Az akkumulátorok és a hideg örök harca

Frissítve:
2018-11-02, 16:31

Az akkumulátorok nagy része a hideg beálltával adja meg magát - a baj elkerülhető, ha időben cselekszel

Ha nulla fok alá esik a hőmérséklet, az akkumulátor teljesítménye -20 foknál 50 százalékra is lecsökkenhet. Nyilván a legjobb megoldás, ha fűtött garázsban tárolod az autót, de a tulajdonosok nagy része ezt nem engedheti meg magának, vagy kisebb gondja is nagyobb annál, hogy hol tárolja autóját.

Sokunkkal előfordult már, hogy a tél közepén, egy fagyos reggelen az autó határozott indulása helyett, vagy nem történt semmi, vagy néhány erőtlen tekerés után el is szállt minden elektromos energiánk.

Ha szerencséd van, a belső világítás maradt bekapcsolva, és az szívta le az akkumulátort. Ilyenkor egy próbát megér, ha kiszereled, megnézed, hogy az elektrolit eléri-e a minimum jelzést, ha nem, ioncserélt vízzel pótold a hiányt, ezután pedig rakd fel tölteni. Ha viszont  már 4-5 éve használatban van az energiaforrás, akkor készülj fel a cserére.

A fagyos, korai indulásoknál kényelmi szempontból hasznos lehet az ülésfűtés, fűthető tükrök és az elektromos előmelegítés a dízelautóknál. Ha egy mód van rá, ezeket ne használd addig, amíg az autó el nem indul.

 

Az akkumulátor lemerült

Ne várd meg amíg bekövetkezik a baj

 

A leggyakoribb probléma, az egyébként hibátlan akkumulátor rossz kontaktusa vagy az akkusaru szennyezettsége, ami ilyenkor nem képes átvinni a töltést. Legegyszerűbben ha pólustisztító kefével távolíthatod el az oxidációt. Valamint fontos, hogy a lecsapódó nedvesség ne zárja rövidre a két sarut, töröld szárazra az akkufedelet.

Mivel az indítás relatíve nagy áramot igényel, könnyen bajba kerülhetsz az egyébként tökéletesen működő töltőrendszerrel és kifogástalan akkumulátorral is, ha a generátor nem tölt vissza elég áramot a rövid távok megtétele közben. Érdemes hetente, kéthetente legalább egyszer egy hosszabb (min. 10-15km-es) utat beiktatni, ez valamelyest helyrerázza az energiaforrást. Másik megoldás egy olyan töltő beszerzése, amely töltőáramban megfelel az akkumulátornak és azzal hetente párszor utánatölteni.

Veszélyesebb helyzetben vannak az automata váltós és/vagy dízel autósok. A gázolajat fogyasztó motorok elindítása nagyobb indítóáramot igényel, ráadásul még izzítani is kell, amely szintén energiát fogyaszt. Behúzni, betolni nem lehet őket, csak az indítókábelre számíthatsz és egy donor akksira, ha bikázásra kerül a sor.

Az indítókábel helyes felhelyezése

Az indítókábel helyes felhelyezése

 

A bikázásnál ügyelni kell a kábelek csatlakozási sorrendjére: először a segítő autó akkumulátorának pozitív (piros) pólusára csíptessük az egyik kábelt, majd a másik végét tegyük a lemerült aksi pozitív sarujára. Majd jöhet a másik kábel (fekete), amit a segítő telep negatív felére, majd a bajba jutott autó motorterében egy földelt fém részen rögzítsünk, ezzel meggátolva, hogy a donor akkumulátort leszívja a bajba jutott társa. A vékonyabb kábelekkel értelemszerűen több időt vesz igénybe a töltés, de több tízezer forintért profi darabokat lehet kapni. A leszerelést visszafele végezzük el, ha beindult a jármű.

Ha tehát hasonló problémával találkozol a hideg időben történő indulások során, járj utána mihamarabb a problémának, érdeklődj a témában jártas ismerősödnél vagy villamossági szerelőnél! Érdemes minél előbb elhárítani a hibát, hogy ne érjenek kellemetlen meglepetések!

Forrás:

További autós hírek

Egy autós lesodródott az útról és egy jelzőtáblának ütközött. A vezető életét vesztette, utasa megsérült – írja a police.hu Egyelőre ismeretlen…

A Puskás Aréna nyitó labdarúgó-mérkőzését 2019. november 15-én, pénteken este 19 órai kezdettel játsszák. A stadion bejáratai a Dózsa György…

A kategóriák között egyértelműen a SUV vezeti az idei eladási listát (is), csak ebből a fajtából 47480 újat állítottak forgalomba,…

Brutális baleset rázta meg Szlovéniát szerda reggel. A balesetet egy kis Opel Corsa vezetője okozta, amikor feltehetően a rosszul megválasztott…

2019 az az év, amikor másról sem lehet hallani, csak arról, hogy az autók ölik meg a bolygónkat. De komolyan!…

Kapcsolódó írások

Téli készülődés négy keréken
2017. október 24.
Az autónk szezonális felkészítésének a jelentősége nem csak közlekedésbiztonsági szempontból fontos. Kellemetlen pillanatoktól tudjuk magunkat megkímélni, ha körültekintően vágunk neki a télnek.
Elektromos autók töltése
2019. március 12.
A mobilizált áramforrás  
Tesla Model 3 szemből
2019. június 16.
A Model 3 a világ összes elektromos autóját kenterbe veri, ha a minél gyorsabb feltöltésről van szó.
Akkumulátorok a LESTI AKKU Kft egyik boltjában
2016. november 06.
Sokunkban felmerül a kérdés a hideg téli hónapok érkezése előtt, hogy vajon kibírja-e az autó akkumulátor ezt az időszakot.