Valahol mélyen biztosan álmodoztál már arról, hogy egyszer új autót vásárolsz. Jó érzés egy olyan négykerekűt birtokba venni, amit a te ízlésednek megfelelően készítettek el. Te állsz ki vele a szalonból, te rakod bele az első kilométereket, te szellentesz bele először. Ennek a feelingnek azonban meg van az ára. Az értékvesztésről nem is beszélve.

Nézzük például a Dacia Dustert: az 1,6 literes benzines belépőmodell 2.899.000 Ft-ért vihető haza, ezért gyakorlatilag egy teljesen fapados, terepjárónak (bocsánat, szabadidő autónak) kinéző, elsőkerekes járművet kapsz, ami legalább új. Ha már egy elfogadható felszereltségű 4x4-eset akarsz, akkor a végösszeg is 4-essel fog kezdődni. De nem kell annyira elszállni, már 3 millió forint környékén is érdemes elgondolkoznod használtautó vásárláson. Ezért a pénzért is olyan gépeket lehet találni, hogy utána elmegy a kedved a Daciától. Ezekből gyűjtöttem össze párat.

Kompakt: Audi A3

Egy négykarikás szinte mindig kívánatos, még akkor is, ha kompaktról van szó. A második generációs A3-mas 2003-ban mutatkozott be a nagyközönség előtt és faceliftekkel egészen 2012-ig húzta, utána elkerülhetetlen volt már a generációváltás. Kisautó, nagy arccal, a jellegzetes Audi Single Frame maszk kölcsönöz neki egy határozott kiállást.

használtautó tipp Audi A3

Dizájnja, kortól függetlenül szinte mindenkinek bejön. A kínálat majdnem olyan széles, mint a célközönség: az említett összegért már késői, 2010 utáni példányokat is nézhetsz, akár 1.2-es turbós benzinessel, akár 1.6-os vagy 2.0-es TDI-vel is. Ha ügyes vagy, belefuthatsz 200 ezer kilométer alatt futott, hamvas modellekbe is, ezek vélhetően még sok-sok évig fognak boldogan szolgálni.

Felső-közép: BMW 535d E60

Szerencsétlen korosodó német prémiumokat úgy kerüli mindenki, mint a leprásokat. Tábortűz melletti rémtörténetek keringenek olyan pórul járt tulajokról, akik nagy mellénnyel megvettek egy tizenéves bajor, stuttgarti vagy ingolstadti luxusautót csoki pénzért, majd rövidesen örök kuncsafttá váltak a szerelőnél. Nem alaptalanok a vádak, ezek a kocsik a temérdek elektronika miatt könnyen betegággyá tudtak/tudnak válni, azok megkeresése és megtalálása igazi kálvária tud lenni, még a hozzáértők számára is.

Dacia Duster árából BMW 535d

A problémák hátterében legtöbbször a szükséges és szakszerű karbantartások elmaradása áll. Ha ezeket megkapta a szerető tulajtól, még így tizenévesen is hatalmas élményt tudnak adni. E60-as ötöst, már 2 milka alatt is lehet találni, de a legolcsóbbak többnyire okkal kerültek a kínálat elejére. Ami már tényleg tutti, az már közelít a 3 millióhoz, ennyiért már bármelyik dízel a tiéd lehet, legyen szó a legnépszerűbb 520d-ről, vagy a biturbós szörnyetegről, az 535d-ről.

Terepjáró: Nissan Patrol GR

Egy 4x2-es Dacia Dustert még erős jóindulattal sem neveznék terepjárónak. Négykerékhajtással már egész jól boldogul burkolatlan utakon, de még így is inkább hobbicélokra készült, mint dagonyára. Ha komolyan gondolod a terepezést, inkább olyan céleszköz után keresgélj, mint a Nissan Patrol. A japán gyártó 1951-óta óta gyártja a típust, akkor is, és azóta is kiemelkedő jelentőséget tulajdonítanak annak, hogy a lehető legmostohább körülmények között is boldogulni tudjon terepjárójuk.

