A magyar utakon futó autók átlagéletkora már 14 év, miközben 15 évesnél öregebb járműre nem lehet asszisztencia biztosítást kötni. De mi akkor a megoldás?

Lassan Európa roncstemetője lesz Magyarország, hiszen a Datahouse adatai szerint 2017-ben 155 ezer használt autó érkezett Magyarországra, ami 9 százalékkal több a 2016-os adatnál. De nem is ez a leginkább elszomorító, hanem az, hogy az import járgányok mindössze 20 százaléka fiatalabb ötévesnél, miközben 61 százalékuk 10 évnél, 24 százalékuk pedig 15 évnél is idősebb. Itt sajnos nem arról van szó, hogy a magyarokat elfogta volna a veterán autók iránti vágyódás, egyszerűen a többségnek nincs pénze újabb, korszerűbb autóra. Pedig egy öreg gépjármű már alapból is gyakrabban meghibásodik, hiszen a fém korrodálódik, a mozgó alkatrészek kopnak, de még az elektronikai kütyük műanyagjai is fáradnak, keményednek. És akkor még nem beszéltem arról, hogy bizony az importőrök között akad bőven svindler, akik olyan autókat is behoznak és eladnak, amelyek már az első műszaki vizsgán sem mennének át komoly, sokszor a vételárat meghaladó költségű szervizelés nélkül.  Persze a használt autó vásárlás buktatóit egy kis körültekintéssel megúszhatod, erről több cikket is találsz az Alapjáraton, ha pedig egy autót rendesen szervizelnek és karbantartanak, akkor az állapota 14 év után is príma lehet.

Milyen biztosítást választhatsz öreg autóra?

Más gond is van azonban azzal, ha koros autót vásárolsz, amire sajnos kevesen gondolnak. Mégpedig az, hogy a biztosítók 15 évesnél öregebb autóra egyszerűen nem kínálnak asszisztencia szolgáltatást, vagyis egy-egy hosszabb út előtt nem tudod bebiztosítani magad baleset vagy lerobbanás ellen. Pedig az asszisztencia biztosítások pont az idős autóknál praktikusak, hiszen helyszíni javítás, szervizbe szállítás, az autó hazahozatala, az utasok tovább- vagy éppen hazautazási költségtérítése szerepel bennük. A 15 év azonban olyan bűvös határ, amin túl a biztosítók már nem akarnak kockázatot vállalni, ezért amikor használt kocsit veszel, gondold át ezt a szempontot is. Megkérdeztem a Magyar Autóklubot, de sajnos ők sem tudtak jó hírrel szolgálni: az egész Európai Unióban érvényes Klub Assist néven futó szolgáltatásuknál is érvényes a 15 éves korhatár, vagyis 2003-nál korábbi forgalomba-helyezési dátum nem szerepelhet a forgalmiban. Annyi biztatót tudtak csak mondani, hogy az Autóklub Bónusz és Standard klubtagsági nyújt némi biztonságot országhatáron belül. Elég megtévesztőek az elnevezések, mert a Standard tagság biztosít több kedvezményt. Az Akkusegély szolgáltatásban például benne van a „bebikázás”, ami a Standard tagoknak ingyenes, ezen kívül az akkumulátor csere, a szállítás és a tárolás árából is adnak kedvezmény a tagoknak. Ez azonban nagyon messze van attól, amit egyébként egy asszisztencia szolgáltatás tudni szokott. Tettem még egy próbát a Netrisk biztosítási portálon, hogy milyen kiegészítő biztosításokat ad ki egy 15 éves autóra. Valójában egyetlen, kifejezetten az autóra vonatkozó szolgáltatást, a Genertel Biztosító MiniCasco termékét találtam, ami túl sokat nem tud, ám egy öreg és olcsó autónál mégis jól jöhet. Ahogy a neve is jelzi, a tulajdonos saját autójában keletkezett töréskárt téríti, ám csak évente egy alkalommal és maximum 150 ezer forint összegben. Nekem (vagyis egy budapesti, B7-es besorolású, 20 éve vezető férfinak) évi 9990 forintra jött ki a MiniCasco éves díja. Ez annyiban nem rossz, hogy ha a budapesti forgalomban kicsit lezúzom az öreg Mazda MPV-met, például letörik a visszapillantó, esetleg sérül a lökhárító, akkor a biztosító ezt önrész nélkül kifizeti. Jó tudnod, hogy csak utólag, a javítási számlák bemutatása után fizetnek, vagyis a javítást neked magadnak kell előfinanszíroznod. Ha hosszabb útra megyek, akkor pedig figyelek arra, hogy legyen a számlán néhány százezer forint tartalék, hátha váratlan probléma adódik az autóval. Forrás: