2017. január 30. | 17:03

Nagyon sok szó esik arról, hogy nem szabad befolyásoltság alatt a volán mögé ülni, lévén Magyarországon a zéró tolerancia elve uralkodik.

De amíg az alkohol esetében egy légalkoholszondával gyorsan és egyszerűen meg lehet mérni, hogy a sofőr fogyasztott-e alkoholt, addig a drogok esetében már ez nem ilyen egyszerű, hiszen míg az alkoholnál elég egyetlen dolgot mérni, addig számtalan drog, és orvosi vényre kapható nyugtató van, ami negatívan befolyásolhatja a vezetést. Alkohol esetében elmondható, hogy egy véralkoholszint mérés: 0,30 alatt negatív, 0,31-0,50 között  ivott, de alkoholosan nem befolyásolt, 0,51-0,80 között igen enyhe, 0,81-1,50 között  enyhe, 1,51-2,50 között  közepes, 2,51-3,50 között súlyos, 3,51 felett igen súlyos fokú az alkoholos befolyásoltság, heveny alkoholmérgezés fennállása sem zárható ki. De rá is térnék inkább a drogokra!

A mainstream médiában

A médiában jelenleg nagyon sok tévhit kering a marihuána fogyasztásról, ami leginkább ma Magyarországon folyik, az többnyire démonizálás. Tévedés ne essék, ha legális-illegális bódítószerhez nyúlsz, NE ÜLJ A VOLÁN MÖGÉ. Veszélyezteted a magad, és mások testi épségét. Pont. Ez nem vita tárgya. Viszont el kell oszlatni a sötét felhőket, amik a fejekben eddig összegyűltek ebben a témában.

A marihuána, mint vezetést befolyásoló tényező

A leggyakoribb illegális drog, amivel találkozhat az átlagember, a fű (vagy kannabisz, marihuana), aminek számtalan fogyasztási módja van, kezdve cigibe tekerve, sütibe sütve, vaporizerrel használva.
Legelterjettebb illegális drogként a kannabisz hatóanyaga, a tetrahidro-kannabinol van számontartva

Hatására a szem vörössé válik, szájszárazság léphet fel, eufórikus hangulat, egyes esetekben nagyobb mennyiségtől szorongás jelentkezhet. Ami számunkra fontos, hogy marihuána fogyasztása esetén a tudatállapot tiszta marad, az észlelés gyorsasága csökkenhet, viszont a kutatások szerint a tapasztalt marihuána-fogyasztók képesek kompenzálni ezeket a hátrányokat azzal, hogy nagyobb követési távolságot tartanak, jobban betartják a sebességhatárokat, valamint kevésbé fognak bele előzésekbe. Mindazonáltal elég nehéz a balesetek statisztikája alapján tájékozódni, ugyanis a bekövetkezett baleseteknél több tényezőt is figyelembe kell venni:
  • Leginkább a huszonévesek körében mutatták ki a marihuána-fogyasztást, de ők bármilyen befolyásoltság nélkül vezetik a baleseti mutatókat.
  • Amennyiben kimutatták a vétkes sofőr szervezetében a tetrahidro-kannabinolt (THC, a marihuána fő hatóanyaga, de illik itt megjegyeznem, hogy a THC-n kívül még 113 másik kannabioid található a marihuánában), úgy gyakorta egyéb bódítószereket, alkoholt illetve egyéb drogot is találtak az illető szervezetében, így nehéz kétséget kizáróan azt állítani, hogy a kannabisz volt a felelős a bekövetkezett balesetért.
  • Mivel a tetrahidro-kannabinol zsíroldékony vegyület, lassan ürül ki a szervezetből, és bár a pszichoaktív hatás 2-3 órán keresztül áll fenn, a fogyasztás rendszerességétől függően két naptól akár hónapokig is kimutatható a vizeletből. És azt azért megnézném, hogy egy pozitív minta után próbálod magyarázni a rendőrnek, hogy “de hát csak a múlt héten röppent el az a dzsoja”.
  • A bekövetkezett balesetek 60%-ában arra a megállapításra jutottak, hogy azt egyéb körülmények is okozhatták, mint például rossz látási viszonyok, csúszós út, stb.
Ha a rendőr egy pozitív teszt után valóban kíváncsi arra, hogy a sofőr az adott időpontban bódult állapotban volt, úgy olyan vizsgálatnak kell alávetni a sofőrt, ami a szervezetben nem csak a tetrahidro-kannabinolt, de annak metabolitjait (bomlástermékeit is kimutatja).
Még ott is tiltva van a bódult állapotban való vezetés, ahol legális a marihuána fogyasztás 

Hollandiában (mégis hol máshol?) végeztek kísérleteket 18 egyetemistával a kannabisz vezetésre gyakorolt hatásáról (alacsony, mérsékelt és magas dózissal), amelyben összevetették, hogy hogyan hat a vezetésre, ha valaki füvezik, iszik, vagy a kettőt kombinálja. Mindezt tesztpályán és valódi forgalomban egyaránt, de természetesen ezt oktatóautókkal végezték, és a tesztalanyok mellett egy oktató is ült, aki a vészhelyzetek elkerülése érdekében bármikor beavatkozhatott a vezetésbe. A teszt megállapította, hogy a marihuána a vezetésre gyakorolt hatását kb. két órán keresztül fejti ki (legerősebben a fogyasztástól számítva egy órán belül), melynek során nagyobb követési távolságot tartanak az alanyok, és megnőtt az autók oldalirányú mozgása, csökkent az alanyok reakcióideje. De a manőverezési képessége nem csökkent az alanyoknak, a komplex feladatokat is éppúgy el tudták végezni, mint akik csak placebót kaptak. Akik alkoholt fogyasztottak, azoknál a manőverezési képességek is jelentősen romlottak, ám a legrosszabb eredményt azok érték el, akik alkoholt és marihuánát is fogyasztottak. A vizsgálat során arra a megállapításra jutottak, hogy 300 mikrogramm THC elszívása után (ami kb. másfél jointnak megfelelő mennyiségű) se csökken annyira a vezetési képesség, mint 0.08%-os véralkohol koncentráció esetén. Ez a mennyiség pedig Európában nem minősül ittas vezetésnek például Nagy-Britanniában, Írországban és Svájcban, és az USA több államában, és itthon is “csupán” szabálysértésnek minősül.

Törvényi szabályozás bódult vezetésre

Bár úgy tűnhet, a cikk azért készült, hogy felmentést adjon azoknak, akik füstölés után ülnek autóba, de nem állt szándékomban. Jelenleg a világ több államában a kannabisz dekriminalizációja van folyamatban (nálunk mondjuk pont nem), és ott, ahol ez megvalósult, nem omlott össze a társadalom, nem nőtt a drogfogyasztás, és bizonyítást nyert, hogy nem kapudrog a marihuána. Viszont így foglalkozni kell a vezetésre gyakorolt hatásával is, hogy megfelelő keretek között történjen a szabályozása. Ma Magyarországon a Btk. 237. § (1) kimondja: "Aki a szeszes ital fogyasztásából származó alkohol kivételével vezetési képességre hátrányosan ható szer befolyása alatt vasúti vagy légi járművet, gépi meghajtású úszólétesítményt vagy közúton, illetve közforgalom elől el nem zárt magánúton gépi meghajtású járművet vezet, vétség miatt két évig terjedő szabadságvesztéssel büntetendő." És ettől csak súlyosabb ítélet születhet, amennyiben a vétkes balesetet okozott, amely sérüléssel-halállal járt.
Autóba csak akkor ülj, ha tiszta a fejed

  Forrás: