2018. szeptember 05. | 17:21

Egyre drágább az autózás, hiszen az erős dollár és a gyenge forint miatt mind többet kell fizetni a tankolásért. Októbertől pedig még a heti autópálya-matricák is többe kerülnek.

Október 1-től négy kategóriában is drágulnak a heti autópálya-matricák. Az úthasználati jogosultság D1 (személyautó) kategóriában 2975 forintról 3500 forintra, D2 (kishaszongépjármű, lakóautó, mikrobusz) kategóriában 5950 forintról 7000 forintra, B2 (busz) kategóriában 13 385 forintról 15 500 forintra, U (utánfutó) kategóriában pedig 2975 forintról 3500 forintra drágul. A motorkerékpárokra érvényes D1M heti matrica ára egyelőre nem változik.

Drágább tankolás

Az egyre olcsóbb kőolaj és a viszonylag gyenge dollár miatt a magyar autósok pár éve még azt tapasztalhatták, hogy sokkal kevesebb pénzből megtelt a tank. 2017-ben változott a helyzet, a dollár erősödött, a kőolaj folyamatosan drágul, ráadásul a feltörekvő piacokat megtépázó 2018-as pénzügyi vihar a forintot is legyengítette a mostani 325-327 forintos szintre az euróval szemben. Ezek együttes hatására az üzemanyagok ára kisebb hullámzással, de masszívan emelkedik. A holtankoljak.hu adatai szerint például 2017. július közepén még 338 forint volt a benzin, 336 forint pedig a gázolaj literje, addig most 404 és 409 forint az átlagár a kutakon. Ez a benzin esetében csaknem 20, míg a dízelnél 22 százalékos drágulást jelent. Az LPG ehhez képest viszonylag tartja az árát, hiszen 203 forintról csak 230 forintig kúszott fel az ára, ami 13 százalékos növekedés.

Költségesebb import

Korábban már az Alapjárat is írt arról, hogy a gyenge forint a használt autók importját is alaposan megdrágította. Borka J. Balázs, a Magyar Gépjármű-kereskedők Egyesületének (MGOE) kommunikációs vezetője szerint az euróhoz képesti forintgyengülés van leginkább hatással a magyar használtautó-importra, ugyanis a járművek néhány százaléka jön csak az Egyesült Államokból és Svájcból, míg a többi jármű az EU országaiból érkezik. A helyzet természetesen a kereskedőkre is hatással van. Borka J. Balázs szerint azon kereskedők számára, akik korábban szerezték be a járműveiket, és készletet halmoztak fel, a forintgyengülés nem okoz problémát, de aki most vásárol, az 7-9 százalékkal többet kénytelen fizetni, mint akár egy hónappal ezelőtt. Az emelkedő beszerzési költség idővel megjelenik az árakban, vagy ha a kereskedő úgy látja, hogy a magyar piacon nem tud már árat emelni, akkor a profitja csökken vagy akár eltűnik. Az újautót vásárlók is tapasztalhatják az emelkedő árakat, ami ugyancsak a gyenge forintnak tudható be. A Vezess.hu összeállítása szerint néhány importőr már nyáron megemelte az árait, a Porsche Hungáriánál a Volkswagen személyautók 3 százalékkal, a Škodák 5 százalékkal drágultak. Forintban minimálisan, 50-100 ezer forinttal emelkedtek a Daciák árai, a Peugeot személyautók 2 százalékkal, a Hyundai-ok pedig bruttó 150-300 ezer forinttal lettek drágábbak. Jól látható, hogy a forint árfolyama stabilizálódott a mostani gyenge szinten, ami azt jelenti, hogy az eddig kiváró importőröknek is lépniük kell idővel, hiszen az elszámolások többnyire euró alapon történnek. Így, amennyiben nem emelnek árat, akkor azzal a forintban számított bevételeiket és profitjukat veszélyeztetik. Érdekes kérdés persze, hogy a drágulás mennyire érinti majd az értékesítési számokat. Az augusztusi eladások egyelőre azt mutatják, hogy a vásárlók kedvét nem vette el a drágulás, ám az év végéig a helyzet még változhat. Az azonban biztosnak látszik, hogy a 2018-as év mindenképp jelentős forgalomnövekedést hoz majd, a kérdés legfeljebb az, hogy a növekedés üteme a 20 vagy a 30 százalékhoz lesz közelebb. Forrás: