Peugeot 5008
  • Peugeot 607
  • Peugeot 807
  • Suzuki Vitara / Grand Vitara
  • Volvo C30
  • Volvo S40
  • Volvo V40
  • Volvo V50
  • Volvo C70
  • Volvo V70
  • Volvo S80
  • Toyota 1ND-TV

A Toyota hagyományos dízelmotorjai méltán híresek megbízhatóságukról és elnyűhetetlenségükről, de a gyártó az elmúlt két évtized során, tehát a modern korszakban is termelt ki magából egészen strapabíró motorokat. Meg persze kevésbé strapabírókat is, gondolj csak a hírhedt 177 lóerős, 2.2 D-CAT motorra, amelytől nem idegenek a hengerfejproblémák. Nem úgy a kis 1,4 literes dízel, amely anno az első Yarisban mutatkozott be, és amilyen megbízható volt maga az autó, olyan jó volt ez a motor is. Itthon elsősorban Yarisokban, Aurisokban és Corollákban lehet vele találkozni.

Toyota Yaris

  • Lökettérfogat: 1364 cm3
  • Hengerek: 4 (soros)
  • Teljesítmény: 68 - 90 LE
  • Max. forgatónyomaték: 170 - 205 Nm
  • Gyártás: 2002 - 2020

Modellek:

  • Toyota Yaris
  • Toyota Yaris Verso
  • Toyota Corolla
  • Toyota Auris
  • Toyota iQ
  • Toyota Urban Cruiser
  • Mini One D

Toyota D-4D dízelmotor

Volvo D5244T

Ha biztonság, akkor mindenkinek a Volvo jut az eszébe, de a megbízhatóság terés is alkottak maradandót. Persze, hogy erről a listáról sem maradhatott le legalább egy Volvo-dízel. A teljesen alumínium, 5 hengeres és 20 szelepes, 2,4 literes motor három generációt is megért, és sokat bizonyított az elmúlt 20 év során. Talán azért annyira megbízható, mert szinte változatlan formában (blokk) hajómotorként is árulták, holott alapvetően egy moduláris benzinmotoron alapult. A lényeg, hogy nagyon jó, érdemes keresni a használtautó-piacon. Hozzá kell tenni, hogy az alumínium blokkba acél perselyeket terveztek, amelyek a középső hengereknél hajlamosak az elrepedésre, főleg az erősebb kétturbós verzióknál. Ha tehát hűtőközeg-problémákkal küzd a kiszemelt autó (hol fogy a víz, hol megnő a szintje, esetleg vízgőzt ereget a kipufogóján), érdemes alaposan utánjárni az okoknak. Előfordulhat, hogy "csak" az EGR-szelep előtti hőcserélő a ludas, de ha nagyobb a baj, akkor akár maga a blokk is repedt lehet.

Volvo S60

  • Lökettérfogat: 2401, majd 2400 cm3
  • Hengerek: 5 (soros)
  • Teljesítmény: 116 - 220 LE
  • Max. forgatónyomaték: 280 - 450 Nm
  • Gyártás: 2001 - 2017

Modellek:

  • Volvo C30
  • Volvo S40
  • Volvo V50
  • Volvo S60
  • Volvo V70
  • Volvo C70
  • Volvo S80
  • Volvo XC70
  • Volvo XC90

Volvo D5 dízelmotor

Nissan/Renault M9 (2.0 dCi)

A közös nyomócsöves technológiájú dCi dízelmotorokat a Nissan és a Renault közösen fejlesztette ki. Annak ellenére, hogy a 2000-es években születtek alulméretezett alkatrészekkel szerelt verziók is (pl. a korai 1.5 dCi-k hajlamosak a hajtókarcsapágy-problémákra), alapvetően egy kiforrott és megbízható technológiáról van szó. Ennek megfelelően a dCi márkanévvel forgalmazott motorcsalád tagjait igen széles körben alkalmazták és alkalmazzák ma is az autóiparban, a Nissan és a Renault mellett Daciákban, Mercedesekben, Mitsubishikben, Opelekben és Infinitikben is találkozni velük. Ugyan általánosságban kijelenthető, hogy nem kell félni tőlük, mégis a legjobb választás a 2,0 literes, láncvezérlésű motor.

