2017. április 25. | 15:19

Hétfő reggel az iroda helyett inkább a Murányi Jaguar szervizbe látogattunk el, ahol a különleges atmoszféra az egész helyet belengi és a jó idő is kapóra jött

Lehet írni az autókról más cikkek alapján, vagy ha elmész a szalonba és ott nézegeted a csilli-villi nulla kilométeres darabokat, de van egy hely, ahol ennél is inkább rájuk hangolódsz: a szerviz. Legyen az autó öreg vagy fiatal, mind itt köt ki. Jó eséllyel csak a rendszeres szervizre, rosszabb esetben... inkább bele se merek gondolni. Így a hétfői napot azzal kezdtük, hogy ellátogattunk a Sas-hegy lábánál lévő Murányi Jaguar Szervizbe, hogy csemegézhessünk és egy igazi hozzáértővel beszélgethessünk a márkáról. A segítségünkre ebben Kókai István volt, a szerviz egyik szerelője.
Zöldövezet, napsütés, a múlt heti hideg esős idő után kifejezetten jól indult a napunk

Már ahogy beléptünk a szerelőcsarnokba, egyszerűen letaglózott a látvány. Persze egyik se volt új autó, nem is azért álltak ott az udvaron és a szerelőcsarnokban, némelyiken porréteg látszott, ami nyilvánvalóan mutatta, hogy hosszú javítási munkák vannak mögötte (és ki tudja, mennyi van még utána?). Bármennyire is jók az újabb autók, itt minden egyes négyzetméteren egy valódi csoda áll. Így a hétfő hiába hétfő, ráadásul annak tudatában, hogy két olyan hetünk volt, amikor csak négy napot kellett dolgozni, máris izgatottan kezdtünk bele a nézelődésbe és a kérdezősködésbe.

Mióta dolgozol itt a szervizben?

Kókai István: '93 óta, tulajdonképpen mióta Magyarországra a márka bejött.

24 év elég sok idő, sok változást láthattál a márkán, mit gondolsz, a régebbi Jaguarok vagy az újabbak a jobbak?

Kókai István: Hát a régebbi Jaguarok ugye kicsit konzervatívabbak voltak, most már van egy nyitás, elég ránéznünk a termékkínálatukra, ma már kombit és dízelt is értékesítenek. Annak idején nem nagyon számított a fogyasztás, a takarékosság, régen csak a luxus volt a mérvadó.
Épp csak beköszönni jöttünk az ügyfélváróba, István rögtön vitt is az autók közé, ahol le nem vettük a szemünket az autókról

Te, mint szerelő, aki nap mint nap ezzel foglalkozik, mit gondolsz, a Jaguarok hajlamosabbak a meghibásodásokra mint bármely más márka? Legtöbb ember fejében ha prémium angol márkáról van szó, rögtön ez ugrik be.

Kókai István: Nem hinném, hogy bármi ilyesmiről szó lenne, minél bonyolultabb egy autó annál nagyobb a meghibásodás esélye, ez márkától független, ez mindegyikre vonatkozik. De volt egy időszak, úgy 20 évvel ezelőtt, amikor elmondhatjuk, hogy volt típusbetegsége, kontakthibák, egyebek, de ezeket azóta kijavították.

Milyen munkákat vállaltok itt a szervizben? Bármilyen javítási munkát elvégeztek, kortól-típustól függetlenül, vagy van, amihez inkább már nem nyúltok hozzá?

Kókai István: Igazából öregautókkal nem nagyon foglalkozunk... (Itt eljött az a pont, ahol kiszakadt belőlem a nevetés)

Ahogy így körbenézek, ez nem teljesen állja meg a helyét!

Kókai István: Igen, korábban jóval többet foglalkoztunk öregebb autókkal, de speciális alkatrészek kellenek hozzájuk és nagyon időigényesek. Most már inkább arra vagyunk berendezkedve, hogy minél több autón pörgősebb munkákat végezzünk el. Az a baj, hogy egy-két öregautóval nagyon el lehet úszni és ezt sajnos már nem tudjuk vállalni, régen volt egy műhelyünk, amelyik kifejezetten öregautókkal foglalkozott, de most már nem. Amiket ott hátul látsz azok ott általában hozzánk tartoznak. És hogy milyen munkákat csinálunk? Bármit, legyen szó lakatosmunkáról, vagy teljes körű szervizelésről.

Ő egyébként kicsoda-micsoda, tudnál mesélni róla?


Jaguar Mark I-et 1955-59 között gyártották, és alig 34700 darab készült belőle. Bármilyen állapotban maradtak is fent, ma már mindegyik kincs, de amelyikre gondosan vigyáztak az elmúlt 60 év alatt, az igazi ritkaság

Kókai István: Ő tulajdonképpen egy igazi ritkaság, egy Mark I-es. Az utódja, a Mark II nagyon hasonlít rá és még ma is sok van belőlük ép állapotban. Ebből az I-esből eleve kevesebb készült és jóval kevesebb maradt fenn vállalható állapotban.

Akartam még kérdezni, mi volt a legrosszabb autó, amihez hozzá kellett nyúlnod, és mi volt a baja?

Kókai István: Hát a legrosszabb... - kezdene bele a mondandójába, de egy kollégája abban a pillanatban érkezik hozzá egy kérdéssel. Úgy néz ki, a hétfő reggel nincs tekintettel arra, hogy nyugodtan beszélgethessünk a szakértővel. A közjáték mindenesetre 10 másodperc alatt megszakad, és mi ott folytatjuk, ahol abbahagytuk. Szóval olyan, hogy legrosszabb, nem tudnék mondani. Az már inkább kellemetlen, amikor a "nemnagyonkarbantartás"-ból fakadnak a hibák, de erről nem feltétlen az autó tehet.

És mi volt a legkülönlegesebb, amit javítanod kellett? Mert ahogy körbenézek, rögtön ott van a korábban említett Mark I-es, vagy a másik oldalon egy E-Type is.


Egy Jaguar E-Type, egyike a valaha gyártott legszebb autóknak

Kókai István: Hát igen, elég nehéz kiemelni bármit is hála az égnek, mert előfordult korábban már nálunk egy-két igazi ritkaság is. Most nem feltétlenül most Jaguarra gondolok, de mondjuk ha az ismerősi körünkben volt valakinek különlegesebb autója, az hozzánk hozta. Így került hozzánk például TVR-től (aki még nem hallott róluk, egy ritka angol sportkocsi márka) kezdve volt már nálunk Rolls-Royce is, de hogy ne csak az angol autókról beszéljünk, javítottunk már Lamborghinit is.

Mondjuk a Jaguarok között elég furcsa látvány lehetett az a Lamborghini!

Kókai István: Persze, de ő is úgy érkezett hozzánk, hogy a gazdájának előtte Jaguarja volt és utána nem vitte volna máshová az autóját. Alapvető dolgokat csináltunk csak rajta, nyilván nem egy nagyszervizt, azt sajnos nem tudtuk volna bevállalni.

Visszatérve a Jaguarokra, milyen volt a pályád elején foglalkozni velük?

Kókai István: Amikor kilátogattam hozzájuk gyárlátogatásra, akkor jelent meg az első kompressszoros motor, én meg próbáltam megkérdezni, hogy jó hogy nagyobb, meg erősebb, de mennyit fogyaszt? Választ nem kaptam, csupán értetlen nézést és a tolmácsom se tudta felfogni, hogy ez engem miért érdekelhet. Ez volt a mentalitás régen, aki ilyen autót vett, annak édesmindegy volt, hogy mennyit fogyaszt. Azóta nyilván új szemlélet van már, nagyon sok mindenben változott és amellett, hogy a fogyasztásra és károsanyagkibocsátásra jobban figyelnek, minőségben is sokat javultak, egy abszolút megbízható márka vált belőlük.

Ha már említetted, hogy megbízhatóbb lett a Jaguar az idők folyamán, ez hogy hatott a szerelhetőségére?

Kókai István: Azt kell mondjam, hogy ez viszont nem lett jobb... sőt, ellenkezőleg. Az ember azt gondolná, hogy régen macerás volt a Jaguarok javítása, nem lehetett normálisan hozzáférni az alkatrészekhez. Ehhez képest, ahogy telik az idő és egyre újabb típusok jönnek ki, egyre inkább rá kell jönnünk, hogy bizony azok sokkal jobbak voltak ilyen szempontból. Nyilván, ma már sokkal nagyobb hangsúlyt kap a tervezésnél, mi-hova fér el, de ahogy én látom, sokkal inkább a teljesítmény lett az elsődleges szempont, nem az, hogy milyen könnyen tudjuk javítani. Ettől függetlenül megint csak azt tudom mondani, hogy bár szerelhetőbbek nem lettek, de megbízhatóbbak igen. Valamit valamiért. Közben, hogy ne csak egy helyben álldogáljunk, kimentünk az udvarra egy kicsit sétálni az autók között, kint is volt bőven látnivaló. Meg is akadt a szemem egy különlegesnek tűnő darabon, így rákérdeztem:

Az ott micsoda?

Kókai István: Az egy Daimler Double Six, Magyarországon nem túl elterjedt, de a Rolls-Royce-szal és a Bentley-vel van egy szinten. Talán többet mond mindennél róluk, hogy a királyi család is ragaszkodik a márkához. Korábban még nem spórolták ki a díszítést, az elején a márkejelzés gyárilag 24 karátos arannyal volt futtatva, és az intarziát is kézzel készítették még hozzá!
Nem kicsi a Daimler Double Six, és a motorháztető felnyitása után meg is érted miért: hát valahova csak be kell férjen a V12-es motort!

Tudom, a biztonság anno mást jelentett, de tényleg annyival jobbak a mai autók, mint a régiek?

Kókai István: Sok ember köszönheti az életét annak, hogy ilyen autóban ült és én is sértetlenül úszhattam meg egy balesetet. Több mint 15 évvel ezelőtt történt, decemberben elindultam az XJ6-ommal, és ahogy mentem hátul az autópálya alatt kanyarodtam, egy csinos hölgy volt mellettem a másik autóban. Megállt előttem a sor, nekem meg nem sikerült annyira... Szegény autó amit elkaptam egy Opel Astra volt, a hátsó ülésig belementem. Szerencsére senki nem sérült meg, de az Astra totálkárosra tört, az én autómnak meg annyi baja lett, hogy le kellett csavarozni a sárvédőket, másik gépháztető rá és ennyi.
Jaguar XJ6 Executive kezdi a sort, hasonlóval történt a baleset Istvánnal, ami ékes bizonyíték rá, hogy ezekben az autókban még volt "anyag"

Ha most eléd állna valaki, hogy soha nem volt még Jaguarja, de szeretne egyet, mit tudnál neki tanácsolni

Kókai István: Ne fogja vissza magát! Köszönjük az interjút a Murányi Jaguar Szerviznek, és Kókai Istvánnak!
Ha tetszett az írás, kérlek oszd meg a Facebookon! Köszönöm!