Az Európai Unió ambiciózus kezdeményezései a közlekedésben

Frissítve:
2018-09-18, 21:59

Kötelezővé tehetik a fejlett vészfékezési rendszert az Unióban.

Társszerző: Hajdu Balázs

Három éven belül minden új autó számára kötelező lehet a legmodernebb biztonságtechnológia használata az Unión belül. Ide tartozik a vészfékezés-rásegítő, a sávelhagyást megakadályozó rendszer az autósok számára, valamint a gyalogos- és kerékpáros érzékelők a kamionosok számára. Az Európai Unió végrehajtó szerve az Európai Bizottság is segíteni fogja a tagállamokat abban, hogy felmérjék és azonosítsák a legveszélyesebb útszakaszokat.

„Ezekkel az intézkedésekkel 10 500 életet menthetünk meg, és közel 60 000 súlyos sérülést akadályozhatunk meg 2020 és 2030 között” - áll a Bizottság által kiadott közleményben.

Brüsszelben 450 millió eurót különítettek el a tagállamok projektjeinek finanszírozására. Az intézkedések az európai közlekedési rendszer modernizációját szolgálják, melyben kiemelt szerepet kap a biztonság a következő évtizedben. A programtervezet részét képezi a hibrid akkumulátorok fejlesztése, valamint egy autók közti kommunikációs rendszer stratégiájának megalkotása.

A Bizottság 2021 és 2030 közti időszakra eső előterjesztései megerősítik az Unió hosszú távú céljait a nulla halálozás és súlyos sérülés tekintetében, melyet 2050-re kívánnak elérni. A cél felé vezető úton 2020 és 2030 között 50%-kal kívánják csökkenteni a közlekedési balesetek számát.

Három éven belül tehát minden új modellnek rendelkeznie kell 11 fejlett biztonsági kiegészítővel. További négy intézkedés kínálhat jelentős potenciált az emberi mulasztás kivédésére, mely a közlekedési balesetek fő okozója. Ezek néhány év múlva léphetnek életbe.

vészfék

Az SUV-ok és kisteherautók törésteszt alóli mentességét lehetővé tevő joghézagokat is el kívánják tüntetni.
A Bizottság elemzései alapján az intézkedések nulla, vagy alacsony mértékben befolyásolhatják az új autók árát. A megmentett életek és elkerült sérülések viszont 73 milliárd euró értékű társadalmi hozadékkal járnának.

Az Európai Unió jelenleg nem rendelkezik az akkumulátorok tömeggyártásához és fejlesztéséhez szükséges kapacitással. Erre vonatkozóan is született tervezet. Európa megcélozta a vezető szerepet a teljesen önvezető és egymással kapcsolatban lévő közlekedési eszközök terén, ennek érdekében pedig egy versenyképes fejlesztési stratégia megalkotásán dolgoznak.

A jelenlegi tervezetben szerepel számos olyan intézkedés, mely támogatja a tagállamok, régiók és iparágak törekvéseit. Ide tartozik a kutatás-fejlesztésbe történő befektetés, a nyersanyagokhoz való hozzáférés biztosítása, ezzel együtt az import nyersanyagtól való függés csökkentése, a gyártási folyamatokhoz szükséges képességek fejlesztése, valamint egy jogi keretrendszer, melynek része az akkumulátorok összegyűjtésének és újrahasznosításának megszervezése.

Az Európai Unió önbizalomtól duzzadó tervei anyagi befektetést is igényelnek. A teljesen önvezető és egymással kapcsolatban lévő autók piacra bocsátásához ugyanis 300 millió eurós kutatás-fejlesztésre fordított támogatásra van szükség. A 2018 és 2020 közti időszakban előreláthatólag 50 millió eurót költenek majd az 5G kapcsolat tesztelésére.

A Bizottság megvizsgálja majd az önvezető technológia társadalmi, gazdasági és környezeti vonatkozásait közép-és hosszútávon, valamint támogatja a dolgozók átképzését és egy Uniós etikai fórum létrehozását, mely a vezető nélkül közlekedés problémáival foglalkozna.

Miguel Arias Cañete klímapolitikai és energiaügyi biztos elmondása szerint az Unió valamennyi szektorának együtt kell működni annak érdekében, hogy meg tudják valósítani a Párizsi Egyezményben megfogalmazott éghajlati célokat.

„Ezért történik meg első ízben, hogy uniós szabványokat vezetünk be az üzemanyag-hatékonyság növelése és a károsanyag-kibocsátás csökkentése érdekében” - mondta a biztos egy közleményben.

2025-ben az új teherautók átlagos szén-dioxid kibocsátását 15%-kal kell csökkenteni 2019-hez képest. 2030-ra a cél 30%-kal visszaszorítani a kibocsátást.

„Szeretnénk megkönnyíteni a spórolást azzal, hogy a leghatékonyabb teherautókba fektetünk be”, állítja a Bizottság. „Azzal, hogy 1800 euróval támogatjuk a teherautók megvásárlását, a kis-és közepes méretű vállalkozások körülbelül 25000 eurót takaríthatnak meg 5 év alatt az alacsonyabb üzemanyag-fogyasztásnak köszönhetően.”

Forrás:

További autós hírek

Brutális baleset rázta meg Szlovéniát szerda reggel. A balesetet egy kis Opel Corsa vezetője okozta, amikor feltehetően a rosszul megválasztott…

2019 az az év, amikor másról sem lehet hallani, csak arról, hogy az autók ölik meg a bolygónkat. De komolyan!…

Egy orosz színész nem bírta elviselni, hogy megelőzték, azonnal visszaelőzött. Vesztére. – írja az origo.hu Az egész jelenetet rögzítette az…

Legkevesebb 13 halottat követelő buszbaleset történt a szlovákiai Nyitragerencsér közelében szerdán – jelentette hivatalos közlésre hivatkozva a szlovák média. A…

A Győr-Moson-Sopron Megyei Rendőr-főkapitányság Balesetmegelőzési Bizottsága az ORFK-Országos Balesetmegelőzési Bizottsággal közös kampány keretében, kétnyelvű közlekedésbiztonsági plakátokat helyezett ki az elmúlt…

Kapcsolódó írások

Komoly változások várnak az autósokra a jövőben egy EU-s döntés nyomán
2019. április 18.
2022-től léphetnek érvénybe azok a módosítások, amik miatt már csak új biztonsági technológiával ellátott járműveket lehetne forgalmazni
kilométer óra
2019. augusztus 11.
Az autóvásárlók fele támogatja, negyede pedig egyenesen ellenzi az új technológiát.
Mitől olyan jók a Haas-csapat autói?
2018. március 29.
Az Ausztrál Nagydíjon mindkét Haas kiesett egy elképesztően szerencsétlen helyzet miatt. A teljesítményük azonban kiemelkedő volt, Max Verstappen sem tudott velük menni.
2019. február 01.
Amerika a lehetőségek mellett, a furcsaságok hazája is