Olvasónk egy kis méretű olasz dízelt vásárolna, előtte azonban szakértőnkhöz fordul tanácsért.
„Kedves Alapjárat!
Egy Alfa Romeo Mito 1.3 JTDm vásárlásán gondolkodom. Milyen típushibákra kell felkészülni egy ilyem autónál?
Köszönettel:
Andrea"
Ahhoz, hogy minél pontosabb választ tudjunk adni a kérdésre, felkerestük Horváth Áront, az olasz autókra specializálódott il Topolino szerviz szakemberét, aki elmondta, milyen tapasztalatokat szerzett eddig az Alfa Romeo Mito ezen kivitelével kapcsolatban.
Áron elmondta, hogy ezek az 1,3-as dízelek viszonylag megbízhatók, az Euro 4-es, 90 lovas kiviteleknél még nincs részecskeszűrő, viszont a turbó hajlamos az elkoszolódásra. Az Euro 5-ösben már van DPF, viszont nem szokott vele sok gond lenni. Ennek a verzióknak azonban az injektorai a gyenge pontok, az pedig a szerelést nehezíti, hogy az izzítógyertyák kiszedéséhez le kell venni a turbót.
Olykor tönkremehet a nagynyomású szivattyú szabályozó szelepe, de maga a szivattyú ritkán kopik el rendellenesen. Az EGR hibája viszont mindegyiknél előjön. Ennél a láncos motornál nem jellemző a vezérműlánc elszakadása, de persze az elhanyagolt, nem karbantartott példányoknál ez is előfordulhat. Az Euro 5-ös verziónál ráadásul nem mindig felújítható ilyenkor a motor, emiatt a bontott blokkok ára elég magas.
A lánc problémáit az autó egyébként indításkori csörgéssel, vagy üzemmelegen, alapjáraton hallható kattogással jelzi. Áron a sebességváltóra is kitért, az ötgangos kivitelnél az 5. fokozat fogaskereke szokott „kiegyenesedni", emiatt kidobja a fokozatot terhelésre. A hatsebességes váltónál inkább csapágyproblémák fordulnak elő. Az ötös váltóval szerelt 1,3-as dízel Mitókban nincsen kettőstömegű lendkerék, a hatsebességesekben van. Így ez utóbbiaknál a kuplung cseréjénél érdemes ezzel a költséggel is számolni.
Ami a külsőt illeti, a fényszórók burái mind bemattulnak, így ez egy elég keresett alkatrész. Rozsdásodásra egyébként nem hajlamos, az Ausztriából vagy más „sós" országokból származó példányoknál azonban megjelenhet a korrózió a küszöböknél és a sárvédőknél.
Az utastérben a manuál fűtéskonzolos verzióknál a fűtőventilátor előtét ellenállásának csatlakozója sokszor megég kontakthiba miatt, ez olcsón javítható vagy cserélhető alkatrész. A digitklímás verziókban az állítómotorok meghibásodása a Bravo/Delta és 500-as típusokhoz képest jóval ritkább.
Az Alfa Romeo Mito futóműve jóval keményebb az átlagos városi kisautókhoz képest, a fékek viszont jól és határozottan fognak. Itt a hátsó nyergek szorulása szokott előfordulni, de ez egy felújítható alkatrész. Elektromos szempontból megbízhatóak Áron tapasztalatai szerint.