2018. augusztus 12. | 16:39

A Hungaroringen folytatott kánikulai gumiteszt során prémium négyévszakos gumi kapott "nem ajánlott" értékelést.

A nyári hőségben kiemelkedően növekszik a balesetveszély nem megfelelő gumiválasztás esetén. Nem csak arra érdemes ügyelni, hogy az évszaknak megfelelő gumival közlekedj, hanem a gumik életkora is döntő fontosságú tényező - derült ki a Használtautó és a nonstopgumi által készített felmérésből. A tesztnap egyértelmű tanulsága, hogy az 50 fokos aszfalt éppolyan veszélyes lehet, mint a hóval vagy jégpáncéllal borított útszakaszok.

A Hungaroringen egy verőfényes napon kerítettek sort a gumitesztre 11 garnitúra felhasználásával: két új és egy használt nyári garnitúra mellett egy új és egy használt téli garnitúra került bevetésre, valamint hat különböző típúsú négyévszakos.

Hőségteszt videónkat láttad már? Ha nem, tekintsd meg!

A csapat minden mérést ötször megismételt, azaz minden gumiszettel ötször hajtottak végre vészfékezést száraz és nedves aszfalton. Épp ennyiszer vizsgálták meg az abroncsok kigurulását, ez a fogyasztást befolyásoló gördülési ellenállásról ad képet.

Legyen szó téli, nyári vagy négyévszakos gumikról, a gumik.hu segít a döntésben!

A győztes gumiabroncs tekintetében nem született meglepetés, a Michelin Primacy 4 diadalmaskodott mind száraz mind nedves útfelületen. Érdemes megjegyezni, hogy ha ilyen gumit vásárolsz, akkor is kell többlet fékúttal számolnod, ha esős körülmények között közlekedsz.

A további helyezéseket illetően már voltak nem várt eredmények. A Laufenn nyári gumija közel sem vizsgázott jelesre, sem száraz, sem csapadékos körülmények között. Érdekesség, hogy amíg a Nexen N Blue 4 Season, azaz négyévszakos gumi szárazon a lista alján szerepel, pedig vizes úton jól szerepelt.

Nem meglepő módon a kopott, a téli és a négyévszakos gumikkal felszerelt tesztautók többsége már akkor is instabillá vált, amikor a sofőr 60 km/óráról vészfékezett.

Mit tanácsol a gumiszakértő?

A gumik minősége mellett azok életkora is számít, derült ki a tesztből. Hiába megfelelő egy gumi profilmélysége, az UV sugárzás hatására az abroncsok keményebbé válnak.

Katona Mátyás, az Autónavigátor.hu főszerkesztője így fogalmazott:

„Beszédes, hogy míg száraz aszfalton a legrövidebb és a leghosszabb fékút különbsége, csupán 2,6 méter, vizesen már 6,8 méter. A legjobb, száraz aszfalton 15 méteres fékutat adó gumi fékút-többlete önmagához és a száraz úthoz mérten 60 centi volt, de a használt abroncsokkal már 20 méter feletti fékutat kaptunk, ahogyan két kivétellel a négyévszakosokkal is. Vizes aszfalton a 60 km/óráról adódó fékút többlet is lehet több mint zebrányi, autóhossznyi különbség. Ez egyértelműen mutatja, hogy megéri jó minőségű nyári gumira váltani. A megfelelő gumiabroncson életek is múlhatnak, míg felára nem több, mint egy casco önrész.”

A tesztek eredményeit részletesen az alábbi galéria segítségével tekintheted meg: