Sokan azt hiszik, felül tudják múlni az elektronikát, ha fékezésről van szó.
Az ABS már elég régóta velünk van, sok baleset megelőzését köszönhetjük ennek a rendszernek. Sokan azonban még mindig azt hiszik, hogy ők akkora császár sofőrök, hogy rövidebb fékúttal meg tudnak állni és jobban kezelik az autót satuféknél, mint egy ABS-szel szerelt mai modell.
Ezek jellemzően azok az emberek, akik a „régen sem volt gyerekülés, aztán mégis élünk" és az „anno nem volt téli gumi, aztán csak megálltunk valahogy" mondatokat hangoztatják. A probléma csak ott van, hogy ma már nem 25 lovas, 600 kilós Trabantokkal közlekedünk, sokkal nagyobbak a sebességek, sokkal több az autó az utakon stb.
Az Engineering Explainded videósa, Jason Fenske ebben az epizódban elmagyarázza, miért nem tudja az ember utánozni egy többcsatornás ABS fékezését akkor, amikor a minél rövidebb fékút a cél, legyen szó bármilyen jó sofőrről. Az ABS eredeti célja volt, hogy irányítható maradjon az autó satufék esetén is (kikerülő manőver), de a féktávban is fontos szerepe van. A videó angol nyelvű, de nagyon lebutítva a következők hangzanak el:
- egy modern ABS mind a négy kerék aktuális tapadását figyeli, így ahhoz igazítja a fékerőt, erre egy ember nem képes
- az ABS sokkal jobban tartja a tapadáshatáron a kerekeket, nincsen benne olyan kilengés a „túl sok" és a „túl kevés" közt
- ha túl kicsit fékezik a sofőr, boldog lehet, hogy elérte, hogy ne csússzanak a kerekek, ám ilyenkor súlyos métereket ad a féktávolságához. Ha pedig túl nagyot fékez, bármilyen gyorsan is korrigál a fékpedál enyhe felengedésével, ilyenkor jellemzően megint a túl kis fékerő oldalára esik át, és így tovább. Ezek szintén növelik a féktávot
- egy jó ABS százszor képes másodpercenként módosítani a fékerőn, egy jobb emberi reakcióidő pedig 120 milliszekundum körül van. Tehát az ABS már számtalanszor korrigált, mire a legjobb sofőr megteszi az első korrekciót
- Ha eléred azt a pontot, amikor beavatkozik az ABS, nincs értelme elvenni a fékről a lábad, mert akkor szintén hosszabb lesz a féktáv
Hol hátrányos az ABS?
Ennek a rendszernek is van hátránya a teljesen csúszó kerekekkel szemben, például amikor mélyebb murván vagy hóban fékezünk, ilyenkor ugyanis a fixen csúszó kerék feltúrja maga előtt a murvát vagy a havat, így torlaszt képezve maga előtt, ami segíti a megállást, ezzel rövidítve a fékutat. Persze az olyan autókban, ahol szerepelnek a különböző vezetési módok (hó, sár, homok stb.), ott ez is árnyaltabb.
„Akkó' az F1-ben miért nincs ABS?!"
Mert az jobb esetben nem arról szól, hogy egy gép mennyire jól vezet, hanem hogy mire képesek a versenyzők. A motorsportban az elsődleges cél a szórakoztatás, nem pedig közúti közlekedés biztonságossá tétele.
Engineering Explained / Nyitókép: Depositphotos