2020. július 16. | 16:10

Az EU-ban való autózás során számos autópálya használatáért fizetned kell.

A koronavírus újabb hulláma előtt talán még van lehetőség külföldre utazni, az ilyen kiruccanások költségvetésének pedig fontos eleme az, hogy mennyibe kerül az útiköltség. Összeszedtem, hogy 2020-ban mely autópályákért kell fizetned Európa közkedveltebb országaiban, valamint hogy ezeken mennyibe kerül a gyorsforgalmi kocsikázás.

Ausztria

Az osztrákoknál Magyarországhoz hasonlóan a matricás rendszer működik, a legrövidebb időtartamú a 10 napos vinyetta, amely 9,4 euróba kerül 2020-ban. Ez is az egész országot lefedi a magyar rendszerhez hasonlóan, ha pedig esetleg hosszabb országjáró túrát tervezel Ausztriában, akkor vehetsz 2 hónapos matricát is 27,4 euróért. Természetesen online is vásárolhatsz a rendszámod megadásával.

Szlovákia

A szlovák hegyvidék nem csak a téli síelések alkalmával népszerű célpont, hanem a nyári túrázásokkor is. Ahhoz, hogy elautózhass a kiszemelt tájegységhez Szlovákiában is pályamatricát kell venned, a magyar rendszerhez hasonlóan akár online formában. A szlovák 10 napos matrica ára 10 euró, míg a 30 naposé 14 euró.

Szlovénia

Sokan nem kifejezetten Szlovéniába utaznak (pedig rendkívül szép tájak találhatók arra is), hanem az olaszországi céljuk elérésének érdekében átutaznak ezen az országon. Itt is az autópálya-matricás rendszer üzemel, a legrövidebb intervallum pedig a 7 napos a szlovénoknál, amely 2020-ban 15 euróba kerül.

Olaszország

Itália autópályáin fizetőkapus rendszer működik, ahol az úthasználattal arányos módon kell fizetni. Példaképp kalkuláltam egyet az olaszok autópályás honlapján, a kb. 400 kilométeres Bologna-Róma út személyautóra például 30,5 euróra jött ki.

Franciaország

Az olasz viszonyokhoz hasonlóan itt is többnyire fizetőkapuknál kell kiegyenlíteni a számlát az autópályákon a használattal arányos módon. Az árak nem minden autópályán egységesek, aki előre szeretne menetköltséget kalkulálni, az a francia autópályák oldalán tud utánanézni. A példa kedvéért a nagyjából 560 kilométeres Saint-Étienne-Le Mans út 49,3 euróba kerül személyautóval 2020-ban.

Svájc

Ebben az országban a pályamatrica megvásárlásával lehet használni a fizetős útszakaszokat. Nem görcsölik túl a dolgot, csakis éves matricát lehet venni Svájcban, ennek ára 40 svájci frank, érvényessége pedig a matricára nyomtatott évet megelőző december elsejétől a matricára nyomtatott évet követő esztendő január 31-éig tart.

Horvátország

A magyarok körében az egyik legnépszerűbb nyaralási célpont az Adria, az egészen jó minőségű autópályákért pedig használattal arányosan kell fizetni a felépített fizetőkapuknál. A horvát autópálya-kezelő oldalán minden szektor díja megtalálható.

Görögország

Maga a régió megközelítése inkább már repülővel célszerű, azonban az Görögországon belüli autózásnál a fizetőkapus megoldással találkozhatsz az autópályákon. A görög autópálya-fenntartó oldalán az árakról is kapsz tájékoztatást.

Spanyolország

A szintén közkedvelt nyaralóhelyek országában is fizetőkapukkal találkozhatsz, az árakról pedig előre tájékozódhatsz, vagy pedig online is rendezheted a számlád egy applikáció segítségével.

Németország

Bár folyamatosan felröppennek hírek, hogy fizetősek lesznek a német autópályák, egyelőre 2020-ban még mindig ingyenesen lehet személyautóval közlekedni az Autobahn aszfaltcsíkjain.

Szerbia

A szerbeknél is fizetőkapus megoldást üzemeltetnek, amelyeknél jellemzően a szerb dínár mellett euróban is lehet fizetni. További információkat a szerbiai útkezelő oldalán találhatsz.

Montenegró

A csodás tájakkal megáldott országban ingyenesen lehet az autópályákon közlekedni, egyedül a Podgorica és a tengerpart közt vezető úton üzemelő Sozina alagútért kell fizetni, ennek díja 2020-ban 2,5 euró.

Csehország

A magyar rendszerhez hasonlóan itt is matricát kell vásárolnod ahhoz, hogy használhasd a fizetős útszakaszokat. A legrövidebb időtartamú csehországi vinyetta a 10 napos, amely 2020-ban 310 cseh koronába kerül. Az ingyenes és a fizetős autópálya-szakaszokat külön táblával jelzik.

Lengyelország

A lengyelek nem bonyolították túl a dolgot, a fizetőkapuknál való fizetés során minden megtett kilométer után 0,1 zloty a kifizetendő összeg a 3,5 tonna össztömeget meg nem haladó személyautók esetében 2020-ban.

Egyesült Királyság

Az Egyesült Királyság területén folyamatosan újabb szakaszokat tesznek fizetőssé. A briteknek alapból útadót kell fizetni, így az autópályák zömét ingyenesen használhatják. A külföldi autósoknak azonban nem kell útadót fizetni, néhány pályaszakaszon azonban fizetőkapukkal találkozhatsz. Ilyen például az M6-os autópálya, ahol a járműkategória mellett az is beleszámít a fizetendő összegbe, hogy melyik nap melyik napszakjában haladsz az adott útszakaszon. A skála 3,8-6,7 fontig terjed a személyautók kategóriájában 2020-ban az M6-oson. Fizetni kell továbbá a Csalagút használatáért (legalább 31 font), egyes hidakon és alagutakon való áthajtásért, valamint Londonban is vannak fizetős zónák.

Most pedig következzenek a kevésbé gyakori európai célországok 2020-as autópálya díjai a 3,5 tonna össztömeget meg nem haladó járművekre vonatkozóan, rövid listába szedve:

  • Belgium: ebben az országban minden autópálya ingyenes, egyedül a Liefkenshoek alagútért kell fizetni
  • Bulgária: itt matricás rendszer működik, a legolcsóbb a hétvégi matrica 10 bolgár leva, ezután a heti bolgár matrica következik 15 leváért
  • Dánia: az autópályák ingyenesek, az Øresund híd és a Storebælt híd azonban díjköeles.
  • Észtország: ingyenes
  • Finnország: ingyenes
  • Hollandia: A Westerschelde és a Kil alagút kivételével ingyenesek az autópályák.
  • Írország: itt fizetőkapus rendszerű díjszabást alakítottak ki
  • Lettország: ingyenes
  • Litvánia: ingyenes
  • Luxemburg: ingyenes
  • Portugália: itt fizetőkapuknál kell kiegyenlíteni az úthasználati számlát.
  • Románia: itt matricás rendszerben kell fizetni, a legrövidebb időtartam Romániában a heti vinyetta, melynek ára 3 euró
  • Svédország: Az Öresund híd kivételével ingyenesek az autópályák.