2024. február 01. | 13:17

40 év után derült ki, hogy hamis magyar minőségvizsgálati papírokkal kaptuk a Daciákat Romániából.

Az Állambiztonsági Szolgálatok Történeti Levéltárának dokumentumai között található jelentésből kiderült, hogy 40 éve hamisított minőségvizsgálati papírokkal importálták a Daciákat Romániából. Az operatív adatok szerint 1984 januárjának közepéig nagyjából 750 darab Dacia 1310 típusú autó érkezett hazánkba a Minőségi Ellenőrző Rt. (MERT) szerződésszerű vizsgálata nélkül.

A kocsikat értékesítő MERKÚR Személygépkocsi Értékesítő Vállalat felkérte a MERT embereit egy utólagos vizsgálatra, amelynek során bebizonyosodott, hogy gondok vannak. A szakemberek 84 db Dacia megvizsgálását követően megállapították, hogy 69 esetben nem javítható hibák vannak a karosszérián, 15 hiba pedig a romániai telephelyen javítható lett volna – amennyiben ott megnézik és észreveszik ezeket.

Kiderült továbbá, hogy hét autó, amelyek 1983 decemberében érkeztek a Merkúr csepeli és győri telephelyeire, hamis MERT-vizsgálatot igazoló acélbélyegzőt kapott a motorblokkon és az alvázon egyaránt. Ezek után fény derült arra is, hogy a románok Pitestiben található telephelyén jó minőségű, de hamisított MERT-bélyegzőt használtak.

Ezt onnan tudták meg, hogy az acélbélyegző sorszáma megegyezett az egyik hivatalos magyar ellenőr bélyegzőjének sorozatszámával. Mire erre rájöttek, már ismeretlen számú Dacia járta az utakat valódi engedély nélkül, és ezek kilétére a mai napig nem derült fény.

A MERT igazgatójának állásfoglalása szerint egyébként a tevékenység nem folyhatott az IPA vezetés tudtával. Ezért az ügy rendezése céljából 1984. január 24-én csak a MERT tiltakozásának az illetékes külkereskedelmi szerveken keresztüli eljuttatását javasolta. Az egész ügyről a Belügyminisztérium III/II-es osztályának szigorúan titkos jelentéséből tudhatjuk meg a kínos részleteket. Ezek ismeretében nem csoda, hogy a korabeli Daciákkal temérdek probléma akadt, hiába kerültek 138 ezer forintba és kellett rájuk éveket várni. 

Depositphotos