Renault Laguna III

  • Lökettérfogat: 1995 cm3 (M9R, M9T)
  • Hengerek: 4 (soros)
  • Teljesítmény: 131 - 178 LE
  • Max. forgatónyomaték: 320 - 400 Nm
  • Gyártás: 2006 -

Modellek:

  • Renault Laguna
  • Renault Espace
  • Renault Koleos
  • Renault Scénic
  • Renault Mégane
  • Renault Latitude
  • Renault Vel Satis
  • Nissan Qashqai
  • Nissan X-Trail
  • Nissan Navara
  • Mercedes-Benz X

Renault dCi dízelmotor

Volkswagen 1.6 CR TDI

Habár tartósság szempontjából semmi nem érhet a régi közvetlen befecskendezéses szívó (SDI) és a szintén közvetlen befecskendezéses turbós (TDI) dízelmotorok nyomába, a konszern bebizonyította, hogy a modern korban is tud megbízható konstrukciókat alkotni. Egy ideig az adagolófúvókás technológiával próbálkoztak (PD TDI), amely az 1,9 literes 105 és 131 lóerős kiviteleiben kifejezetten agyonüthetetlen volt, de rá kellett jönniük, hogy a technológiának megvannak a korlátai. A 2010-es évek környékén végérvényesen áttértek a modern, közös nyomócsöves megoldásokra (CR TDI), hogy képesek legyenek teljesíteni a szigorú környezetvédelmi előírásokat (ma már csalószoftver nélkül is). Közülük is az 1,6 literes CR TDI motor kifejezetten tartós konstrukció, és ugyan nem egy erőgép, mégis kellemes mozgatja a konszern autóit, miközben alig fogyaszt valamit.

Skoda Octavia

  • Lökettérfogat: 1598 cm3 (CAYA, CAYB, CAYC)
  • Hengerek: 4 (soros)
  • Teljesítmény: 75 – 120 LE
  • Max. forgatónyomaték: 195 - 250 Nm
  • Gyártás: 2009 -

Modellek:

  • Volkswagen Golf / Golf Plus
  • Volkswagen Passat
  • Volkswagen Touran
  • Volkswagen Caddy
  • Volkswagen Polo
  • Volkswagen Jetta
  • Skoda Octavia
  • Skoda Rapid
  • Skoda Superb
  • Skoda Fabia
  • Skoda Scala
  • Skoda Karoq
  • SEAT Leon
  • SEAT Altea / Altea XL
  • SEAT Ibiza
  • SEAT Toledo
  • SEAT Arona
  • SEAT Ateca
  • Audi A1
  • Audi A3
  • Audi Q2

Skoda CR TDI dízelmotor

Fiat JTD Multijet

A Fiat 1,9 literes, közös nyomócsöves befecskendezéssel üzemelő dízelmotorját elsőként az Alfa Romeo 156-osba építették bele 1997-ben, amely így a világ legelső common rail technológiát használó személyautója lett. A soros négyhengeres ráadásul nem csupán egy új korszak első képviselője volt, hanem kifejezetten tartósra is sikerült, ami nagyon ritka és egyúttal elismerésre méltó az úttörők világában. Jár az ováció azért is, hogy a JTD Multijet motorcsalád szinte valamennyi tagja megbízhatónak számít, legyen szó a kis 1,3 literesről vagy éppen a 2.4-es öthengeresről, de kétségtelen, hogy a 8 és 16 szelepes kivitelekben elérhető 1,9 literes a legjobb választás ezek közül.

Fiat Bravo

  • Lökettérfogat: 1910 cm3
  • Hengerek: 4 (soros)
  • Teljesítmény: 85 - 190 LE
  • Max. forgatónyomaték: 196 - 400 Nm
  • Gyártás: 1997 - 2010

Modellek:

  • Alfa Romeo 145
  • Alfa Romeo 146
  • Alfa Romeo 147
  • Alfa Romeo 156
  • Alfa Romeo 159
  • Alfa Romeo GT
  • Fiat Bravo / Brava
  • Fiat Croma II
  • Fiat Doblò
  • Fiat Grande Punto
  • Fiat Marea
  • Fiat Multipla
  • Fiat Punto
  • Fiat Sedici
  • Fiat Stilo
  • Fiat Strada
  • Lancia Delta
  • Lancia Lybra
  • Lancia Musa
  • Opel Astra H
  • Opel Signum
  • Opel Vectra C
  • Opel Zafira B
  • Saab 9-3
  • Saab 9-5
  • Suzuki SX4
  • Cadillac BLS

Fiat Multijet dízelmotor

A konklúzió az, hogy nem minden dízelmotor tűzre való, még a modern erőforrások között is találni kifejezetten megbízható, jól sikerült konstrukciókat. Ez persze közel sem jelenti azt, hogy a felsorolt motorokkal szerelt autókat vakon meg szabad vásárolni, hiszen valamennyi képes igen drágán javítható hibákat produkálni, főleg, hogy ennyi idősen már bennük van a világ összes kilométere. Általánosságban is igaz, de főképpen a mai dízelek esetében fontos, hogy nem szabad alapos átvizsgálás nélkül beleugrani a vásárlásba! Az ismert előélet pedig aranyat ér a használtpiacon, ezért minden esetben feltétlenül kérdezd le az autó múltját az ECDH alvázszám-ellenőrző rendszerében!

Hogy milyen egy 2003-as Alfa Romeo 147 az 1,9 literes JTD motorral bőven 400 ezer kilométeres futásteljesítmény felett? A videóból kiderül!