Van, hogy a szalon által kijelölt márkaszerviz munkáj nem kielégítő, kérdés, hogy van-e lehetőség váltani?

Bár a legolcsóbb autók ára is felment az utóbbi hónapokban, egy új autó megvásárlása továbbra is hatalmas élmény, az ember majdhogynem visszavedlik gyerekké. Az átadáskor a szalonba belépve csak néhány papírt kell aláírni, már tűkön ülve várjuk, hogy láthassuk az új kocsinkat, hogy beleszagoljunk abba a szinte érintetlen beltérbe, amelynek megvan az a tipikus, új autós illata. Hogy ezután először fészkelődhessünk az ülésben és kedvünkre állítgathassuk, majd boldogan elhajtsunk a naplementébe.

Sajnos azonban az autóvásárlás nem egy John Ford westernfilm, és rengeteg bökkenő akadhat, még olyan dolgokban is, amelyekre nem is gondolnánk. Egy ismerősöm kérdezte, hogy mit tehetne, ha a szalon által kijelölt márkaszerviz nem tetszik neki. Nem bízik az ottani szerelőkben, és vadiúj autóját inkább szeretné más kezeiben tudni, ha szervizre vagy átvizsgálásra kerül sor.

Arra gondolt, hogy márkaszervizt vált, hiszen egy márkához nem egyetlen hivatalos szerviz tartozik az országban, számos márkaszerviz közül tudna válogatni. Sőt, mi a helyzet akkor, ha nem is márkaszervizbe menne, hanem egy már ismert, megbízható, de független szerelőhöz? A gond viszont az, hogy nem tudja, elveszti-e a garanciális szervizelést, ha vált.

Márkaszervizek között váltani természetesen lehet, független szerelőhöz menni pedig szintén lehetősége van a tulajdonosnak, bizonyos feltételekkel. A két szerviz - a hálózatban lévő, szerződtetett márkaszerviz és a független szerelő - között azonban van különbség: a fent említett garancia.

Márkaszervizt bármilyen gond nélkül válthat bárki, több ismerősöm és családtagom is váltott már, és ennek okait nem is kell megindokolni. Sok helyen bármilyen papírmunka nélkül lehet márkaszervizt váltani, csak időpontot kell foglalni az új helyszínen és szólni a réginek, hogy már nem náluk kívánjuk bonyolítani a garanciális szervizeket.

Ebben az esetben a garanciával nem történik semmi, minden alkatrész ugyanúgy cserélhető, minden átvizsgálás a garanciába tartozik, amelyet a gyártó áll a garanciaidőn belül. Ez pontosan azért van, mert mert a márkaszervizek ugyanazt a megállapodást kötik a gyártóval, így a garancia is ugyanúgy érvényes mindegyiknél.

A nem hivatalos partnerek azonban kissé kérdésesek. Mivel nem állnak szerződésben a márka gyártójával, így nem lesznek márkaszervizek, hanem független szerelők. Ez nem automatikusan azt jelenti, hogy kevésbé értenének az adott márkához, sőt, néha éppen az ellenkezője áll fenn, ettől függetlenül azonban nem érvényesek rájuk a garanciális feltételek. Az viszont nem igaz, hogy automatikusan elvesztenénk a garanciát az új autónkra, ha egy független szerelőhöz vinnénk a kocsinkat, csupán nem annyi kedvezmény áll ilyen esetben a rendelkezésünkre. 

Megkérdeztünk néhány importőrt is, hogyan viszonyulnak a dologhoz. Arra a kérdésre, hogy garanciavesztésnek számít-e, ha nem szerződött szervizben cseréltetek olajat, az Opel hazai képviselete a következőt válaszolta:

„Alapvetően nem, számlával igazolható a márkaszerviz felé egy későbbi garanciális probléma során, hogy az előírt időben és km-állásnál a megfelelő minőségű olaj került az autóba. Ugyanakkor fontos tudni, hogy a gyár nem olajcserét, hanem egy típustól és motortól függően 15-20 pontos átvizsgálást és karbantartást ír elő a további garancia feltételeként, ennek része lehet újabb szoftver változatok felprogramozása, vagy időközben publikált átszerelések elvégzése is."

Arra pedig, hogy milyen esetek jelenthetik a garancia elvesztését, ezt mondták:

„A jogi szabályozást 2003 óta a 1400/2002/EK csoportmentességi rendelet határozza meg, a magyar változat a 19/2004. (II. 13.) Korm. rendelet, amely 2004. május 1-jén lépett hatályba, ennek megfelelően minden karbantartási vagy javítási műveletet elvégezhet márkafüggetlen szerviz, és a gyári műszaki irodalomhoz is van lehetősége hozzáférni, célszerszámokat is vásárolhat. Mi az életszerű helyzet? Ha garanciaidőben javításról van szó, azt mindenképpen érdemes márkaszervizben elvégeztetni, hiszen ez nem jár költséggel az ügyfélnek; ami a hálózaton kívül szóba jön az a karbantartás, amit az előző kérdésnél leírtunk."

A Honda magyarországi képviselete szintén hasonló választ adott:

„A független szervizben elvégzett javítások, karbantartások nem járnak automatikusan a jótállás elvesztésével. DE! Természetesen szükség esetén igazolni kell tudni azt, hogy a karbantartás/javítás a Honda technológiának megfelelően, valamint a Honda által előírt specifikációjú anyagokkal, alkatrészekkel történt meg. Ezeket adott esetben tételes számlával kérjük igazolni."

Megkérdeztünk még a Mercedest is, a fentiekhez hasonló válasz érkezett:

„Valamely garanciális szolgáltatás igénybevételének előfeltétele az, hogy a gyártó előírásainak megfelelő valamennyi karbantartási feltétel teljesüljön”. Garanciális igény esetén a márkaszervizeknek ezen feltételek teljesülését ellenőrizni szükséges, függetlenül attól, hogy a kötelező karbantartásokat hol végezték el.

A magyarországi Mercedes-Benz márkakereskedések a belföldi megrendelésre készült személygépkocsikat és transzportereket integrált szervizcsomaggal (ISP) értékesítik, amely tartalmazza a járművek kötelező karbantartásainak elvégzését is. Emiatt ezeknél a járműveknél a kötelező karbantartásokat a márkaszervizekben végzik el, így a kérdésben megfogalmazott esetek igen ritkán fordulnak elő.

A kötelező karbantartások márkaszervizben történő elvégzése egyébként a további extra szolgáltatások igénybevételének kötelező előfeltétele (pl. díjmentes assistance, mobilitás szolgáltatások)."

A fenti három válasz is azt támasztja alá, hogy nem jár automatikus garanciavesztéssel, ha esetleg egy nem hivatalos márkaszervizben végezzük az autó bizonyos javításait, de ehhez annak a kikötésnek is teljesülnie kell, hogy a cserélt alkatrészek és elvégzett feladatok a gyártó által meghatározott módon történjenek. A Mercedes válaszában az is benne van, hogy bár az elmélet ezt írja elő, a gyakorlatban ilyen eset elég ritkán fordul elő, tekintve, hogy az olajcsere vagy más hasonló feladatok egy szervizcsomag részei, így a vásárlók a márkaszervizbe viszik autóikat, hogy ezt a csomagot megkaphassák.

Hogy minél jobban körüljárhassuk a kérdést, kikértük dr. Krizsán Zoltán, a D.A.S. szakjogászának véleményét is, aki elmondta álláspontját az üggyel kapcsolatban:


Abból indulunk ki, hogy a nem hivatalos szerviz alatt a nem márkaszervizt értjük, oda viszi a gépjárművet az olvasó olajcserére. Nem pedig az „okosban megoldjuk”, bármiféle papír nélküli variációt választja. Utóbbi kifejezetten nem ajánlott, különösen akkor, ha a gépjármű még a jogszabály szerinti kötelező jótállás, szavatossági időszak, vagy a kereskedőtől kapott plusz garanciális időszak alá esik.

Ha a jogszabály szerinti, fogyasztói szerződéses kötelező jótállásról van szó, úgy nincsen olyan kizárólagosság, hogy csak márkaszervizben lehet elvégeztetni a szükséges javítást/cserét, és ellenkező esetben a jótállás elveszik. Fontos azonban, hogy a munkáról dokumentáció, számla maradjon meg, ha a későbbiekben igazolni szükséges a munka körülményeit.

Ha az autókereskedő által felajánlott, jogszabályon felüli „extra garancia” feltételeire gondolunk (pl. további 5 vagy 7 év garancia), úgy a szerződéses feltételekben rögzíthetik azt, hogy a garancia érvényesítésének bizonyos feltételei vannak, pl. éves kötelező átfogó ellenőrzés. Szerepelhet feltételként akár az is, hogy bármilyen cserét, javítást csak a kereskedő által ajánlott, vagy vele kapcsolatban álló partnerszervizek végezhetnek el a garancia igénybevételéért cserébe.

Az adott garanciaszerződés feltételeit kell átnézni, ha az olajcserét nem is kötik márka- vagy partnerszervizhez, a dokumentáció, bizonyíthatóság itt is nagyon fontos lesz. Ezen kívül tekintettel kell lenni a kereskedő és a gyártó előírásaira is. Azt ugyanis megkövetelhetik, hogy milyen típusú motorolaj, alkatrész, munkafolyamat kerüljön mindenképpen alkalmazásra az olajcsere/egyéb szerviz során. Ha ettől eltérően jár el az olvasó vagy nem tudja bizonyítani a teljes munkafolyamatot, az könnyen eredményezheti – jogszerűen – a garanciát vállaló mentesülését a garancia alól.


A válasz tehát az, hogy nem veszítjük el a garanciát, ha márkaszervizt váltunk és akkor sem feltétlenül, ha egy kisebb javítást esetleg egy nem hivatalos partnerrel végeztetünk el. A kivétel az, amikor valami gyártási hibából adódó szervizre van szükség, ekkor a gyártó állja minden költségét a javításnak, emiatt kötelezően az egyik partnerszervizükbe kell vinni az autót (ilyenek a gyári visszahívások).

A legfontosabb, hogy minden esetben igazolni tudjuk az elvégzett javításokat dokumentációval, és ha a gyártó egy bizonyos alkatrészt vagy egy konkrét olajfajtát engedélyez csak, akkor mindenképp ezt használják a szervizben is. Persze minden szerződés más és más, emiatt azt is érdemes szem előtt tartani, milyen csomagokkal vagy extrákkal vásároltuk az autónkat és hogy ezek megkötnek-e valamit a márkaszervizeléssel kapcsolatban. 

A konklúzió tehát az, hogy a még garanciális új autó nem márkaszervizben való szervizelése nem feltétlenül bukta, de mindenképp érdemes körbejárni a témát és rákérdezni a dologra a szalonban, mielőtt ilyesmire adjuk a fejünket.

Depositphotos