2020. szeptember 02. | 15:52

Mielőtt meghozod a végső döntést, fusd át a verdát kutyaszemmel.

Nem kifejezetten hazai modellpaletta alapján készült az amerikai Autotrader kutyaszállításra alkalmas autók TOP 10-es listája, de azért van átfedés az itthon kapható modellekkel. Sajnos nem csak a típusok hasonlóságán vérzik el a gyakorlatba ültetése, mert a felszereltségi csomagok is különböznek az öreg kontinensen. Ettől függetlenül az, hogy a magazin több mint fél évtizede figyelmet fordít az ebet tartó olvasóira, és rendszeresen frissíti a listát, szerintem követendő példa lenne idehaza is.

Az utóbbi napokban sok hazai autós portálon lehozott konkrét lista helyett inkább abban szeretnék segíteni neked, hogy a kutyádnak mik azok a fontos szempontok, amiket érdemes figyelembe venned autóvásárláskor.

Mindenekelőtt fontos megemlítenem, hogy kutyaszállításra Magyarországon két hatóság szabályrendszere is vonatkozik. A KRESZ kvázi tárgyként, rakományként kezeli a kutyát, aminek következtében a gépjárműben szállított rakomány biztonságos elhelyezése és rögzítése fontos szempont, míg az állat jólétének érdekeit a NÉBIH felügyeli.

A kutya, de ugyanígy bármely hobbiállat szállításának legbiztonságosabb módszere a szállítódobozban történő utaztatás. 2019-ben a Groupama Biztosító által elvégzett országos reprezentatív kutatás eredményéből kiderült, hogy a magyar lakosság felének van kutyája, és a kutyatartók több mint fele utaztatja autóban a kis kedvencét. Sajnos, mint kiderült az kocsikázások 37 százalékában ölben utaznak az ebek, ami hiába cuki, baromira balesetveszélyes és szabálytalan.

Szerencsére az amerikai lista összeállításánál nem azt vették figyelembe, hogy mekkora hely van az anyósülésen ülő vezető ölében. A legalkalmasabb autók összegyűjtése során nem csak azt vették figyelembe, hogy mekkora raktérrel rendelkezik az autó, ha szállítóbokszban utazna a négylábú, az utastér kialakítása is fontos szempont volt a hátsó ülésen terpeszkedő kedvenceknek.

Mindegy, hogy az esti séta, munkába menet vagy nyaralás a cél, ha kedvencükkel együtt utazunk, akkor gondoskodni kell a biztonságáról és kényelméről, hogy a legkisebb kockázattal járjon az út és ne érje felesleg stressz az állatot. Meg persze az sem utolsó, hogy a szőrös kis társaink után ne egy hét legyen kitakarítani az autót. Ha jobban belegondol az ember, a boksszal még a takarítási idő is töredékére csökken.

Az utastér tisztántartása könnyebb, ha az autó bőrözött kárpittal van ellátva, hiszen annak szőrtelenítése és tisztítása lényegesen egyszerűbb, mint a bundát magába záró plüssé. Erősen ajánlott persze a kutyaszállító üléshuzat használata, de valószínűleg minden kutyás szembesült már azzal, hogy ez nem védi meg a kárpitot a leleményesen beletekeredő kósza szőrszálaktól, ráadásul egyes ebek, mint Leia kutyám is, előszeretettel fészkelődnek addig, amíg ki nem túrjak maguk alól a takarót.

Elsősorban a szállítódobozban utaztatott kutyák ketrecének elhelyezésére előnyös, ha a hátsó ülések a raktér síkjába dönthetők, így a kisebb méretű autókban is alkalmazható a legjobb szállítási módszer, akár nagyobb kutyák esetén is.

Az alacsony raktér és/vagy hátsó üléspozíció megkönnyíti a négylábú ki- és beszállását. Bár a nasi, a labda és a gazdi látványa megfelelő indok lehet bármelyik ebnek akár a komplett autó átugrására is, a rutin műveleteket érdemes olyan kereketek közé szorítani, amikor az állat teste nem kap felesleges terhelést. Az utazást nem nagyon preferáló kutyák esetén az is ad némi könnyebbséget a gazdinak, hogy nem kell túl magasra emelni, amikor fizikai érveléssel igyekszik rávenni az autóba való beszállásra.

Főleg, de nem csak nyári melegben előnyös, ha van megfelelő hátsó légkeringtetés kialakítva az autóban. Sok magyarázatot nem igényel, nekik is oxigén kell az élethez, az elhasználódott levegővel telt utastér nem igazán ideális nekik sem. Nyári melegben még sokkal fontosabb a kutyák utasterének hűtése, hiszen a testhőjük szabályzását maximum a tappancsukon keresztül izzadva, vagy lihegéssel tudják szabályozni.

A legfontosabb szempont az autóban történő utazáskor pedig az, hogy megfelelően tudjuk rögzíteni az állatot. Teljesen mindegy, hogy a csomagtartóban vagy a hátsó ülésen utazik – ölben, kalaptartón, műszerfalon vagy a sofőr feje tetején szóba sem jöhet -, megfelelően rögzíteni kell, különben egy baleset esetén súlyos sérüléseket szenvedhet az autóban utazó összes élőlény.

A raktér hűtését könnyebben kivitelezhetjük, ha már alapból igyekszünk megelőzni azt, hogy felmelegedjen, amire a sötétített hátsó ablakok kiválóan alkalmasak.

Négylábúak szállítása kapcsán állítom, a méret igenis fontos, legfőképpen akkor, amikor a szállításra kialakított ketrec mellett dönt a tulajdonos. Ugyan vannak olyan praktikus autók is, mint a Honda Jazz, aminek rakterét igazi origami-bajnokok tervezték, így apró mérete ellenére elég jól lehet úgy hajtogatni, hogy sok különféle formájú tárgyat is elhelyezzünk benne. A Jazz konkrétan szerepel az Autotrader listáján is, én ezt tekintem az egyik legpraktikusabb városi kisautónak jelenleg.

Azoknak a nagytestű kutyával rendelkezők számára, akik a boksz mellett döntenek, nehéz jó szívvel ajánlani kisautót, méretükből adódóan nagyon ki kell centizni a ketrecet, ráadásul jellemzően a rakodóperem is bőven térd fölé lóg, így az állat ki- és beszállása is macerás. Mindenképpen olyan ötajtóst érdemes választani, aminek hátsó ülései csomagtérpadlóval szintbe dönthetők, természetesen a fent említett tulajdonságok – bőrkárpit, sötétített üveg, rögzítési pontok - meglétével együtt.

A szedánoknál nem jöhet szóba a szállítódoboz, legalábbis feltételezem, hogy egyetlen jó szándékú kutyás sem csomagolná egy zárt, levegőtlen raktérbe az ebet. Egy kombi viszont remek választás, főleg ha a komplett család – egyes esetekben falka – utaztatását szeretnéd megoldani. A kutya specifikus szempontok ebben az esetben is azzal kapcsolatosak, hogy mennyire megoldható a hátsó fertály légcseréje, és vannak-e a „rakomány” rögzítéséhez szükséges fülek.

A divatos SUV-k legkisebb variánsai a városi kisautókhoz hasonlóan pakolhatók négylábúakkal, a nagyobbakba már berakható akár a ketrec is, bár jellemzően a kombik raktere hosszabb, amibe kényelmesebben integrálható. A legkényelmesebbek hétszemélyes óriások, ezekben többnyire a hátsó sor is kap közvetlenül a légkondi hűsítő szellőjéből, ráadásul bőven van rakterület, ha az extra ülések ki vannak szedve. A klasszikus egyterűek, mint a Ford S-Max, vagy akár egy Toyota Proace is bőven rendelkezik belső térrel a kényelmes szállításhoz, de például egy Peugeot Rifter is jó megoldás lehet.

A raktérbe épített szállítódoboz esetén nem, de ha csak simán a csomagtartóba tennéd a kutyád, akkor mindenképpen olyan autót válassz, ami fel van szerelve a kutya hámját rögzítő karabiner csatolására alkalmas fülekkel. Amennyiben a hátsó ülésen utaztatod az ebet, be kell szerezni egy, a hámra rögzített biztonsági övcsattal.

A legmegfelelőbb kutyaszállító autók általában az alacsonypadlós egyterűek, ahol kényelmesen elhelyezhető a speciális szállítódoboz, van kiépítve légkeringtető az autó hátuljában, könnyen takarítható bőr, műbőr vagy műanyag kárpittal rendelkezik, sötétített ablakos és még a világos szín is előnyös. Valójában ha a kutyád nyugodt típus, akkor megfelelően rögzítve a hátsó ülésen bármilyen autóval lehet szállítani, igaz, sűrűbben kell takarítani a kárpitot.

A fent leírtak igazából az alapvető szempontokat tartalmazzák, de kedvenceink kényelmére már millió kiegészítőt lehet kapni, így a kutyák luxuskényelme is megoldható, ha arról van szó.

Neked van kutyád és autód? Ha igen, milyen módszerrel szállítod?

Ha új autót keresel, amibe elfér a család és a kutya is, nézd meg tesztünket a legutóbbi Peugeot Rifterről. Amennyiben nem indul el a videó, kattints erre a linkre!