A toxikus élvezet, amihez hasonló szagú illatosítót is vehetsz.
Aki járt már autószalonban vagy ült új autóban, biztosan találkozott már azzal a különleges szaggal, ami nem sok mindenhez fogható. Bár az újautó-szag alapját adó kémiai folyamatok közel sem annyira egészségesek, mint amennyire jó érzéseket váltanak ki, nem csak a prémium gyártóknál foglalkozik külön szakma az illatok tökéletesítésével.
Tulajdonképpen miből áll az újautó-szag alapja?
Kiábrándító tény, hogy azt a fajta kellemes érzést, amit sokan az új autók szagával kapcsolatban éreznek, valójában az utastérben használt különféle műanyagok és ragasztók kipárolgásának együttes illata adja. Dawn Goldworm - a New York-i székhelyű, de számos világhírű divatcég és a Mercedes hivatalos illatszer fejlesztő 12.29 vállalat vezetője - egyfajta benzinszerű szagnak írta a le, ami tulajdonképpen azért kellemes, mert egyfajta büszkeség és a siker érzését váltja ki az emberben minden, ami új.
Az észak-amerikai J.D. Power globális autóipari kutatásokkal foglalkozó cég rendszeresen elvégez egy olyan felmérést, amiben az újonnan vásárolt autók első 90 napján szerzett tapasztalatokat elemzik. Az elemzésekhez bő 200 tényezőt vesznek figyelembe, aminek egyik fontos szempontja maga az új autó utasterének szaga. Brent Gruber, a cég igazgatója elmondta, hogy a globálisan gyűjtött adatok nagymértékű kulturális különbségeket mutatnak az új autók szagának megítélésében.
Míg az Egyesült Államok és Japán területén élő vásárlók csak elenyésző százalékban panaszkodtak a szagokra, addig Kínában a 2020-as IQS panaszok több mint 10 százalékát tették ki az új autók szagával kapcsolatos kritikák. Vajon miért lehet ekkora különbség ezek megítésében?
„A kínai fogyasztókat a levegő minősége érdekli” - jelentette ki a J.D. Power China termékmenedzsere, Jeff Cai. Kínában komoly erőfeszítéseket végeznek a levegő minőségének javítása érdekében, különösképp a nagyvárosokra, a kampány pedig hathatott arra, ahogy a kínai vásárlók reagálnak a szagokra.
A kutatásból úgy tűnik, hogy légszennyezésként érzékelik az új autók szagát. Arra a következtetésre jutottak, hogy Kínában az autó árától és típusától függetlenül a legjobb illat egy autóban a szagtalanság.
Egyébként a világ különböző részein tevékenykedő, az autóipart szabályozó hatóságok és egészségügyi szervezetek is osztják a kínai felhasználók álláspontját, hiszen azon dolgoznak, hogy kiküszöböljék, vagy legalább csökkentsék az autógyártásban használt illékony szerves vegyületek, vagyis VOC-ok egy részét.
Ezek a vegyületek tartalmazhatnak acetaldehidet, benzolt, formaldehidet, sztirolt és számos más vegyi anyagot is. Ezek az illékony szerves vegyületek bizonyos esetekben okozhatnak szédülést vagy légszomjat is, de a mai világban gyorsan emelkedő árak mellett talán egyre kevesebb embert fenyegetnek ezek az új autós tünetek.