2019. június 03. | 17:33

Ha körülnézünk az utakon, azt láthatjuk, hogy igencsak magas a magyar autók átlagéletkora. Mostanra elérte a 14 évet, ami elsősorban annak köszönhető, hogy bár óriási mértékben bővül a Magyarországon regisztrált autók száma, jellemzően a 10 év körül használt autók miatt gyarapodik.

Ezzel azért nem vagyunk sereghajtók Európában, Lengyelországban és Romániában még magasabb az autók átlagéletkora. Ezzel szemben Nyugat-Európa legnagyobb részében bőven 10 év alatt van ez a mutató, Nagy-Britanniában azon is megdöbbennek, hogy már 8 év az autók átlagéletkora.

Mindenki csak olyan autót vehet, amilyet meg tud magának engedni

Az egyébként ijesztő adat mögött teljesen érthető folyamatok húzódnak meg. Nyilvánvaló, hogy ha az otthoni költségvetés nem enged 1,5 millió forintnál drágább autót megvenni, nem fog új autó parkolni az udvaron.

Érdemes néhány tényezőt figyelembe venni. Az új autók árai folyamatos emelkedést mutatnak. A legolcsóbb márkák legegyszerűbb felszereltségű változatai nagyjából 2 millió forinttól érhetők el. Ezzel még nem is lenne probléma, de ezt az árat két olyan márka biztosítja, amely nem feltétlenül cseng vonzóan sok magyar fülében. Akinek volt régen Dacia a birtokában és egy kevésbé jól összeszerelt példányt kapott, lehet, hogy ma elvből nem hajlandó ilyen márkájú autót venni. Pedig nagy valószínűséggel a mai Dusterek vagy 7 személyes Lodgy-k már teljesen más szintet képviselnek és a szakértők véleménye is azt mutatja, hogy ár-érték arányban verhetetlenek a mai kínálatban.

Legyen inkább “nyugati” használt autó

Az előzőekben említett okok miatt nagyon sok vásárló, akinek nincs pénze egy 3-4 milliós új autóra, azt mondja, hogy inkább vesz egy 6-8 éves autót, de az legyen egy megbízható márkához tartozó típus, és legyen benne bőven kényelmi felszereltség. Nagyon kevesen gondolják azt, hogy érdemes a mostani meleg nyarak mellett például légkondicionáló nélküli autót vásárolni. A külföldi import autók viszont általában remek felszereltséggel érkeznek és ha szerencséje van a vevőnek, még jó pár évig fognak megbízhatóan rendelkezésére állni.

Sokan még a használt autóhoz is kénytelenek hitelt felvenni. Sok esetben nem kérdés, hogy megéri-e kamatokat fizetni, hiszen az autóra mindenképpen szükség van. Ilyenkor érdemes azért néhány dolgot szem előtt tartani. Legjobb megoldás pénzügyi összehasonlító weboldalon, mint az instacash.hu, körülnézni, és kiválasztani a legkedvezőbb banki ajánlatot.

Szabad felhasználású kölcsönt válasszunk

Sok bank kínál személyi kölcsönt. Ezek az ajánlatok nem feltétlenül kedvezőbbek a személyi kölcsönöknél. Van viszont egy nagy hátrányuk. Ha kölcsönből vásárolunk autót és az célzottan autóvásárlásra szól, abba a helyzetbe kerülhetünk, hogy nem marad például pénzünk egy olajcserére, vagy a téli gumi garnitúra megvásárlására. Ezért sokkal jobban megéri szabad felhasználású kölcsönt felvenni, mert akkor az ilyen típusú plusz költségeket is bele tudjuk kalkulálni az igényelt összegbe. Ha így teszünk, bosszúság nélkül vehetjük használatba “új” használt autónkat. Fontos kiemelni, hogy hitelfelvétel előtt mindenképp használjunk személyi hitel kalkulátort.