kedd - 2024. május 07.
18 °C
időjáráserős felhőzet
95 631 Ft
100 684 Ft
D 618 Ft

Kell olajat cserélni a CVT váltóban, vagy többet árt, mint használ?

Olvasónk nemrég vásárolt egy fiatal Subarut fokozatmentes automata váltóval és szeretné kitolni az élettartamát, de nem tudja, hogy kinek higgyen.

Tisztelt Alapjárat!

Fél éve lettem tulajdonosa egy 2017-es Subaru Forester XT-nek, FA20, 2,0 literes, turbós motorral és 8 sebességes Lineartronic váltóval. Kérdésem a váltóolaj cserének szükségességére vonatkozik. Ezzel kapcsolatban több szervizben is egyeztettem, a vélemények megosztottak.

A gyártó nem írja elő a cserét, ugyanakkor több szerviz is feltétlenül szükségesnek találja minden 60-80 000 km körül. Üzemeltetői véleményeket olvasva megállapítható, hogy néhányan, a váltó- illetve differenciálolaj cseréje után különböző jelenségeket tapasztaltak, mint csikorgás, kattogás stb...

Mitévő legyek, cseréltessem vagy nem az olajat? Megjegyzem, hogy nem feltétlenül a költségek riasztanak el (habár nem elhanyagolható a több mint 100 000-es tétel), inkább az autó megbízhatóságát fokoznám.

Köszönettel és üdvözlettel,
László

Mielőtt megválaszolnánk a kérdést, érdemes tisztában lenni a CVT váltó működésével. Robogóknál jól bevált technika és ott bordás szíjat használnak, míg autóknál ritkább és ott fém lánc váltja fel a hajtó szíjat a súly- és teljesítménytöbblet miatt. Alkatrészeinek más karbantartási igénye van, mint egy hagyományos automata vagy kézi váltónak.

A rendszert azért hívják fokozatmentes automatának vagy máshol variátornak, mert az áttételi arány szinte végtelen lehet. Bár van két végállása a rendszernek, a kettő között szinte bármilyen tartományban futhat a lánc gázpedálállástól és tereptől függően.

Ennek fényében összezavarhatja az embert, hogy a Subaru mégis 8 fokozatú Lineatronicnak hívja CVT váltóját. Ez azért van, mert manuális módban a rendszer képes nyolc külön áttételi fokozatot szimulálni, ha nekünk erre van igényünk. Ez egyébként nem egyedi megoldás, sok gyártónál vannak szimulált fokozatok a fokozatmentes automata váltóknál.

A kérdésre visszatérve annak érdekében, hogy pontos választ adhassunk, megkerestük Csánk Richárdot, aki automata és manuális váltókat szerel, hogy mi a véleménye a CVT váltó olajcseréjével kapcsolatban. Általánosságban elmondta, hogy a CVT váltó egy nagyon nyűgös dolog, akármelyikről is beszélünk.

Elmondása szerint mindenképpen kell benne cserélni az olajat és még a szakszervizek által mondott 60-80 ezres csereperiódust is soknak tartja. Richárd meglátása szerint olyan 45-50 ezer kilométerenként érdemes lehet olajat cserélni, mivel a variátorban a lánc és a kúpos tárcsák kapcsolata miatt extra terhelés van.

Emiatt az olaj is hamarabb elhasználódik, illetve a szűrő is hamarabb megtelik. Emellett a keletkező fémreszeléket általában mágnesek gyűjtik egy ilyen váltó olajterében, ezeknek a kapacitása is véges.

Az olajcsere után hallható különös hangokra azt mondta, hogy ez sajnos nem csak CVT, de hagyományos automata váltó esetében is előfordul. Az olajcserekor a leengedett olajból megállapítható a váltó belső állapota. Richárd azt mondta, hogy olajállapot alapján simán következhet egy váltóleemelés, takarítás és a belső szűrő cseréje, majd egy alapos átnézés.

Kiemelte, hogy egy sima automata váltó esetében szinte 99 százalékban a lamellákból származik a törmelék. Egy CVT váltó esetében ez a forrás viszont sokkal inkább a lánc és a hozzá tartozó kúpos alkatrészek súrlódása.

Képek forrása:
Subaru