2023. augusztus 23. | 11:40

Statisztikai adatok azt mutatják, hogy nem csak a balesetek száma nem csökkent az elmúlt tíz évben, de a halálos esetek száma sem áll jól.

A közlekedők nagy része szembesülhet azzal a ténnyel Magyarországon, hogy a közlekedési morál folyamatosan romlik. Sok a türelmetlen autós, nem tartjuk be a sebességkorlátokat és néhányan spontán versenyekbe kezdenek, aminek nincs jó vége. A baleseti statisztikák szerint azonban az elmúlt 10 évben nem nőtt érdemben a személyi sérüléses közúti balesetek száma, ugyanakkor nem is csökkent jelentősen.

Tény, hogy nőtt a járműpark állománya, így rá lehet fogni, hogy javulás történt, de ez még mindig csak a statisztikák masszírozása lenne. A probléma gyökerét ez még nem ragadja meg: át kellene alakítani a jogosítványszerzést, a szabálytalanságokért járó büntetési tételeket és a KRESZ-t ahhoz, hogy komoly javulás jelentkezzen.

Forrás: MTI

Ezzel együtt viszont szomorú, hogy érdemi javulás nincs a számokban. Az stagnáló tendencia az, hogy minden év első negyedében, tehát még a téli és koratavaszi hónapokban történik a legkevesebb baleset, míg a harmadik negyedévben, tehát nyár végén és az ősz elején a legtöbb.

Szomorú statisztika még, amely azt mutatja meg, hogy hány ember hunyt el közlekedési balesetekből fakadóan. Itt 2001-től 2013-ig volt egy erősebb zuhanás, ám innen megint stagnálás látható. Esetleg rámondhatjuk, hogy nagyon lassan csökken, ha mindenképp pozitívumot akarunk említeni.

Jelentősebb csökkenés akkor történt, amikor 2020-ban beütött a koronavírus-világjárvány, és kijárási korlátozásokat vezettek be. Ezekben az években statisztikákból kimutathatóan sokkal kevesebbet autóztunk, ezzel együtt pedig kevesebbet is baleseteztünk.

Ahogy 2021 és 2022 felé ez kezdett alábhagyni, újra emelkedett a közúti balesetben elhunytak száma Magyarországon. Míg 2012-ben a számuk 605 volt, addig 2022-ben 535 fő, ami bár csökkenés, de nem jelentős, és akkor a 2023-as adatok egyelőre ki sem jöttek.

A legtöbb közúti közlekedési balesetet egyébként még mindig a relatív és az abszolút gyorshajtás okozza. Ezek után a legbővebb kategória az ittas sofőröké, a harmadik pedig jellemzően az elsőbbségi és kanyarodási szabályokat figyelmen kívül hagyóké.

Forrás: MTI

MTI

Depositphotos