Ezért nem vesztek Ti elektromos autót

Ujj Péter újságíró
Közzétéve:
2019-10-17, 13:30

A legnagyobb aggályokat a magas vételár, a macerás töltés és a kicsi hatótáv jelentik.

Az Alapjárat kutatásában 1 017 fő adott választ arra a kérdésre, hogy milyen okok állnak annak hátterében, hogy nem vásárolnának ma még elektromos autót. Nem meglepő módon a válaszadók 72,4%-a találja túlzónak a villanyautók vételárát, amelyen az állami támogatás sem javít jelentősen.

53,7% számára a töltés túl sok időt vesz igénybe és 50,7% mondja, az egy feltöltéssel megtehető hatótáv nem elég számára. Sokakat visszatart az is, hogy lakóhelyén vagy munkahelyén egyszerűen nincs lehetőség tölteni az elektromos autót (43,8%) a töltő-hálózat pedig nem elég kiterjedt még ahhoz, hogy azt használva tankoljon fel árammal (42,8%). 

Jaguar e-Pace elektromos autó töltőn

Az akkumulátorok élettartamának rövidségétől a kérdőívet kitöltők 34,4%-a tart, ők mondják, hogy cseréjük irreálisan sok pénzt emésztene fel, ha arra sort kellene keríteni. Az akkumulátorok teljesítményét döntő mértékben befolyásolhatja a külső hőmérséklet, A válaszolók 31,3%-a számára fontos visszatartó erő, hogy télen a nagy hideg miatt jelentősen csökkenhet a megtehető hatótáv.

Szinte ugyanennyien, 31% tartja perdöntőnek azt, hogy az elektromos autók hatótávja autópályán haladva drasztikusan csökken, 13,6% pedig az elektromos autók alacsonyabb végsebességére panaszkodott. A megkérdezettek 29,4%-a a gyorstöltők által kínált töltési sebességeket is túl hosszú időnek érzi, és 24% gondolja úgy, hogy nehezen találna olyan szervizt, ahol értenek az elektromos autójának javításához.

A válaszolók kicsit több, mint a tizede gondolja (10,1%), hogy az elektromos autók tűzveszélyesebbek a hagyományos autóknál és ezért nem venne olyat, 9,9%-a számára pedig egyelőre nem kínálnak megfelelő kategóriájú elektromos autót a gyártók. Az emberek 5,7 %-a mondta, hogy azért nem vágna bele egy villanyautó megvásárlásába, mert a kedvenc márkája (egyelőre) nem kínál olyat.

Statisztikák szerint az átlagembernek nincs szüksége napi 200 kilométeres hatótávnál többre. Ennek megfelelően az Alapjárat felmérését kitöltők 13,6%-a maximum évente kétszer megy ennél többet, 56,7 % pedig havonta legalább egyszer. 23,1% megy ennyit vagy többet hetente legalább egyszer. Csupán a megkérdezettek 4%-a megy szinte minden nap 200 km fölött és ott vannak azok is, akik szinte soha, ők teszik ki a válaszadók 2,6%-át.

Évente hányszor megy napi 200 kilométernél többet grafikon

Az emberek 15,6%-a akkor gondolkodna el egy villanyautó megvásárlásán, ha dízelverő hatótávval (900+ km) rendelkeznének,  40,2% pedig akkor, ha a hagyományos belsőégésű motorral szerelt autók átlagos hatótávjával rendelkeznének. 32,6% számára elég lenne a maximum 500 kilométeres hatótáv is és 11,7% mondja, hogy neki mindegy mennyit megy el az elektromos autó, mert úgy sincs lehetősége tölteni.

Mekkora lenne az ideális elektromos hatótáv grafikon

A válaszolók 40,1%-a tisztában van azzal, hogy a villanyautók kevésbé szervizigényesek, mint a hagyományos társaik, mégis meglepő, hogy 22,2%-uk úgy gondolja, hogy kevésbé megbízhatóak. Sokan (37,7%) tartózkodtak, mert nem tudták, hogy megbízhatóbbak-e vagy sem.

Az elektromos vagy a hagyományos autó a megbízhatóbb grafikon

A fenntartási költségek másik sarkalatos pontja az üzemanyag kérdése. Egy átlagos 7 litert fogyasztó belsőégésű motorral szerelt autó 2 730 Ft-nyi üzemanyagot kér 100 kilométerenként (390 Ft/literes árral számolva). Ezzel szemben egy átlagos fogyasztású villanyautó (17 kWh/100 km) beéri 750 forinttal belekalkulálva a töltési veszteséget (akár 20%), ha valaki otthon tölti a lakossági árakon.

Mennyibe kerül a töltés az ELMŰ-ÉMÁSZ töltőin grafikon

Még az ELMŰ-ÉMÁSZ töltőin is kijön ugyanez 2 020 Ft-ból (kalkulálva a töltési veszteséggel), ahol 99 Ft-ot kérnek 1 kWh áramért. Ezzel mindössze a válaszadók 7,5%-a van tisztában, 3,2% hiszi (tévesen), hogy 3 000 Ft-nál is többe kerülne a töltés. 15% gondolja, úgy, hogy 1 000 és 2 000 Ft közötti összegből kijönne a töltés. 26% tévesen 500 és 1 000 Ft közé lőtte be az árat, 48,5%-a pedig egyáltalán nincs tisztában az árakkal.

Középkategóriás elektromos autó felára grafikon

Az elektromos autók felára a hagyományos belsőégésű motorral szerelt társaikhoz viszonyítva az alacsonyabb kategóriákban jelentős, fentebb szépen lassan eltűnik az árkülönbség. Egy átlagos középkategóriás autó 6 millió forintos alapárához képest akár 4-5 millió forint is lehet az elektromos verzió felára.

Az emberek 23,6%-a csak akkor venné meg az elektromos verzióját, ha csupán 500 000 Ft-tal lenne drágább. 35,1% kifizetné az 1-1,5 milliós felárat is. 2 000 000 forint többlet kifizetésére 11,8% lenne hajlandó, 8,6% pedig akár a 3 milliót is megadná érte. Beszédes adat, hogy a válaszolók 20,9%-a egyáltalán nem venne elektromos autót, akkor se, ha egyáltalán nem lenne felára.

További autós hírek

Rosszul lett egy sofőr Floridában, az irányítás nélkül maradt Toyota hatalmasat repült. – szúrta ki a videót az origo. A…

Olvasónk, Csaba írt nekünk egy esetről, ami még november közepén történt az M0-ás autóút jobb pályáján, a 60-as km. után.…

A telegraph írt róla, hogy angliai farmerek vetették fel az ötletet, mivel a földjeik közelében lévő gyorséttermek szemete valósággal elárasztja…

Napjainkban a leggyakrabban felmerülő téma az autózásban az elektromos autózás. Előnyei és hátrányai egyarán vannak, mert tény, hogy egyelőre még…

Gyalogátkelőhelyen gázolt el egy idős asszonyt egy negyvenöt éves Nógrád megyei nő. Mivel a baleset körülményei miatt elrendelt pályaalkalmassági vizsgán…