Érdekes közlekedési problémaforrást vázolt fel olvasónk egy nem szokványos kereszteződéssel kapcsolatban, szakértőnk pedig igyekszik segíteni.

„Tisztelt Alapjárat!

Naponta találkozom a következő kereszteződéssel, ahol szemből nézve, az egyirányú utcában a lámpánál várakozó autók többsége általában enyhén balra, majd jobbra kanyarodva – mondhatni egyenesen – halad el.

Kié az elsőbbség, ha a zöld jelzésnél, a képen látható pozícióból induló gépjármű balra szeretne kanyarodni, ám jönnek szemből?

Köszönettel és üdvözlettel:

Nándor"

Ahhoz, hogy pontos választ tudjunk adni a kérdésre, felkerestük a szakoktatok.hu alapítóját, Vrancsik Viktort, aki elmondta észrevételeit ezzel kapcsolatban.


Kedves Nándor!

Ez egy nagyon érdekes kérdés. Tény, a keresztező út egy főút – nemcsak a neve miatt, hanem mert táblával jelölték. A lámpa felett jelzik, hogy két kereszteződésről van szó (ez fontos lesz a későbbiekben). Telezöldes lámpa irányítja a forgalmat és – feltételezem – mivel párhuzamosan futnak, így egyszere kapnak mindkét irányból zöldet a járművek. Működő lámpa esetén egyszerűen a kanyarodási szabály alapján van a sorrend.

A kérdés inkább akkor izgalmas, ha nem működik a lámpa és balra szeretnénk fordulni. Valószínűleg ezért is gondolták kiemelni, hogy itt két kereszteződésről van szó, mert ha balra kanyarodunk, akkor a szemből érkező jármű már köteles számunkra elsőbbséget adni, mivel ha kikanyarodtunk, mi már a védett úton fogunk közlekedni, „egyenesen".

Ha egy kereszteződésként tekintenénk erre, akkor viszont ismét a kanyarodási szabály alapján lenne az elsőbbség. De akkor vajon mi alapján vesszük egy kereszteződésnek lámpás irányítás esetén, és mi alapján kettőnek, ha nem működik a fényjelző készülék? Erre így jogilag nincs jó válasz. Minden esetben két külön kereszteződésről beszélünk. A hely szűke az, ami miatt a lámpákat nem lehetett máshogy kihelyezni.

A telezöldes lámpa működési elve az, hogy amikor nekünk szabad a jelzés, mindenki, aki párhuzamosan közlekedik velünk, zöldet kaphat és mindenki, aki merőlegesen közlekedik, tilos jelzést fog kapni. Ha a lámpa esetén két kereszteződésnek tekintenénk, akkor ez a működési elv nem állná meg a helyét, és garantált a baleset.

Viszont amikor nem működik a fényjelző készülék, és táblák szabályozzák a forgalmi rendet, akkor ez megváltozik. A tábla esetén nincs logikai akadálya annak, hogy két külön kereszteződésként kezeljük, pláne úgy, hogy még táblával is megerősítették. Ám ahogy az elején is írtam, ez egy nagyon érdekes kereszteződés a KRESZ szempontjából.

Üdvözlettel: Vrancsik Viktor

Google Street View