A Trabant legyőzte a Ladát és a Kispolskit is

Közzétéve:
2018-08-01, 11:50

Egy 10 ezer autótulajdonos bevonásával készült felmérés eredményéből érdekes statisztikák láttak napvilágot.

A Használtautó.hu felmérésén 10 ezren vettek részt, amely az elsőket és legeket vizsgálta a gépjármű-birtoklás tekintetében. A kutatás feltárta, hogy a 2017-es esztendő végére 4,2 millióra nőtt a Magyarországon forgalomban lévő gépjárművek száma. Sajnálatos módon az állomány életkora meglehetősen korosnak mondható a maga 14 évével.

A kérdőívet kitöltőknek olyan kérdésekre kellett felelniük, mint hogy mi volt a legelső autójuk, mennyire hűségesek az általuk birtokolt járgányhoz, milyen gyakran cserélik le, és arra is fény derült, melyik az a kocsi, amit a legrövidebb illetve leghosszabb ideig hajtottak tulajdonosaik. Talán nem olyan meglepő módon a kérdőívet kitöltők többsége Trabantot birtokolt először, 13% voksolt erre. Előkelő helyen végzett e tekintetben a Lada 10 százalékkal valamint a Polski Fiat 9 százalékkal.

Trabant

Az, hogy nem szerpel nyugati autó a dobogós helyezettek között, nem meglepetés, hiszen a Kádár-korszakban ezek leginkább csak az újságárusoknál kaphatót magazinokban voltak megcsodálhatók. A szóban forgó időszak alatt ugyan tömeges terjedésnek indult az autó, hiánycikként volt számon tartva. A magyarok többsége a KGST piacról szerezte be járművét, a választék pedig nem volt széles. Ennek ellenére egy Trabantra vagy egy Zsigulira hosszas éveket kellett várakoznia a megrendelőknek. A kétütemű Trabantot egyébként tulajdonosaik jellemzően 3-6 évig használták.

A kérdőívet kitöltő fiatalabb autótulajok jóval változatosabb választ adtak arra a kérdésre, mely első autójuk kilétét firtatta. Volt, aki rögtön egy Ferrarival indított, másik Aston Martint, Lamborghinit vagy épp Maseratit jelöltek meg első járműként. Persze az egykori Trabant tulajdonosok közül sem mindenki ragadt le a régi klasszikusoknál, volt, aki Cadillercre cserélte Trabiját, de akad, aki manapság már inkább Porschét hajt Moszkvics helyett.

Mennyi ideig használják a magyarok autóikat?

A kérdőívet kitöltők közel harmada 3-6 évig hajtja járgányát. Elenyésző azok száma, akik évente, vagy annál sűrűbben cserélik kocsijukat. Szép számmal képviselik magukat viszont azok, akik 9 vagy annál is több évig pakolják a kilométereket gépjárműveikbe: több mint a válaszadók 1/4-e ilyen hűséges választott modelljéhez.

[table id=26 /]

A hűséges autótulajdonosok között az Opel (15%), a Suzuki (10%) és a Volkswagen (10%) tulajdonosok emelkedtek a mezőny fölé. Érdekesség, hogy a 10 ezer főből 9% jelezte azt, hogy legalább egy olyan járműve volt, amit egy hónapnál rövidebb ideig hajtott.

Ide kapcsolódó érdekesség, hogy az egyhuzamban levetett kilométer tekintetében 965 kilométer lett a rekord, ami nagyjából Budapest és Frankfurt közötti távolságot jelent.

Autós infografika

Forrás:

Fotó:

  • Shutterstock

Kapcsolódó írások

RM Sotheby’s Trabant P50 oldalnézetből
2019. március 06.
A nagysikerű és méltán elismert RM Sotheby’s aukciósház árverésén csaknem 8 millió forintnak megfelelő összegért kelt el egy P50-es Trabant és a hozzá tartozó Weferlinger Heimstolz lakókocsi
1970 Velorex Oskar, Bőregér, Batmobile, oldalnézet, jobbról
2019. május 01.
1945-ben született meg a szocializmus egyik legbizarrabb autója, a Bőregér néven is emlegetett csehszlovák Velorex Oskar
Trabant 601 S
2019. július 05.
Legfeljebb 2 millió forintot kell kifizetni egy kitűnő állapotú szedán vagy lépcsőshátú kivitelért.
1955 IFA AWZ Trabant P70, CLASSIC DRIVER, retrovasak, szedán, vörös, elölnézet, oldalról, balról, távolról
2019. január 20.
1955-ben született meg a hajdani NDK mára már kultuszautójává vált Trabant 601 legrégebbi őse, az AWZ P70. Később neve Trabantra változott, ő az egyetlen zwickaui autó, ami kupé kivitelben is kapható volt