2022. január 13. | 08:11

Jelek, amelyek arra utalnak, hogy az abroncsok ideje lejárt és mindenképpen újakat kell vásárolnod.

Az autógumik élettartama korlátozott, és előbb-utóbb menthetetlenül eljön a csere ideje. Persze a szolgálati időt bizonyos praktikákkal ki lehet tolni (és érdemes is), ám ha az elhasználódás jeleit véled felfedezni, akkor sajnos itt a csere esedékessége. Lássuk ezeket.

Nem megfelelő profilmélység

A jogszabályok értelmében kizárólag olyan gumiabroncsokat lehet használni, amelyek futófelületén a mintázat mélysége mindenhol egységesen eléri vagy meghaladja az 1,6 millimétert. Ez a szabály, a javaslat azonban az, hogy a barázdák mélysége legyen legalább 3 mm, hogy a gumi mindenkor megfelelő vízkiszorítási képességekkel rendelkezzen.

Foglalj időpontot a gumicserére minél hamarabb! Töltsd le az ECDH App autós alkalmazást és kapj értesítőt a gumicseréről minden szezon előtt!

Téli gumik esetében legalább 4-5 milliméter a javasolt barázdamélység. A kopottság állapotának ellenőrzésében nagy segítségedre lehet az úgynevezett kopásjelző, amelynek hála már ránézésre is könnyedén megállapíthatod, ha egy abroncs futófelülete elérte a kritikus szintet és mindenképpen cserére szorul.

Félrekopás

Sűrűn előforduló probléma, hogy a gumik futófelülete nem egységesen kopik. Ez általában két okra vezethető vissza: az egyik a nem megfelelő guminyomás, a másik a futómű-probléma. A túl alacsony nyomással üzemeltetett abroncsoknál jellemzően a futófelület két oldala a kopottabb, miközben a túlfújt kerekek a középvonal mentén szoktak inkább elkopni.

Futómű-problémára vagy a futómű-beállításának hiányosságaira kell gyanakodni abban az esetben, ha a gumik félrekopnak, azaz a futófelületük egyik oldalán nagyobb mértékű az elhasználódás. Ilyen esetekben a gumicserekor vagy azt megelőzően mindenképpen érdemes előbb elhárítani a bajt, különben az új garnitúra is nagyon hamar hasonló sorsra juthat.

Sérülés

Amennyiben felfedezed, hogy a gumi külső felülete sérült vagy idegen tárgy ékelődött bele, mihamarabb keress fel egy gumiszervizt, ahol elhárítják a bajt, különben egy defekt valószínűségét kockáztatod! Az esetek többségében a sérült abroncsok könnyűszerrel javíthatók, ám előfordulhat, hogy a szakemberek menthetetlennek, javíthatatlannak ítélik meg a gumit, amikor kizárólag a csere segíthet.

Sokkal alattomosabb baj, ha egy gumiabroncsnak a szerkezete sérült, azaz szálszakadt, hiszen ez a hiba sok esetben a felületes szemlélő elől rejtve marad. A gumi belső szerkezetében fém- vagy kevlárhuzalok felelnek azért, hogy az abroncs kellően erős és ellenálló legyen, éveken át bírja a mindennapos igénybevételt. Ha ez a belső réteg sérül – például egy nagy sebességű padkázás vagy méretes úthiba miatt – akkor nagyon megnő a veszélyes durrdefekt lehetősége. Gyanúra ad okot, ha menet közben a gumi huppog, érezhetően dobál.

Elöregedés, repedezettség

Egy gumiabroncs élettartama akár az egy évtizedet is elérheti, azzal azonban számolni kell, hogy még az előírások szerint megfelelően használt, kezelt és tárolt autógumik is az idő múlásával veszítenek teljesítményükből. Nem kizárólag a használatból eredő kopás fontos tényező, hanem a gumi belsejében lezajló kémiai folyamatok is, ilyenformán még a sosem használt abroncsok is elöregednek idővel és használhatatlanná válnak.

Egy abroncs elöregedésének legszembetűnőbb jelei a felületén megjelenő apró repedések, amelyek idővel nagyobbakká válnak, kinyílnak, sőt a nagyon idős gumikból apró darabok válnak le, mintha egy kisállat harapdálná. Általános ajánlás, hogy egy abroncs maximum tíz évig használható biztonsággal, amennyiben felületén nincsenek hiányosságok. A gumi korát egyébként a DOT-szám árulja el.

Így hosszabbítsd meg az autógumid élettartamát

A gumiabroncsok élettartamát elsősorban és leginkább a használat módja befolyásolja. Akik sportosan vezetnek, intenzíven gyorsítanak, nagyokat fékeznek és tempósan veszik a kanyarokat, azzal számolhatnak, hogy az átlagosnál jobban fognak kopni alattuk a gumik, de az sem tesz jót az élettartamnak, ha a szennyeződéseket ritkán mossuk le a kerekekről vagy ha zömmel rossz minőségű aszfalton vagyunk kénytelenek közlekedni.

A másik kulcsfontosságú tényező a szezonon kívüli tárolás módja. Érdemes az épp használaton kívüli abroncsok tárolását a gumiszervizekre bízni, hiszen a szakemberek pontosan tudják, mire kell odafigyelni. Ha valaki azonban feltétlenül otthon kívánja raktározni őket, akkor néhány fontos dologra kell odafigyelnie. Az abroncsokat mindig porszáraz, hőtől, fagytól és napfénytől védett helyen kell tárolni oly módon, hogy azok ne nyomódhassanak, deformálódhassanak a hosszú hónapok során.

Ezen szempontok alapján keress új gumit

Ha a fentiek alapján úgy érzed, hogy eljött a gumicsere ideje, ne érd be félmegoldásokkal! Nem érdemes csak egy-egy gumit vásárolni, de az sem feltétlenül javasolt, hogy tengelyenként eltérő korú és minőségű abroncsokat szereltess fel. Egyben érdemes cserélned a garnitúrát, hiszen csak így garantálható, hogy egységes legyen a tapadás. Komoly baleset forrása lehet, ha az autó hátulja kifarol a kanyarban a rosszabb útfogás következtében.

Mindig jó minőségű autógumit vásárolj, olyat, amelyik legalább jó minősítést kapott a teszteken és amelyet jó szívvel ajánlanak a szakértők! Továbbá figyelj oda a váltóméretekre, csak olyan méretű felnit és gumit vásárolj, amelyet az autó gyártója megenged, előír! Fontos szempont az is, hogy az új gumi sebességindexe, maximális terhelési mutatója megfeleljen az autó vonatkozó adatainak.

Mit csináljak a régi gumival?

Az autógumik veszélyes hulladéknak minősülnek, ezért kezelésük különleges eljárásokat igényelnek és nem kezelhetők együtt a kommunális hulladékkal. Szerencsére ma már számos olyan gumiszerviz van, ahol térítésmentesen átveszik a használt abroncsokat, sőt, egyes hulladékudvarok is befogadják őket. Elégetésük egyáltalán nem javasolt, mert nagyon komolyan környezetszennyezők és súlyosan károsítják az egészséget is.

Kövess minket a Youtube-on is! Az alábbi videóban kollégánk mesél arról, hogy mennyibe is kerül valójában fenntartani egy autót: