A fizetős parkoló-övezetekkel az a gond, hogy olyanok, mint a Kisgömböc, egyre csak híznak, hogy végül minden ingyenes helyet bekebelezzenek. Érthető, hiszen amikor egy utcát vagy területet fizetőssé tesznek, akkor az autósok nagy része egyszerűen tovább áll, és a legközelebbi ingyenes helyen teszi le a kocsiját. A
parkolók emiatt rendkívül telítettek, a helyiek nem tudnak megállni, a szabad helyet kereső autók pedig még a forgalmat is lelassítják.
De ne legyen illúziója senkinek, a fizetős zónák eggyel kijjebb tolása csak ideig-óráig oldja meg a gondokat, mert az autók egyszerűen továbbállnak a közeli ingyenes utcákba. Valójában egy rendes
közlekedési koncepció kellene, ám az egyelőre hiányzik Budapesten!
A budapesti közgyűlés 2018. május 2-án dönt a fizetős parkolási övezetek kiterjesztéséről, a fizetős időszak meghosszabbításáról vagy a díjak emeléséről. Az alábbi javaslatokkal a kerületek álltak elő, de ezeket a közgyűlés rendszerint elfogadja.
Fizetős parkolás Zuglóban
Sok zuglói bosszankodott, amikor a Hungária körúttól a városközpont felé eső rész díjköteles lett, ráadásul a Városliget átépítése miatt a korában hatalmas P+R parkolóként funkcionáló Ötvenhatosok teréről is kiszorultak az autók. Ennek az lett ugyanis a következménye, hogy a Hungária körút másik oldalára, Herminamező és Törökőr kis utcáiba álltak át sokan, ahol 88 százalékos lett a parkolóhelyek telítettsége. Ezért ezt a részt is fizetőssé teszik: egy órai parkolás 175 forintba kerül majd, időkorlát pedig nem lesz.
Zuglóban azonban nem csak áremelkedés, hanem árcsökkenés is lesz, ugyanis az Állatkerti körút 525 forintos óradíjának az lett a következménye, hogy kisebb lett az állatkert forgalma. Ezért főszezonban 265, azon kívül 175 forintba kerül majd egy óra parkolás, ezzel együtt pedig a Városliget többi részén – kivéve az Ötvenhatosok terét – 440 forintról 350 forintra csökken a parkolási díj, hogy elkerüljék a népvándorlást az olcsóbb terület felé.
Fizetős parkolás a Gellért-hegyen
Hasonló a helyzet a Gellért-hegy ingyenes részével, amit körülvesznek a fizetős zónák, így nem meglepő, hogy sokan ide állnak át. A telítettségi arány ennek megfelelően 80,4 százalékos, aminél már nehéz szabad helyet találni.
A Gellért-hegyen 265 forintba kerül majd óránként a parkolás, maximum 4 órás várakozási idő mellett.
Fizető parkolás az Őrmezői lakótelepen
Fizetős lesz az Őrmezői lakótelep egész területe is, ami az 4-es metró miatt most spontán P+R parkolási övezet. A zsúfoltság persze itt is nagy, amit az egészen elképesztő 89,4 százalékos telítettség is jelez.
A díj óránként 175 forint lesz a lakótelepen, viszont legalább időkorlát nélkül.
Fizetős parkolás az Infoparkban
Az Infopark most a környék egyik legnépszerűbb spontán P+R parkolója, ahol a reggeli csúcs után
gyakorlatilag eltűnnek a szabad helyek, amit a 98,4 százalékos telítettség számszerűen is mutat.
Itt 175 forint lesz a parkolási díj, mégpedig időkorlát nélkül, ami csökkentheti a terhelést.
Fizetős parkolás Kelenföldön
Az Őrmezői lakótelephez hasonlóan szintén a 4-es metró „áldozata” Kelenföld, hiszen sok agglomerációból bejáró itt teszi le az autóját és száll át tömegközlekedésre, emiatt pedig a parkolóhelyek hamar megtelnek (82,8 százalékos kihasználtság). Ezért fizetőssé teszik a Szerémi út, Galvani utca, Andor utca, Egér út, Hamzsabégi út és a vasút által körülhatárolt területet.
Fizetős parkolás Újbudán
Nem csak az ingyenes
parkolási övezetek fogynak szép lassan Újbudán, a meglévő fizetős részek is drágulnak. A jelenlegi 350 forintos díj 440 forintra emelkedik, míg a 175 forintos övezet 265 forintra drágul.
Fizetős parkolás a XII. kerületben
A Hegyvidéken nem új fizetős zónákat hoznak létre és nem is drágítanak, hanem a fizetős időszakot hosszabbítják meg 18 óráról 20 órára. Ezt azzal magyarázzák, hogy éppen 18 óra után telnek meg a sport-, bevásárló- és szabadidőközpontok a környéken, így a helyiek munka után nem találnak maguknak szabad parkolókat.
Forrás: