Az önvezető autók világa már itt van a küszöbön. A világ vezető autógyártói a Teslával az élen milliókat költenek arra, hogy ez a technológia minél előbb megjelenjen az utakon. De mit jelent ez a jövőben az átlagemberek számára?
A Tesla, az Audi, a Nissan, valamint a Google vagy az Aurora zsákszám költik a pénzt, hogy tökéletesítsék az önvezető technológiát. Miközben a kutatás és a fejlesztés nagy sebességgel halad, érdemes megvizsgálni, hogy ez a hétköznapi életét hogyan változtathatja meg. Vajon hoz-e változást a munkahelyi kultúrában? Mi történik ütközés esetén? Van egyáltalán piaca az önvezető autóknak? Változnak-e esetleg a közúti rendszabályok?
Az Auto Express mélyen beleásta magát az önvezető technológiába, hogy megtalálja a válaszokat a felmerülő kérdésekre. Könnyen lehet, hogy annyira megváltozik az autóhasználat, mint amikor az autómobil felváltotta a lovaskocsit a 20. század elején.
Hogy áll az önvezető technológia jelenleg?
Történjen bármi, az autógyártók és a technológiát fejlesztő cégek elszántan dolgoznak, hogy az önvezető autók az utakra kerüljenek. A jelenlegi autók számítógépekkel és szoftverekkel vannak felszerelve, számos érzékelővel és kamerával, hogy minél több információ álljon rendelkezésre autó működéséről. A fedélzeten van legalább egy mérnök, aki ellenőrzi, hogy minden rendszer megfelelően működik-e, miközben az önvezető autókon is van egy manuális irányítás gomb, melynek megnyomásával a tesztelő mérnök átveheti a kontrollt bármelyik pillanatban.
Ennek eredményeként minden önvezető autóban van hagyományos kormány, váltó és pedálok, csakúgy, mint egy hétköznapi autóban. A jövőre vonatkozó tervek szerint a teljesen önvezető autókból ezeket is kiveszik – csak ülj be, állítsd be az úticélt, a többit majd az elektronika elvégzi. Ez az autógyártók végső megoldása, habár az addig vezető út nagyon hosszúnak tűnik, még akkor is, ha néhány cég azt hiszi, három éven belül az utakra küldheti az önvezető járművét.
Az Egyesült Királyság például egy olyan ország, mely úttörőnek számít az önvezető autók világában. A Driven csoport egy brít cégeket tömörítő konzorcium, mely az önvezető autók fejlesztésével foglalkozik. Jelen pillanatban az önvezető autókat városi körülmények között tesztelik, az autópályás próbautakra majd 2019-ben kerülhet sor. A terv szerint az autók teljesen maguktól haladnak, a biztonság kedvéért azért lesz ott egy sofőr is, hogy átvegye az irányítást, ha szükséges.
A brit kormány már korábban közölte, hogy vezetővé kívánnak válni az önvezető autók terén, ennek megfelelően több százmillió fontot pumpálnak az üzletágba.
Annak ellenére azonban, hogy az önvezető jövő felé vezető út napról-napra egyre világosabb, még mindig rengeteg kérdés vár megválaszolásra, melyek száma a technológia fejlődésével csak növekszik.
Az önvezető autók térképe
A “vezető nélküli” kifejezést az iparágban tevékenykedők közül sokan félrevezetőnek tartják, mivel a technológia bevezetésre még hosszú éveket kell várni. Jelenleg a szabályok sem teszik lehetővé, hogy egy autót kormány nélkül engedjenek az utakra.
Az önvezető technológiának négy kulcsszakasza van, – láb nélkül, kéz nélkül, szem nélkül, gondolkodás nélkül – a vezetést segítő rendszereket szép lassan felváltja az önvezető rendszer. Most mondhatni az út legelején tart a technológia.
A modern közlekedési törvény
A brit kormány az elmúlt két évben nem csinált titkot abból, hogy szeretne tesztlehetőséget adni az autógyártóknak, például az Egyesült Államokkal ellentétben, ahol a teszteléshez állami szintű jóváhagyás szükséges.
Az Egyesült Királyságban milliókat költöttek a saját kutatásaikra, beleértve olyan teszteket, ahol megvizsgálták, hogyan reagálnak az önvezető autók a környezetre, és a többi járműre. A képviselők jelenleg próbálnak keresztülvinni egy közlekedési reformot egy modern közlekedési törvénnyel, a biztosítási és autópályás közlekedési szabályok megváltoztatásával.
Az önvezető autók idővonala
2016 – Vezetési asszisztencia rendszer
A mai autók már most is nagyon fejlettek, olyan technológiával vannak felszerelve, ami tíz évvel ezelőtt is teljesen valószínűtlennek tűnt. Rengeteg kamera és érzékelő figyeli a veszélyeket, valamint az AEB (vészfék-asszisztens) működésbe hozza a fékeket, hogy elkerüljük a lehetséges ütközéseket. A sávelhagyást megakadályozó technológia az úton tartja a járművet, ha egy pillanatra nem figyelne oda az ember. Ami nagyon fontos, hogy a sofőré a teljes irányítás. Olyan autók, mint a Volvo S90 rendelkeznek alacsony sebességű asszisztencia rendszerrel, mely 50 és 130 km/h között képes irányítani a kormányzást, gyorsítást és fékezést. Ehhez azonban a vezető nem veheti le a kezét a kormánykerékről.
2018 – “El a kezekkel”, út az önvezetéshez
Az önvezető autók világában 2018 mérföldkőnek számít, amikor az autók sokkal okosabb vezetést segítő rendszereket kapnak, beleértve a “kéz nélküli vezetést” autópályákon, amennyiben a szabályozások megengedik. Továbbra is a sofőröké a felelősség, akik átvehetik az irányítást, ha a technológia meghibásodik, vagy valamilyen nem várt körülmény lép fel. Egyhuzamban körülbelül három percig elengedheted a kormányt, majd a rendszer figyelmeztet, hogy vissza kell tenni a kezedet. Ha ezt nem teszed meg, a rendszer biztonságosan félreállítja az autót.
2021 – Automatizált vezetés
A következő évtized kezdetén nagy lépések történhetnek a teljes autonómia irányába. Az autópályákon lesznek olyan előre meghatározott szakaszok, ahol az autóé lesz a teljes irányítás, a sofőr akár könyvet is olvashat közben. Az autókon temérdek érzékelő, radar, kamera és lézer lesz, hogy teljes képet kapjon az előtte lévő útviszonyokról. Képes lesz biztonságosan kormányozni, fékezni és gyorsítani. Ha valaki lehajtana az autópályáról, a nagyon fejlett asszisztencia rendszerek segítik majd az irányítást ismét magánál tudó sofőröket.
2025 – Teljesen önvezető autók
A szakértők szerint körülbelül tíz éven belül az autók háztól házig szállítják az utasokat, teljesen maguktól, anélkül, hogy hozzáérne bárki is a kormányhoz. A dolog működni fog az autópályákon, valamint a közlekedési lámpákkal, kereszteződésekkel, körforgalmakkal tarkított városi környezetben is. A járművek összeköttetésben lesznek, és képesek lesznek egymással kommunikálni az útviszonyokkal és menetidőkkel kapcsolatban. Valószínűleg lesz az autókban kormány, 2025 után azonban legördülhetnek a gyártósorokról az első olyan gépkocsik, ahol semmi esélye sem lesz átvenni az irányítást az embernek.
Önvezető autók: gyakorlati útmutató
A Brit Közlekedési Minisztérium kiadott egy gyakorlati útmutatót az önvezető autók tesztelésével kapcsolatban. Ez tartalmazza a konkrét procedúrákat, előírásokat és ajánlásokat minden olyan szervezet számára, akik részt kívánnak venni a teszteken. Miközben a tesztelésre váró autók teljesen önvezetőek lesznek, az útmutató előírja, hogy mindig legyen lehetőség a manuális irányítás átvételére. Ez azt is jelenti, hogy minden autóban lesz egy tesztpilóta is.
Akik tesztelésre akarnak jelentkezni, rendelkezniük kell a megfelelő engedélyekkel és az önvezető technológia alapos ismeretével. Nem lehet menet közben könyvet olvasni vagy e-maileket nézegetni, mivel az útmutató előírje, hogy a tesztelőnek úgy kell viselkednie, mintha normál körülmények között vezetne. A tesztelők ugyan nem fogják ténylegesen vezetni az autókat, az előírt biztosításról gondoskodni kell. A Minisztérium továbbá azt javasolja a gyártóknak, hogy értesítsék a helyi önkormányzatokat és rendfenntartókat a közelgő tesztekkel kapcsolatban.
Hiába is reménykednek a rendőrök, hogy gyorshajtáson kaphatják a tesztautókat, mivel az előírások szerint az eféle járműveknek be kell tartaniuk minden rendszabályt és sebességkorlátozást. Az autókon lesz egy úgynevezett fekete doboz is, mely a repülőgépekhez hasonlóan könnyen elemezhetővé teszi egy esetleges baleset körülményeit.
Az önvezető autók jogi vonatkozásai
A technológia fejletlensége csak az egyik akadály, hogy újságot olvashass, vagy szundizhass a volán mögött. A jogszabályokat fenekestül fel kell forgatni. Rengeteg a kérdőjel: ki a hibás baleset esetén, vagy például kell-e jogosítvány egy önvezető autóval közlekedőnek? Claire Perry, a britek közlekedési miniszteri elismerte, hogy nem lesz könnyű, ám azt mondta: “Nem szabad félni feltenni ezeket a kérdéseket.” Érdemes lépésről lépésre végig venni, hogyan változhatnak ezek a dolgok.
Biztosítás
Az egyik legnagyobb megválaszolatlan kérdés az önvezető technológiával kapcsolatban a biztosítási fedezet: kié a felelősség egy baleset esetén, ha nem a sofőré az irányítás?
A kérdés megválaszolására és egy önvezető biztosítási keretrendszer kialakítása érdekében 11 fő biztosítási társaság fogott össze, beleértve az Avivát és a Direct Line-t is. Az egyik lehetőség a kötelező biztosítás kibővítése, hogy az fedezze a termékkel kapcsolatos felelősséget, és megvédje az autósokat, ha a szoftver meghibásodik. Vannak olyan gyártók, mint a Volvo, akik megerősítették az önbiztosítás lehetőségét.
Jogosítvány
A szabályalkotók világos különbséget tesznek a magasan automatizált járművek és a teljesen önvezető járművek között. Utóbbi, mely azért még nagyon távol van az utaktól, talán törvényi módosításokat igényel, mivel olyanok is vezethetik akár, akik nem tudnak, vagy nem akarnak hagyományos autókat vezetni. A brit parlamenti felsőház Tudományos és Technológiai Bizottságától származó jelentésből például kiderül, hogy a jogosítvánnyal rendelkező sofőröknek újra kéne vizsgázniuk egy önvezető autón, hogy bizonyítsák azt, hogy vissza tudják venni az irányítást.
A kutatás azt is megmutatta, hogy az önvezető autók sofőreinek átlagosan hatszor tovább tartott reagálniuk a vészfékezési szituációkra.
Karbantartás
Az önvezető autók gyártásához az Európai Uniós szabályokat is át kell dolgozni. Ez azt is jelenti, hogy biztosítani kell az önvezető rendszerek könnyed és olcsó tesztelési lehetőségét. Felmerülhetnek problémák, ha az önvezető rendszer elromlik, de az autót manuálisan lehet vezetni – ettől vajon alkalmas a közúti közlekedésre?
KRESZ
Az önvezető autóknak követniük kell a mindenkori irányelveket, ahhoz azonban, hogy a legtöbbet lehessen kihozni belőlük, meg kell változtatni a közlekedési rendszabályokat. A technológia akkurátusabb vezetést tesz lehetővé, így például közelebbről lehetne előzni a kerékpárosokat, miközben a másik autó mögött szorosan haladni többé már nem lesz probléma, mivel ha közelebb haladnak egymáshoz az önvezető autók, az csökkenti a károsanyag-kibocsátást, és jobban kihasználják az utak kapacitását.
Az önvezető autók javíthatják a mozgáskorlátozottak életminőségét
Az önvezető autók egyik legnagyobb előnye, hogy helyváltoztatási lehetőséget biztosít azoknak, akik nem képesek vezetni. Egy tanulmány szerint tízből hat mozgáskorlátozott ember profitálhat az önvezető autók bevezetéséből.
A pozitív választ adók közel fele mondta azt, hogy képes lenne otthonán kívül szabadidős tevékenységet folytatni, vagy többször elmenni étterembe. További 39% mondta azt, hogy jobban hozzáférne az egészségügyi szolgáltatásokhoz, ha lenne önvezető autója.
Elbutulhatnak az autósok az önvezető technológiától?
Az autógyártók azt ígérik, hogy a rendszerük hibátlan lesz, az emberek mindig hajlamosak lesznek hibákat elkövetni. Az önvezető rendszer csökkenteni fogja az emberi mulasztásból fakadó ütközéseket. Vannak azonban arra vonatkozó aggodalmak, mely szerint a technológiában való túlzott bizalom vajon jó hatással lesz-e a volán mögött nyújtott teljesítményre?
A legnagyobb kétsét a hármas szintű önvezető autók jelentik, melyek olyan önvezető képességgel rendelkező autók, melyek a sofőrök állandó éberségét igénylik. Ha egy ilyen jármű sofőrje hirtelen nagyobb figyelmet szentel az okostelefonjának, vagy a többi utasnak, a kockázat elviselhetetlenül magas lehet.
Az utak infrastruktúrája
Az önvezető autók hatékonyságának egyik buktatója maga a környezet. Lehet az autóban bármilyen radar, kamera, lézer-vezérelt irányítás, mely figyeli a környezetet, ám a mostani útburkolati jelek elég változékonyak attól függően, hogy éppen merre jár az ember. Egy vadonatúj útszakasz tökéletesen kidolgozott, ám idővel a jelzések elkopnak, az utakon kátyúk keletkeznek, kopik a burkolat. Ehhez érdemes hozzáadni az időjárási körülményeket, baleseteket, és máris nagyon nehézzé válik egy önvezető autó megfelelő működése.
További nehézséget okozhatnak a szűk, vidéki útszakaszok. Ha nincsen például felfestve a középső elválasztó vonal, vajon látni fogja az autó, hogy meddig tart az aszfalt? Mi történik, ha találkozik egy szembejövő járművel? Az ilyen utak többségén 90 km/h-s sebességkorlátozás van érvényben; kérdés, vajon próbálja-e az önvezető autó állandóan fenntartani ezt a sebességet, attól függetlenül, hogy mennyire kanyargós az út, amin halad? Az összes ilyen körülményt körültekintően tesztelni kell, mielőtt az utakra szabadítják ezt a technológiát.
Az útjelző táblák felismerésén is érdemes elgondolkodni. Elég könnyű lenne GPS-t, vagy fedélzeti térképet használni, melyek ismerik a sebességkorlátozásokat, ám még így is kellenének kamerák az átmeneti korlátozások észleléséhez. Ennek a kamerának azonban tudnia kell a különbséget egy valódi tábla, és a kamionok hátulján látható sebességhatár-jelzések között, ami ismét a szabályok megváltoztatásához vezethet.
Önvezető autók, gyártó szerint ABC sorrendben
Apple
Teljesen önvezető autó: Ismeretlen
Keveset tudunk az Apple önvezető szándékairól, eltekintve attól, hogy komolyan tesztelik a technológiát, komoly időt és pénzt fektetve ebbe a területbe. Majd kiderül, hogy saját autót építenek, vagy szövetkeznek valamelyik nagy autógyártóval. Annyi biztos, hogy látva az Apple bankszámláját, hatalmas lehetőségeik vannak.
BMW
Teljesen önvezető autó: 2021
A BMW célul tűzte ki, hogy 2021-től gyártani kívánja a teljesen önvezető autóit. Ennek érdekében számos technológiai óriással kötött megállapodást, például a Google kínai megfelelőjével, a Baidu-val, az Intel Corp informatikai vállalattal és a Mobileye kamera és szoftvergyártóval. A BMW az “i” brand kínálatába is szeretné behozni az önvezető autót, az első vezető nélküli zászlóshajó az iNEXT lesz. Mindezek mellett a BMW komoly befektetéseket eszközölt az autómegosztási szolgáltatásokba is.
Ford
Teljesen önvezető autó: 2021
A Ford bejelentette, hogy 2021-től teljesen önvezető, kormánykerék és pedál nélküli autókat fog árulni. Ennek érdekében megduplázták az alkalmazotti létszámot a Palo Alto-i Kutatási és Innovációs Központban, és jelenleg 30 Ford Mondeót tesztelnek az Egyesült Államokban. A Ford együttműködési megállapodást kötött a Lyft autómegosztó alkalmazást megálmodó céggel abban a reményben, hogy mindketten gyorsabban tudnak önvezető autókat fejleszteni.
General Motors
Teljesen önvezető autó: Ismeretlen
A General Motors sem vesztegette az időt, hogy belevesse magát az autómegosztó szolgáltatások világába, és szeretne egy önvezető flottát bemutatni. 500 millió dollárt fektettek a Lyftbe, és további 1 milliárdot egy detroiti önvezető tesztközpontba.
Google/FCA (Fiat, Chrysler)
Teljesen önvezető autó: Ismeretlen
A Google egy komoly lépést tett az autóiparban, hiszen több mint 2,7 millió tesztkilométert gyűjtött össze az Egyesült Államokban. Már 2009 óta a saját gépeiket, valamint Lexus modelleket tesztelnek a Szilikon Völgyben. Májusban a Google és a Fiat Chrysler Automobiles bejelentett egy közös vállalkozást, mely 100 darab önvezető egyterűt kíván gyártani. Ezzel az FCA vált a Google első hivatalos együttműködő partnerévé.
Honda
Teljesen önvezető autó: 2025
A Honda célja, hogy 2020-ra olyan autókat gyárt, melyek maguktól mennek az autópályán. Jim Keller, a Honda amerikai kutatási és fejlesztési vezetőmérnöke is azt mondta, hogy nem a már meglévő állományba szeretnék beépíteni a technológiát, hanem egy teljesen új rendszert kívánnak létrehozni az alapoktól. Jelenleg a Honda egy kaliforniai, egykori haditengerészeti területen teszteli az önvezető technológiát. A négyes szintű önvezető autókat 2025-re tervezik.
Hyundai
Teljesen önvezető autó: 2021
A Hyundai kutatási területe az autók távolról történő karbantartásától a teljesen önvezető autókig terjed. Jelenleg benzines, vezető nélküli modelleket tesztelnek az Egyesült Királyságban. Megállapodást kötöttek az Aurora startup vállalkozással, amely segíti az önvezető technológia kifejlesztését. Az Auroranak egyébként hasonló megállapodása van a Volkswagennel is.
Jaguar Land Rover
Teljesen önvezető autó: Ismeretlen
A Jaguar Land Rover brit óriásvállalat is érintett a 20 millió fontos UK Autodrive projektben, és mint olyan, elkezdték tesztelni a részben és teljesen önvezető autókat a közutakon. A tesztek olyan gépkocsikat is érintenek, melyek tudnak egymással kommunikálni, valamint tesztelnek olyan rendszereket is, melyek például az útjelző táblákat képesek felismerni. Mindezek mellett, a Jaguar kutatásokat folytat az önvezető terepjáró technológiával kapcsolatosan, hogy a rendszert kihívást jelentő útszakaszokon is lehessen alkalmazni.
Kia
Teljesen önvezető autó: 2021
A Kia a tervek szerint 2021-ben szeretné bemutatni a négyes szintű önvezető technológiát. A nyilvános teszteket 2019-ben kezdik meg. A négyes szintű autókat először csak városi körülményekre tervezik, majd 2025-től szeretnének flottaszolgáltatást is nyújtani. A Kia az önvezető kutatás és fejlesztési befektetése 2018 végétől körülbelül 2 milliárd dolláros lehet.
Mazda
Teljesen önvezető autó: Ismeretlen
A Mazdának nincsen teljesen önvezető programja, jelenleg a fejlettebb asszisztencia rendszerek kifejlesztésén dolgoznak. Ilyen többek között a Co-Pilot Concept2, melyet 2020-tól tesztelnek majd, 2025-re sztenderd funkció lehet minden modellben.
Mercedes
Teljesen önvezető autó: Ismeretlen
A legújabb E-osztályt egy Aktív Sávváltás Támogató rendszerrel szerelték fel, mely egy lépés az önvezető technológia felé. A Mercedes is támogatja az önvezető autómegosztást, ennek érdekében megállapodtak az Uberrel. Az F015 “Luxus mozgásban” elnevezésű koncepció megmutatja, hogy nézhet ki a jövő önvezető autója.
Mitsubishi
Teljesen önvezető autó: Ismeretlen
Mitsubishi Electric által kifejlesztett Emirai 4 EV koncepciót a 2017-es Tokiói Autószalon alkalmával mutatták be. Mivel a cég a Mitsubishi Csoport leányvállalata és ezért a Mitsubishi Motorstól teljesen különálló, ez azt mutatja, hogy a Csoport teljes egésze kutatja a technológiát. A Mitsubishi is tagja a Renault-Nissan szövetségnek, a technológia megosztás gondolata pedig jelentősen felgyorsíthatja az önvezető rendszerek fejlesztését.
PSA (Peugeot, Citroen, DS)
Teljesen önvezető autó: 2021
A PSA égisze alá tartozó márkák közül a DS az első az önvezetés felé vezető úton, mivel ők kaptak engedélyt a francia kormánytól, hogy közutakon teszteljenek. A teszt fontos eleme, hogy nem hivatásos sofőrök is részt vesznek benne. Egy húsz autóból álló flotta van Velizyben, Franciaország középső részén, melyet a közemberek használnak.
Renault-Nissan Szövetség
Teljesen önvezető autó: 2020
A Nissan 2020-ra tervezi az első teljesen önvezető autó eladását. Az erre vonatkozó programját három szakaszra osztotta. Az első, hogy az autók képesek legyenek önállóan haladni lassú forgalomban. Az új generációs Qashqai részben önvezető lesz, valamint 2018-ban jöhetnek azok az autók, melyek maguktól haladnak az autópályákon.
A Nissan véleménye szerint 2020-ra már meg tudnak birkózni a városi és vidéki közlekedéssel is. A Renault-Nissan megállapodás jegyében 10 olyan modellt dobnak piacra, melyben lesz valamilyen önvezető technológia, ám a Nissan vezetősége megerősítette, hogy mindegyikben lesz kormánykerék.
Subaru
Teljesen önvezető autó: Ismeretlen
Nincs semmi arra utaló jel, hogy a Subaru mikor fog előállni a teljesen önvezető autóval. Azt tudni lehet, hogy 2020-ra bemutatják a fél-önvezető funkciót, melyet autópályás közlekedésre terveznek. Ebben az autóban valószínűleg benne lesz az EyeSight duál-kamera asszisztencia rendszer továbbfejlesztett változata.
Tesla
Teljesen önvezető autó: 2018
A Tesla az önvezető technológia élharcosa a Model S 2014-es bemutatása óta. Az Autopilot szoftvert tulajdonképpen nyilvános fejlesztésre adták ki, aki használja, segít a technológia tökéletesítésében. Egy halálos baleset jelentősen visszavetette az előrehaladást, ám azóta a rendszert plusz érzékelőkkel és kamerarendszerrel szerelték fel. Egy teljesen önvezető Tesla akár már 2018-ban is elérhetővé válhat.
Toyota
Teljesen önvezető autó: 2020 (autópályára, majd néhány évvel később városi körülményekre)
A Toyota egy 1 milliárd dolláros befektetéssel turbózta fel a kutatás-fejlesztést, létrehoztak egy Kutatóintézetet, mely bemutatta az új generációs teszt járművét a 2018-as Fogyasztói Elektronikai Bemutatón. A Toyota 2020-ban szeretné bemutatni az autópályára tervezett önvezető modellt, ez lesz a “Highway Teammate”.
A 2020-as évek elején jön a városi változat, az “Urban Teammate”. Ezen felül a Toyota megállapodott az Uberrel is, mely azt eredményezi, hogy az Uber sofőrök számára elérhetőbbé válnak a Toyota járművek.
Volvo
Teljesen önvezető autó: 2021 (csak teszt)
Elsőként a Volvo jelentette be, hogy vállalja a felelősséget, ha az egyik önvezető autója balesetet okoz. A svéd gyártó már 2013 óra működteti a “Drive me” elnevezésű projektjét, melyet nemrégiben kibővített közúti tesztekkel is. Jelenleg Göteborgban vizsgálják az önvezető autók teljesítményét. A Volvo bejelentett egy nagyszabású megállapodást az Uberrel, hogy több tízezer önvezetésre képes autót bocsássanak az utakra.
Volkswagen-csoport
Teljesen önvezető autó: Ismeretlen
Az Audi vezeti a Volkswagen csoport önvezető törekvéseit. A legújabb Audi A8-as hármas szintű önvezető technológiával rendelkezik. Miközben ez egy kiváló marketing fogás lehet, a technológia használatát lehetővé tevő szabályozás még nem született meg. Ennek következtében a tulajdonosoknak türelmesnek kell lenniük, és várniuk kell egy közeljövőben végbemenő frissítésre.
Az Audi infrastrukturális projektekre is koncentrál, mint például az autók egymás közti kommunikációjával. Ezt jelenleg egy önvezető RS7-en tesztelik, próbálják megtanítani a rendszert, hogyan birkózzon meg extrém körülményekkel és kevésbé tapadó felületekkel.
Te mit gondolsz az önvezető autók érkezéséről? Örülsz, vagy kézben tartanád a kormányt továbbra is? Írd meg hozzászólás formájában!