2019-től kizárólag olyan új járművek kerülhetnek forgalomba az EU-ban, amelyek fel vannak készítve az egymással való kommunikációra. De ez még csak a kezdet.

Az európai autózás egyik fontos mérföldköve lehet az a döntés, miszerint 2019-től kizárólag olyan új járművek kerülhetnek ki az Európai Unió útjaira, amelyek rendelkeznek beépített C-ITS kompatibilis kommunikációs berendezéssel. Ez az eszköz lehetővé teszi, hogy az autók képesek legyenek kommunikálni egymással, illetve információkat kaphassanak másoktól, például az autópálya működtetőjétől vagy egy útjavítást végző cégtől. Ez persze korántsem jelenti azt, hogy ha jövőre vásárolsz egy autót, akkor az mindent tudni fog, de a lehetőség mindenesetre adott lesz benne arra, hogy később igazi „okos” járgánnyá váljon. Ezért fontos az, hogy Ujhelyi István magyar EU-s parlamenti képviselő indítványát elfogadta az Európai Parlament, és 2019-től minden új autóba be kell építeni ezt a kommunikációs eszközt.

Miért kellenek „okos” autók?

Az Európai Unió évek óta dolgozik azon, hogy milyen módszerekkel lehetne a közlekedést biztonságosabbá tenni, és értek is el szép sikereket. A javulás üteme azonban lassul, most évente nagyjából 26 ezren halnak meg az európai utakon, ezért újabb megoldások után kellett nézni, ezekben pedig már nem is annyira az autó vezetője, mint inkább maga az autó kaphat nagyobb szerepet. Mert milyen jó is volna, ha az autók „tudnák” egymás szándékait, és képesek volnának kommunikálni, hiszen ezzel az ütközések nagy része elkerülhető volna.

Ahhoz, hogy a járművek „megértsék” egymást, először is közös platformra van szükségük, amelyen keresztül képesek információt cserélni nem csak egymással, hanem akár egy forgalomirányítóval vagy egy útfelújítást végző céggel. Ez a „közös nyelv” az úgynevezett Együttműködő Intelligens Közlekedési Rendszerek (Cooperative Intelligent Transport Systems, C-ITS) platform, ami már jó ideje létezik, és sok országban – USA, Ausztrália, Japán, Kína és Dél-Korea) piaci szolgáltatások is épülnek rá. Ilyen konkrét megoldás például az a konvojban közlekedő teherautók számára készült szolgáltatás, ami lehetővé teszi, hogy az egymással folyamatosan kapcsolatban álló kamionok kis követési távolság mellett, a megengedett legnagyobb sebességgel is biztonságosan haladjanak. Ilyenkor az összeköttetésnek, az együttműködésnek és az automatizáltságnak egyszerre kell megvalósulnia, hiszen máskülönben az egész rendszer nem működőképes. De ez már tisztán technológiai kérdés, amit a mérnökök biztosan meg fognak oldani.

Ahhoz, hogy eljöhessen az „okos autók” kora, először a kommunikálni képes autók számának kell átlépnie egy kritikus arányt. Ezért döntött úgy az Európai Parlament, hogy 2019-től minden újonnan forgalomba helyezett autóba be kell építeni az ehhez szükséges eszközt, mert így Európa gazdagabbik felén 2030 körül már nagyrészt csak ilyen járművek futnak majd. Más kérdés, hogy Magyarországon az import használt autók átlagéletkora sajnos 10 év, vagyis a magyar utakon az „okos” autók még jó ideig kisebbségben lesznek.

Mit tudnak majd a jövő autói?

De mit tudnak az „okos” autók? Részben olyan dolgokat, amelyeket a mostani navigációs rendszerek is, ám a határ a csillagos ég, pontosabban a teljesen automatikusan működő, önvezető autók világa. Első lépésben olyan szolgáltatásokat képzelj el, mint hogy az autód előre értesítést kap egy lassú vagy álló járműről, egy útlezárásról vagy –felújításról, de egy veszélyes, csúszós útszakaszról is időben jöhet a riasztás. Jól jöhet az is, hogy idejekorán megtudod, ha egy megkülönböztetett jelzést használó mentőt, rendőrt vagy tűzoltót el kell engedned, de azt is láthatod a kijelzőn, hogy mennyivel kell menned ahhoz, hogy a következő lámpánál éppen zöld jelzést kapj.

Később még több mindenben segíthet az autód, például láthatod, hogy merre vannak a környéken szabad parkolók, idővel pedig a navigációs rendszer az autód alapvető, szerves része lesz, ami nem csak segít a vezetésben, hanem át is veszi tőled az irányítást. De ezzel nagyon előre szaladtam, mert erre még egy ideig biztosan várnod kell, a városi közlekedésben legalábbis biztosan. Ahogy látod, az „okos” autók csak akkor hasznosak, ha kapnak megfelelő információkat, ezért a közlekedésszervezőknek és az autópályákat működtetőknek is fel kell még készülniük. A fejlesztések először az Európai Unió legforgalmasabb közlekedési folyosóján, a Rotterdamot Frankfurttal és Béccsel összekötő autópályán valósulhatnak meg, vagyis a C-ITV eszközzel felszerelt járművek itt kapnak először információkat a forgalomról, az esetleges balesetekről és persze egymás helyzetéről.  A rendszerben fontos szerepet kap a műholdas kapcsolat is, amelyre az európai a GALILEO és EGNOS műholdas kommunikációs rendszereket remekül használhatók lesznek, de a fejlesztés alatt álló 5G mobilhálózatok is szerepet kapnak majd a projektben.