2018. januárja és márciusa között 5,1 százalék volt a részben vagy teljesen elektromos – a hibrid elektromos (HEV), a hálózatról tölthető hibrid elektromos (PHEV) és akkumulátoros elektromos (BEV) – autók részaránya a Magyarországon újonnan értékesített személyautók között. A dolog azért különösen érdekes, mert a dízelek részesedése ugyanezen időszakban 10,5 százalékkal 7,6 százalékra csökkent, vagyis szinte eltűnt a különbség a két technológia között.

Toyota C-HR

A Toyota hazai eladásainak 41 százalékát teszik ki a hibridek

Az elektromos és hibridek által elért eredményben ráadásul nincsenek benne állami beszerzések, amik könnyen megdobhatnák a statisztikát. Ha például a január és március között közbeszerzéseken megvásárolt 820 személyautó mindegyike akkumulátoros elektromos lett volna, akkor részarányuk 7,7 százalék lenne, ami épp meghaladná a dízelek részesedését.

A trend már tavaly világos volt, hiszen 2017-ben nyolcszor annyi részben vagy teljesen elektromos újautót vásároltak Magyarországon, mint egy évvel korábban, ezek 88 százaléka pedig hibrid volt. Ebben a szegmensben egyértelműen a Toyota a piacvezető idehaza, hiszen a hibrid elektromos eladások 81 százalékát ez a cég jegyzi, a 2018-as tervekben pedig a forgalom 50 százalékos növelését tűzték ki célul, ami 5150 eladott gépjárművet jelentene. A piac kicsiny méretét azonban jól mutatja, hogy ha sikerül hozni a számokat, akkor a hazai utakon futó elektromos hibridek száma azonnal ötödével nőne.

Elektromos autó töltés közben

A tisztán elektromos meghajtású autókból egyelőre nagyon kevés fogy

A hazai Toyota eladások 41 százalékát, míg a Lexus értékesítések 95 százalékát teszik ki a hibridek. A magyar elektromos és hibrid kínálat egyébként nagyon széles, összesen 21 márka 89 részben vagy teljesen elektromos autója vásárolható meg jelenleg a kereskedésekben.

Bár a dízelek értékesítése jelentősen visszaesett 2018 első három hónapjában, a 7,6 százalékos dízel részarány csak a személyautókon belül érvényes. Ennél kisebb részesedése azonban csak Hollandiában, Norvégiában és Lengyelországban van a technológiának. Amennyiben az összes újonnan eladott járművet nézzük, akkor a dízel részaránya 23,6 százalék, ami azért lehetséges, mert az értékesítés 68 százalékát a haszongépjárművek adták. Bár a haszongépjárművek között is találni néhány akkumulátoros modellt, ám mivel a hatótáv és az ár kérdése itt nagyon fontos tényezők, az áttörésre még várni kell.

Forrás:

  • Toyota