Recseg, ropog, eszi az olajat, nagyobb távolságra pedig már el sem mersz indulni vele? Kellene egy új autó. De mit tehetsz, ha nincs meg rá a teljes összeg?

Kezdem rögtön egy rossz hírrel: a reklámokban látható elképesztően alacsony kamatú (6-7 százalék) hiteleket sajnos felejtsd el, ugyanis azok kifejezetten a jelzálogalapú, lakásvásárlásra szánt kölcsönökre érvényesek csak. A jelzáloghiteleknél a bank az ingatlanfedezettel bebiztosítja magát, vagyis, ha nem fizeted a törlesztőket, ugrik az otthonod. Az ingatlan pedig jól tartja az értékét, így a bank gyakorlatilag nem járhat rosszul, ez pedig lenyomja a költségeket. Az autóhitelek mások, hiszen egy vadonatúj személygépjármű is kevesebbet ér, ha kigördülsz vele az autószalonból, az értékcsökkenés pedig az évek során, ha változó mértékben is, de folyamatos. Ezért ha autóra kell pénz, akkor a személyi kölcsönök közül választhatsz, és bár néhány bank kínál kifejezetten „autóhitelt”, valójában ezek is egyszerű személyi hitelek, csak így becsomagolva kicsit könnyebb eladni. A kölcsönök ára most viszonylag nyomott, a legjobb kamat 5-6 százalék körül van, ám érdemes alaposan szétnézni, mert 19 százalékos kamatba is belefuthatsz. Hogy mit jelent ez a gyakorlatban? Például azt, hogy a K&H Bank autóvásárlási személyi kölcsönénél az egymillió forintos hitelért hat év alatt összesen 1 367 280 forintot kell visszafizetned, míg a Cofidis esetében 1 599 984 forint ugyanez, vagyis 230 ezer forintot bukhatsz egyetlen rossz döntéssel. A hitel kiválasztásakor érdemes figyelni az ingyenes előtörlesztési lehetőségre is, hiszen bármikor pénz állhat a házhoz, így költségek nélkül megszabadulhatsz idő előtt is a hiteledtől. A fix kamat is előnyt jelent, hiszen bár most olcsón adnak pénzt a bankok, szinte biztos, hogy pár éven belül a kamatok újra nőni fognak, ez pedig megdrágít majd minden nem fix kamatozású hitelt.

Te vajon kapsz autóhitelt?

Ahhoz, hogy személyi kölcsönt kapj, nem kell túl magas lécet megugrani, ám azért minimális feltételei ezeknek is vannak. Valahol elvárják például a legalább 3-6 hónapos munkaviszonyt, illetve a legalább 70-150 ezer forintos jövedelmet, de legtöbb helyen az is feltétel, hogy ne szerepelj, mint rossz adós a Központi Hitelinformációs Rendszer feketelistáján. Érdekes módon az elvárt minimális életkor sem azonos minden pénzintézetnél: míg a legtöbben 18 év felett már adnak kölcsönt, az Erste nem áll szóba 23 évesnél fiatalabbakkal, ráadásul itt az elvárt legalacsonyabb jövedelem is a legmagasabb az általam megnézettek közül. Alapvetően elmondhatom, hogy minél magasabb a jövedelmed és minél régebb óta dolgozol, annál kedvezőbb hitelek közül választhatsz.

Használt autó vásárlásakor nem érdemes kicentizni a hitelt, mert akár külföldről behozott, akár itthon megvásárolt autóról van szó, számos járulékos költség rakódik a vételárra. És akkor még nem beszéltem a szükséges karbantartásról és a legjobb vételnél is előforduló szervizelésről. Eközben pedig jön majd a fránya havi törlesztő részlet is, ami egymilliós kölcsönnél 18-23 ezer forint, 2 milliónál pedig 37-47 ezer forint a következő hat évre. Lehet persze a futamidőt elnyújtani, ezzel pedig csökkenteni a havi penzumot, de autónál ez nem igazán hasznos. Az import használt autók átlagéletkora például 11 év jelenleg, egy ilyen verda pedig már 17 éves lesz így is, mire kifut a kölcsön. És még egy jó tanács így a végén! Az autókereskedők sokszor ajánlanak hitelt az autóikhoz, és persze elmondják, hogy ők majd mindent elintéznek szépen. Ez így is van, de ez egyáltalán nem jelenti azt, hogy neked is ez lesz a legolcsóbb megoldás!