A szertefoszlott világhódító álom: S-osztály 8,0 literes W18-cal

Kozma Ádám
Közzétéve:
2020-08-25, 12:35

Egy 18 hengeres Mercedessel tervezték leigázni Stuttgartból a konkurenseket.

Azt hiszem, nem szükséges túlmagyarázni, hogy az autózás történetében mindig is meghatározó volt az a kifejezés, hogy a méret a lényeg. Mindegy, hogy milyen kontextusba helyezzük a mondatot: lehet az motor, karosszériaméret, üzemanyagtank vagy most akkupakk, kerékméret vagy a csomagtartó. Ha egy autó minden szempontból a legnagyobb, akkor büszke az, aki gyártja és az is, aki használja. Ez nem az észszerűségről szól, nyers élvezet, végtelen hatalom, a túlkompenzálás netovábbja.

Mercedes-Benz SEL

A megalomániában elvakult köd okozhatta azt a versenyt is, amit a Mercedes mérnökei okvetlenül meg akartak nyerni a luxuslimuzinok kategóriájában. Történt ugyanis, hogy az 1991-től forgalmazott W140-es S-osztályba egy mindenkit „lealázó” 18 hengeres motort kezdtek tervezni.

A Mercedes mérnökeinek terve persze nem egy légből kapott elhatározás volt, hiszen az igazi felső kategóriát képviselő autópálya-anyahajók mindig is böszme nagy motorral és sok hengerrel kerültek forgalomba. Van ennek oka, a kiegyensúlyozott motorüzem, az alacsony fordulaton rendelkezésre álló nyomatéktenger és az alacsony lóerő/köbcenti arány miatt túlzottan feszítettnek nem mondható erőforrás feltételezte a hosszútávon megbízható működést. Aztán, hogy az évek során mennyire volt megbízható maximumra gyömöszölt motortérben a technika, mára már a történelem része.

A BMW 1987-ben gyártásba került M70-es V12-ese után nem volt kérdés, hogy felül kell múlni a bajor versenytársat. Bár a cég megcsinálta a maga V12-esét az M120-as motor formájában, ami nem kevés elismerést be is zsebelt később, ez akkoriban nem tűnt megfelelő erőforrásnak a megkérdőjelezhetetlen győzelemhez.

Mercedes-Benz SEL motor rajza

Ennek kapcsán kezdtek hozzá egy új, mindenkit felülmúló 18 hengeres motor kifejlesztéséhez, ám az erőforrás tervezett méretei okoztak némi fejtörést azzal kapcsolatban, hogy egyáltalán beférjen az európai szemmel hatalmas limuzinba. Az elképzelés teljesen egyedülálló volt, nem volt akkoriban 18 hengeres erőforrás semmilyen autóban, így a tervek teljesen a nulláról indultak. Sajnos a megvalósítás nem is jutott túl a tervezőasztalon az M216-os kódú motornál. A kompaktabb kialakítás érdekében “W” alakban, három darab 6 hengeres erőforrást 75,5 fokos szögben szereltek volna össze, így a motor nem lett volna hosszabb, mint egy átlag sorhat.

A 8,0 literes erőforrás tervezési szakaszában kétféle teljesítményű változatról álmodtak a mérnökök, az egyik a Mercedes 800 SEL néven emlegetett über-limuzint hajtotta volna 490 lóerővel és 750 Nm csúcsnyomatékkal. Terveben volt még ezt a motort felhasználni egy szupersportkocsihoz is, amiben 680 lóerőt és 800 Nm-t tudott volna a hajtásláncra terhelni.

A terveket végül a vezetőség elkaszálta, úgy döntöttek feláldozzák a mérnökök álmát az ésszerűség oltárán, hiszen a V12-es, 6,0 literes erőforrás tökéletesen megfelelt az S-osztály mozgatásához.

Ha kedvet kaptál egy Mercedes teszthez, tekintsd meg ezt a videót! Amennyiben nem indulna el, ezen a linken tudod megnézni.

Kapcsolódó írások

A német luxus etalonja – Mercedes-Benz S-osztály (W140)
2018. február 09.
A W140-es „bálna” Mercedes hét évig képviselte a márka csúcsát a 90-es években. Grandiózus megjelenésével és műszaki túltervezettségével új mércét állított fel a luxusautók piacán.
Mercedes-Benz S-osztály, tanulmányautó, 2019, ezüst, oldalnézet, jobbról
2018. december 03.
A Mercedes bemutatta legújabb tanulmányát, ami kommunikál a környezetével. A kísérletek szerint az autó figyelő tekintete a gyalogosokat is megnyugtatja.

További hírek