Ma is drágább lett a benzin és a gázolaj, mégpedig nem is kevéssel! Bár ez nem segít a pénztárcádon, összeszedtem, hogy miért ez a fene nagy áremelkedés.

A 95-ös benzin árát most 4, míg a gázolajét bruttó 5 forinttal emelte a MOL, így az előbbiért átlagosan 393, az utóbbiért 402 forintot kell kicsengetni a kutaknál. A dolog azért bosszantó, mert legutóbb szerdán volt áremelés, nem is kicsi, akkor a benzin 7, a gázolaj 8 forinttal lett drágább. Ráadásul itt a nyár, lehet autózni és nyaralni, ezek pedig egyre csak drágulnak. Lehet persze pénzt fogni azzal, ha az ember olcsóbb benzinkutat választ, hiszen kutanként akár 50 forint is lehet a különbség, és ami a legjobb, az azonos márkájú töltőállomások árai is nagyon különböznek. Legdrágábbak persze az autópályák mentén lévők, de ezeket főleg külföldi átutazók használják, akik nem szívesen vesztegetnek időt azzal, hogy olcsóbb lehetőséget keressenek. A mostaninál volt már drágább az üzemanyag, a benzin például 2012 áprilisában átlagosan literenként 451 forintba került, míg a dízel 2012. január közepén volt a csúcson, ekkor 449 forintot kellett fizetni érte. Van azonban egy rossz hírem: a drágulás jelenleg megállíthatatlannak látszik, és még csak azt sem tudni, meddig tart. Az üzemanyag árát ugyanis nagyrészt a kőolaj világpiaci ára mozgatja, ez pedig rakétaként emelkedik mostanság. A legnagyobb olajkitermelő országok szövetsége, az OPEC adatai szerint a tagjaik által kitermelt nyersolaj átlagára egy hónap alatt 7,3 százalékkal nőtt, így most egy hordó olajon 68,43 dollárt keresnek. Mivel az olajjal a tőzsdéken is kereskednek, érdekes az északi-tengeri, úgynevezett Brent olaj határidős ára is, ami egy hónap alatt 7,6 százalékkal emelkedett.
Ha a Waze-ben kiválasztod a benzinkutat a köztes célok között, máris látod térképen az útba eső helyeket, és ami különösen jó, mindezt árakkal együtt.

Közben a New York-i árupiacon a nyugati féltekén irányadó West Texas Intermediate (WTI) amerikai könnyűolaj ára 5,7 százalékkal ment fel. A lényeg az, hogy bármerre is néz az ember, a benzin és a gázolaj alapanyagának, a nyers kőolajnak az ára bizony jobban nő mostanság, mint a budapesti lakásárak. Pedig ez nagy szó! És, hogy miért lőtt ki rakétaként az olajár, amikor évekig döglődött a piac, amibe több közel-keleti monarchia pénzügyileg szinte belerokkant? Egyrészt azért, mert jól működik az OPEC országok összefogása, amivel csökkentették a kitermelésüket, ennek hatására pedig a korábbi években felgyülemlett eladatlan olajkészletek lassacskán eltűntek. Ha pedig nincs felesleg valamiből, akkor annak az ára nőni fog, de legalábbis nem csökken tovább. A másik fontos árfelhajtó tényező, hogy ahol kőolaj van, ott ritkán van sokáig béke, a konfliktusok, a háborúk és a forradalmak pedig nem tesznek jót egy iparágnak. Az iráni atomalku amerikai felmondása, valamint az izraeli amerikai nagykövetség Jeruzsálembe költöztetése miatt kitört palesztin lázadás pedig pattanásig feszítette az amúgy sem éppen nyugodt közel-keleti helyzetet. De mintha minden a magyar autósok ellen játszana, ugyanis a dollár az elmúlt 30 napban bombaformát mutatott: míg egy hónapja 250 forint felett volt kicsivel a deviza középárfolyama, addig május 17-én már 267,7 forintot ért a zöldhasú. Persze 2017-ben állt már 276 forinton is a dollár, vagyis egyáltalán nem biztos, hogy nem erősödik még tovább a forinthoz (és az euróhoz) képest. Tudom, hogy ez a kis összefoglalás nem változtat azon, hogy tankoláskor egyre többet kell fizetned, de az talán kitűnt belőle, hogy egy időre biztosan drágább lesz az autózás. Addig is érdemes a Holtankoljak.hu oldalt nézegetned, mert itt láthatod, hogy melyik kúton éppen mennyibe kerül a benzin és a gázolaj. A Waze navigációt használók pedig beállíthatják, hogy látszódjanak a környék töltőállomásai, amelyek logója mellett ugyancsak szerepelnek az aktuális árak. Forrás: