Olvasónk egy érdekes szituációt vetett fel, amelyre nagyon sokat nem tudják a helyes választ. A szakértő elmagyarázza a dolgot.

„Tisztelt Alapjárat!

Véleményeteket szeretném kérni egy közlekedési helyzettel kapcsolatban, ami ugyanazon helyen sajnos többször is megismétlődött. Tehát adott egy kisvároson belüli főút, illetve egy arra merőleges mellékút. A főúton az ott lakók rendszeresen félig vagy egészen az úttestre lógva parkolnak, így a főúton haladóknak értelemszerűen a szembe jövő sávba áthajtva kell kikerülni ezeket az autókat. A STOP-táblás mellékútról pedig a lakók hajtanak ki.

Az elmúlt időszakban több olyan baleset is volt, amely során a mellékútról jobbra kihajtó meggyőződött, hogy balról nem jön senki, és a mellékútról kikanyarodott a főútra. Itt viszont az úttesten parkoló autót éppen kikerülő, ezért a szemközti sávban haladó autóval ütközött.

Ez esetben ki a felelős? Ezt a helyzetet nyilván kölcsönös óvatossággal, odafigyeléssel lehet elkerülni, de pont az a probléma, hogy a főúton való nagyobb forgalom esetén a mellékútról kihajtó, és a forgalmat a másik irányban feltartó parkoló autót kikerülni akaró autó is a szembe jövő forgalomban lévő „lyukakat" akarná kihasználni, miközben nem biztos, hogy a manőver megkezdésekor látják egymást.

Jogérzékem azt mondaná, hogy az alapvető felelős ilyenkor az úttesten egy kereszteződés közelében parkoló autós, ugyanakkor a konkrét balesetben ő nyilván csak egy „forgalmi akadály", amely esetleg kockázatot növelő tényező, de nem aktív cselekvője az eseményeknek.

Köszönettel,

János"

Ahhoz, hogy minél pontosabb választ tudjunk adni a kérdésre, felkerestük a szakoktatok.hu alapítóját, Vrancsik Viktort, aki elmondta észrevételeit az esettel kapcsolatban.


Kedves János!

Rögtön egy pontosítással kezdenék az elején, a belinkelt út nem főútvonal, ugyanis nincs kihelyezve a főútvonal tábla egyik irányból sem. Ebből következik, hogy a „STOP” táblával ellátott út sem mellékútvonal, egyedül az elsőbbséget szabályozó tábla miatt van alá fölérendeltségi viszony a két út között. Ennek később lesz majd szerepe. Mivel három szereplős a felvázolt esemény, így minden szereplőre vonatkozóan végig megyek a szabályokkal.

Parkoló autóra vonatkozó szabályok:

A parkolást (megállást, várakozást) semmi sem tiltja, így néhány feltétel betartása mellet ott lehet hagyni az autót.

  • 5 méter távolságot kell tartani a kereszteződéstől.
  • A menetiránnyal megegyezően kell állni az adott oldalon.
  • A kapubeállóból való ki- és behajtást nem lehet akadályozni, itt a fizikai akadályra kell gondolni, nem a beláthatóságra (itt nincs méter megadva, egyszerűen szabadon kell hagyni a „nyílást”).

Egyszerűen fogalmazva az adott sávban a fent leírtakat betartva minden további nélkül ott lehet hagyni az autót, és semmilyen felelősséggel nem tartozik egy bekövetkezett baleset esetén.

Kikerülést végrehajtó autóra vonatkozó szabályok:

A kikerülés egy szükséges dolog ebben az esetben, és nem kell a sofőrnek egy alárendelt útra tekintettel lennie, mert látja, hogy elsőbbsége van a kereszteződésben. Azonban behoznám az előzést is, mert az is előfordulhat és ott már bonyolultabb a helyzet. Az előzés megkezdése előtt figyelembe kell vennie pár dolgot a vezetőnek, amik az alábbiak.

  • Belátható-e az útszakasz, és a belátható úton be is tudja fejezni az előzést?
  • Az előzés közben sem hajthat többel, mint a megengedett sebességhatár, jelen esetben ez 50 km/h a Bajcsy-Zsilinszky úton.
  • Ezen túlmenően figyelembe kell vennie azt, hogy a kereszteződésben néhány esetben szabad csak előzni.

Itt van szerepe, a főútnak, ugyanis ha kivan rakva a tábla, akkor abban a hitben kezdhetem meg az előzést, hogy a kereszteződés esetén is elsőbbségem van függetlenül attól, hogy melyik sávban tartózkodom és már távolról is haladhatok úgy, hogy nem látom a kereszteződést.

Mivel itt nincs kihelyezve a főútvonalat jelző tábla, ezért távolról, amikor még nem látszik az adott kereszteződés, akkor nem vehetem biztosra, hogy elsőbbségem lesz, így nem is előzhetek. Ez azért fontos, mert ha a „STOP” táblát ellopják vagy nincs ott, akkor jobbkezessé, azaz egyenrangúvá válik az adott kereszteződés.

Az említett kereszteződésben azonban van „STOP” tábla, ami azt jelenti, hogy amikor az autós látja, hogy elsőbbsége van, mert láthatja hátulról a „STOP” táblát és az alakja alapján fel is ismerheti, ebben az esetben lehetősége van a kereszteződésben előzést végrehajtani.

„STOP” táblától érkező autóra vonatkozó szabályok:

Aki arról az útról érkezik, ahol „STOP” tábla (de lehetne „Elsőbbségadás” tábla is) van kihelyezve, neki nem a sávra vonatkozik az elsőbbségadás, hanem a keresztező úttestre. Így neki megkell győződnie arról, hogy sem jobbról, sem balról nem érkezik senki.

Ha balra fordul ki az illető, akkor értelemszerűen mindkét irányba eltekint és lehetősége van arra, hogy észlelje a kikerülést vagy előzést. Azonban, ha valaki jobbra kanyarodik ki és csak balra tekint el, és onnan azt tapasztalja, hogy nem érkezik senki, majd ennek hatására kifordul, az óriási hibát követ el.

Ugyanis jobbról érkezhet jármű a saját sávjában, amit akár előzhet egy másik autó is, pont abban, amire ki szeretnénk fordulni. Amennyiben erről nem győződünk meg, akkor bizony frontálisan ütközhetünk. Mivel a „STOP” táblától jövünk ki, ezért nem láthatjuk a keresztező út elején elhelyezett vagy épp nem elhelyezett „főútvonal” táblát, tehát nem tudhatjuk, hogy aki a Bajcsy-Zsilinszky úton közlekedik, ő milyen hitben érkezik, azaz tudja, hogy végig elsőbbsége van és bátran akár előzésbe is belekezd vagy épp figyeli, hogy mindenhol kint van-e a „STOP” vagy az „Elsőbbségadás” tábla. Amennyiben baleset történik és minden úgy van, ahogy jelenleg a képeken, akkor a kanyarodó autós, aki a „STOP” táblától érkezik, ő lesz egyedül a felelős a balesetért.

Üdvözlettel, Vrancsik Viktor

Google Street View