2023. december 30. | 08:05

Pedig olyan kézenfekvő megoldás lenne: ha baj van, mindenki egyesével kiugrik. A dolog azért nem ennyire egyszerű.

A repülőgépeken oxigénmaszkok és mentőmellények állnak rendelkezésre vészhelyzet esetén. Érdekesség azonban, hogy az utasok ejtőernyőt nem használhatnak, pedig annyira kézenfekvő megoldásnak tűnik.

Bármilyen furcsán hangzik, az eszköz a saját biztonságunk érdekében hiányzik a repülőgépekről. Ethan Gregerson, hivatásos pilóta a saját TikTok oldalán elmagyarázta a legfőbb okokat.

„Az első és legfontosabb ok az utazási magasságban uralkodó légnyomásban keresendő. Az utasok nem tudnának megbirkózni az erőhatással, ezáltal nem tudnák kinyitni a gép ajtaját. A második probléma az ejtőernyő súlya. A Google szerint az eszköz 14 kilogrammot nyom, ahhoz, hogy ezt a repülő elbírja, az utasoknak kevesebb poggyászt kellene engedélyezni. A harmadik ok az, hogy az ejtőernyőket egy vészhelyzet miatt kialakult pánik esetén senki sem tudná hatékonyan alkalmazni” – mondta a szakember.

Ha jobban belegondolunk, ebben azért van igazság, hiszen egy ilyen stresszes szituációban még az oxigénmaszk felhelyezésével is adódhatnak problémák. Az ejtőernyő használatára pedig végképp nincs kiképezve az utazóközönség döntő többsége.

A Science ABC YouTube csatornájára feltöltött videóban a rendkívül alacsony hőmérséklet problémájára is felhívják a figyelmet. Az ejtőernyős ugrások általában 3-4000 méteres magasságból indulnak, egy utasszállító repülőgép viszont 10 ezer méter fölött közlekedik, ott viszont már lényegesen hidegebb körülmények uralkodnak.

„Ebben a magasságban mínusz 40-40 Celsius-fok a hőmérséklet, a repülőgépekből menekülő ejtőernyősöknek így oxigénpalackkal kellene ugraniuk. Nem beszélve arról, hogy a műveletet csak speciális öltözetben lehetne túlélni. Egyébként is, a repülőbalesetek többsége fel- és leszállás közben történik, így az ejtőernyőknek nem nagyon vennénk hasznát” – magyarázták a videómegosztón található felvételen.

Depositphotos