2022. augusztus 02. | 14:10

A túlbuzgó karbantartás, vagy a spórolós üzemeltetés esetei.

Biztos vagyok benne, hogy a legtöbb olvasónknak megvan a véleménye az olajcsere megfelelő periódusával kapcsolatban, éppen ezért már most megkérnélek, hogy írd meg kommentben, te mivel jársz és milyen szempontok szerint döntöd el, hogy mikor van itt az idő. Az elmúlt 30 évben rengeteget fejlődött a technika a motorgyártás és a kenőanyagok terén is, ugyanakkor azt a tényt sem lehet elhallgatni, hogy sok esetben nem olyan tartós a technika, mint régen. Nem célom tudományos okfejtésekbe bonyolódni, egyszerűen csak azoknak szeretnék támpontot adni a helyes karbantartáshoz, akik belezavarodtak már a sokféle tanácsba, miközben épp böngészik a várható alapanyagárakat.

Gondolom az már feltűnt neked is, hogy alapvetően két fő véglet van a témát illetően. Az egyik elmélet szószólói a régi iskola alapelveit követve, minden esetben 10 ezrenként cserélnek olajat, bősségel van választék az autoalkatreszonline24.hu-n. A másik oldal a gyári 30 (vagy több) ezres intervallumot követve tartja helyesnek a karbantartási munkát.

A témában írt cikkek alatt jellemzően követhetetlen kommentháború dúl, ahol a hadban álló felek abszolút megalapozott állításokkal képesek egymás véleményét sárba tiporni. Persze többen látják a komplexitását a dolognak, ennek köszönhetően lehet racionális válaszokat is kapni, de a leghangosabb vélemények általában szélsőségesek.

A túl sűrű olajcsere legnagyobb hátránya a környezetszennyező hatás és a feleslegesen megemelkedő fenntartási költség, de vajon mi számít túl sűrűnek? Az ezredforduló autóinál bevezetett flexibilis olajcsere-intervallumok szerint optimális esetben akár 30-40-50 ezer kilométert is el lehet menni, de sokféle szempont beleszámít abba, hogy meddig lehet eltolni a cserét. Az olaj élettartamát nagyban befolyásolja, hogy például csak napi néhány kilométert használja az ember, vagy hosszabb távokat megy, ahol az autó javarészt üzemmeleg állapotban van.

A címben feltett kérdést egy ismerősömtől hallottam, aki az elmúlt 3 évben vásárolta autóját, konkretizálni teljesen felesleges lenne, miről van szó, de egy bőven 100 ezer kilométer alatt futott, 5 éves gépjárműről van szó. A gyárilag előírt 30 ezer körüli olajcsere-periódus már ennél az autónál is jelen van, sőt, jelzi is, ha szükségességét érzi a foglalkozásnak, jelen esetben érezte is.

Esetünkben több tényező is összejátszott, ami miatt az autó felvetette a friss kenőanyag igényét. Alapvetően a motorolajnak van egy szavatossági ideje, amíg a megfelelően képes ellátni a feladatát. Éppen ezért van az, ha az ember figyelmesen olvassa el a gyári előírásokat, és nem csak a címszavakig jut, akkor észreveszi, hogy a futásteljesítmény mellett általában az a paraméter is szerepel, hogy milyen időintervallumig használjuk a kenőanyagot.

Az én környezetemben nem egy olyan ember van, aki nagyon kis távokra használja az autóját, és 2 éven belül meglehetősen kevés kilométert megy. Ilyenkor nem is kérdés, hogy a csere időpontját a naptár szabja meg, főleg ha jellemzően városi rövidtávú a használat, ilyenkor az olaj hamarabb megfárad.

Van azonban a motor szempontjából az az ideális állapot, amikor állandó terhelés mellett üzemel hosszútávon, például ha hosszabb autópályás közlekedésre használja az ember nap mint nap. Ilyenkor lehet igazán kihasználni a technológia a fejlődés előnyeit, hiszen jóval nagyobb távokat enged megtenni a cserék között. Ez persze többnyire csökken, ahogy az autó futásteljesítménye nő.

Ritka az és általában egyéb műszaki problémára utal, amikor egy modern autó esetében indokolt lenne a 10 ezres csereperiódus. Ezzel együtt érdemes a naptárba vésni egy emlékeztetőt, ha jellemzően keveset használja az ember az autóját, hogy a 2 éves használatot lehetőleg ne lépje túl a kenőanyag.

Azok, akik csak városban és rövid távokra használják az autójukat, legyenek körültekintőek, mert nem biztos, hogy a gyárilag megadott legnagyobb értékig kell húzni a dolgokat. Modern autók esetében elég sokféle rendszer figyeli az autó használati szokásait, ez alapján időben jelzi az olajcsere szükségességét, bár használt autó vásárlása esetén mindig van esély a hibára.

Tehát, amikor az olajcsere kérdése felmerül, és az autónak nincs motorikus baja (tehát nem fogyaszt indokolatlanul nagy mennyiségű kenőanyagot), néhány fő szempontot érdemes figyelembe venni, mielőtt kicseréled a motorolajat:

Mennyi kilométert mentem a csere óta?
Ahogy nő a szám, úgy közeledik a csere, ez egyértelmű.

Mennyi idő telt el a csere óta?
A két évet ne lépd át.

Sokszor megyek rövid távokon, vagy hosszabb utakra használom az autót?
Ha csak rövid távokra használtad, hamarabb itt az ideje a cserének, mintha csak autópályázol.

Mennyire kínoztam az autót, sokat forgattam, akár hidegen is?
Ha egy igaz streetracer vagy, esetleg csak simán sportosan tereled a vasat, az egy kerülettel arrébb lévő munkahelyedre, jelentősen csökkenhet az olaj élettartama.

A világ összes kilométere benne van már a kocsidban?
Indokolt lehet a sűrűbb csere, és a szintet is érdemes gyakrabban figyelni.

Depositphotos