A buszsávban haladók nem egyszerűen csak bosszantóak, hanem valójában az egész közlekedési rendszert meghackelik.

Több ezer budapesti sorstársamhoz hasonlóan reggelente kénytelen vagyok a Zuglót keresztül szelő Thököly úton araszolni munkába, ahol a Hungária körút és a Bosnyák tér között buszsáv halad a belső sávban. Csúcsidőben itt egy járókeretes nyugdíjas is könnyedén megelőzi a kocsisort, ezért sok sofőr a - KRESZ tiltása ellenére - inkább a buszsávban haladva rövidíti le a menetidőt ezen a cirka 2,5 kilométeres szakaszon. A számuk pedig hétről hétre nő, a folyamatos indexeléssel buszsávozók populációja pedig már elérte azt a kritikus szintet, hogy összeomolhat a közlekedési rend. Pontokba szedtem, hogy ez a csapat milyen károkat okoz, amikre ők esetleg nem is gondolnak.

1. Egyre többen elcsábulnak

Biztosan te is éreztél már dühöt, amikor lassan, szabályosan araszolsz, majd egyszer csak elhúz melletted a buszsávban egy folyamatosan indexelő autó, ahol a sofőrnek persze esze ágában sincs lefordulni a következő sarkon. Azután jön a következő. Majd szép sorban újabb és újabb autók, miközben te és a többi szabálykövető autós csigaként cammog. Brit tudósok biztosan végeztek arról kutatást (én ezt sajnos nem találtam meg), hogy egy átlagembernél mikor szakad el a cérna, és mikor vág ki ő maga is a buszsávba. Mert ha nem teszed, baleknak érzed magad, és minél többen húznak el melletted, annál magasabb a baleksági faktor. Az, hogy hétről hétre látványosan nő reggelente a buszsávban közlekedők száma, nem azt jelenti, hogy a Thököly út autósainak összetétele folyamatosan romlik (mármint szabálykövetés szempontjából), hanem azt, hogy egyre többen csábulnak el, látva, hogy egy kis ügyeskedéssel időt lehet nyerni, büntetés meg nuku. És ha mások ezt csinálják, akkor én miért is ne?

2. Követési távolság. Mi az?

A buszsávban haladók idővel igyekeznek visszasorolni, de hol is férnek ők be leginkább? Hát persze, hogy ott, ahol a rendes autós egy kis követési távolságot hagy az előtte haladóhoz képest. De van még jobb, mégpedig azok a kis utcák, amelyek jobbról keresztezik a sávot, és ahol a dugóban álló szabálykövető autósok helyet hagynak az ide befordulóknak. Na, ezek idővel megszűnnek, mert ahogy nő a baleksági faktor, úgy lihegnek az autósok egyre inkább egymás nyakába, a keresztutcáknál pedig senki nem hagy helyet, hiszen oda pillanatok alatt befurakszik valaki. Hogy mi ennek a következménye? Először is több a koccanás, ami az egyébként is zsúfolt úton felér egy zombi apokalipszissel. De a szemből jövőknek sincs így esélye balra fordulva behajtani egy a főutat keresztező utcába a folyamatos kocsisor miatt. Ennek hatására a városból kifelé haladó, reggelente szinte üres oldal is szépen feltorlódik.

3. Dühös buszosok és taxisok, késő utasok

A Thököly úton nemcsak a külső részek forgalma halad keresztül, de bármennyire is fura, a zuglóiak is használják. Ehhez viszont a kis utcákból valahogy ki kell tudni jutni, a folyamatos kocsisor viszont kordonként zár. Régebben ez nem jelentett gondot, a lassan haladó autósok a keresztutcák előtt megálltak, helyet hagyva a kikanyarodóknak. Még nehezebb annak, aki a szemben lévő oldal valamelyik utcájából szeretne a város irányába ráfordulni a Thökölyre. Ilyenkor ugyanis egy forgalmi sávon és egy buszsávon is át kell haladnia, ha pedig nem engedik besorolni, akkor a buszsávban állhat, várva, hogy valaki helyet adjon neki. A buszsávban feltartott taxisok és buszsofőrök persze dühöngenek, mint ahogy az utasok is, akik perceket veszíthetnek egy-egy ilyen manőver miatt.   Ha valaki látja, hogy egy közeli utcából fordultál ki, akkor általában még beenged, de ha csak annyit lát, hogy be akarsz kéredzkedni elé, akkor szinte biztos, hogy félre néz.

4. Káosz a kereszteződésekben

A Thököly út és az Amerikai út lámpás kereszteződése mindig izgalmas hely, de reggelente igazi társasjáték, csak itt nagyon rugalmasak a szabályok. Mert ugyebár a KRESZ szerint egy kereszteződésbe csak akkor lehet behajtani, ha látja az autós, hogy ki is tud majd belőle jutni, ám ez itt a legkevésbé sem működik. Mert ha a szabálykövető sofőr meg is áll a fehér csík előtt már idejében, a buszsávból rögtön többen besorolnak a kereszteződés közepén hagyott helyre. Ők persze innen már ki sem jutnak, mert hamar pirosra vált a lámpa, így egy ideig senki sem halad semerre, legfeljebb a gyalogosok, akik kerülgetik a zebrán álló kocsikat. Hogy mi ennek a következménye? Senki nem hagy szabad helyet, sárga jelzés alatt is behajtanak a kereszteződésbe, még akkor is, amikor egyértelmű, hogy esélyük sincs onnan kijutni. Nem mintha ez a buszsávban haladókat nagyon zavarnák, ők inkább átmennek ezen a kereszteződésen is, hogy a lámpa után próbáljanak meg besorolni majd valahol.

5. Egyre lassabb közlekedés

Ahogy nő a buszsávban haladók száma, úgy lesz egyre hosszabb a menetidő azoknak, akik szabályosan vezetnek. Mert ha a zöld jelzésen szabálytalanul áthaladók a lámpa után sorolnak be, akkor ezzel pont azt érik el, hogy egyre kevesebb autós jut át szabályosan a lámpán, hiszen a mögötte lévő sor mindig utánpótlást kap a buszsávból. A menetidő így egyre csak nő, a szabályosan haladók egyre frusztráltabbak, a buszok nem tartják a menetrendet, az utasok pedig vagy korábbi járművet céloznak meg, vagy elkésnek a munkahelyükről.

Mi lehet a megoldás?

Kellene egy árva rendőr. Ha nem csinál semmit, már valószínűleg az is sokat segítene, ha pedig büntetne, akkor pár hét alatt valószínűleg megszűnne a probléma. Persze nem a dugó, az Budapesten csúcsidőben mindig is lesz, de legalább halad majd a sor, az autósok pedig úgy érezhetik, hogy együtt szívnak.