Nissan Patrol terepjáró egy Dacia árából

A legbeváltabbak talán a negyedik generáció tagjai voltak, de azok felett eljárt már az idő, és beléjük került a világ összes kilométere. Utódja, az Y61-es formája már korszerűbbnek hat, felszereltsége is magasabb, így már nem csak terepen, hanem közúton is kellemesen használható. Európában a 2,8-as és 3,0-es dízelek fogytak a legjobban, ezek a hathengeres erőforrások nyomatéka már szépen mozgatta a több, mint kéttonnás bódét. A motor és a hajtás ütős párosítása miatt, a terepjárók élvonalába sorolják, Dubajban és a Közel-Keleten még mindig az egyik legnépszerűbb 4x4-es, a Land Cruiserek mellett.

Kétajtós: Mercedes CL500

Öt még gombócból is sok, nemhogy méterből. Főleg akkor, ha csak két ajtó párosul hozzá. A CL talán a legfeleslegesebb osztálya a Mercedesnek, mégis ettől lesz igazán vonzó. Óriáskupé a legfinomabb bőrbe varrva, és a legdurvább motorokkal szerelve. Racionalitás? Ugyan már. Takarékosság? Ne viccelj. Egy olyan autótól, aminél 5,0 literes V8-as volt a belépőmotor, ezek a jelzők olyan távol állnak, mint Keith Richardstól a negatív drogteszt. Az említett autó a W220-as S-osztály alapjaira épült, szinte ugyanaz csak két ajtóval kevesebbel.

Mercedes CL500 használtautó egy új árából

A kor viszonylatában minden létező extrával felszerelték, felsorolni is hosszadalmas lenne a technikai arzenált. A leggyengébb is 306 lóerős, a csúcsot képviselő CL65 AMG V12-es biturbó motorja 612 lóval és kereken 1000 Nm-el pusztította a hátsó gumikat. A csúcstechnikának viszont megvan az ára, az évek múlásával az elektromos hibák száma is szeret nőni, ezek megtalálása és kijavítása beárnyékolhatja a fenséges suhanás adta élményt. Bármelyik erőforrással igazi grand tourer, kortalan formával és eleganciával.

Egyterű: Mazda 5

A Mazda nagyon érzi manapság, hogyan kell mutatós autót csinálni, a Kodo dizájnirányzat igazi telitalálat volt a japánok részéről. Ha a külsőt nézed, egy 6-os simán odaállhat egy új Passat mellé, mindenféle szégyenkezés nélkül. Na, de az mégiscsak egy sedan, oda könnyű szép vonalakat rajzolni. Mi a helyzet az egyterűekkel? Fel kell áldoznia a családosoknak a formát a praktikum oltárán? Nem minden esetben. Ugyan, ebben a műfajban jobban meg van kötve a tervezők keze, Mazdáéknak sikerült egy divatos kinézetet varázsolniuk a harmadik generációs 5-ösnek.

Mazda 5 egyterű egy Dacia Duster helyett

Rá is fért mondjuk, főleg az első generációs Premacy kinézete sikerült elég jellegtelenre, de a kettő közti modell sem volt a formatervezés magasiskolája. Azon pont annyit és ott változtattak, hogy egy japánosan karakteres külső született meg a harmadik generációnak. 2010-ben kezdték meg a gyártását, 3 millió forintért már akár 5 éves példányokra is szert tehetsz, legyen szó 1,6-os dízelről, vagy 2,5-es benzinesről.

Csapatós: Subaru Impreza WRX

Minden benzinvérű nedves álmában szerepelt már legalább egyszer, egy utcai raliautó. Lapjával csúszni a kanyarban, hallani, ahogy fémesen üvölt a motor, fütyül a turbó és érezni, ahogy dolgozik alattad a négy kerék. Nem szezonális autók, télen még jobban várod, hogy használhasd, mint száraz időben. Egy Evo pályán igazi fegyverré válik, nagyobbat lehet vele menni, mint egy Impreza WRX STI-vel. De nem minden nap kerülsz olyan szituációba, hogy véres verejtéket hullajtva küzdj a tizedmásodpercekkel, így nem is mindig teljesedik ki a Lancer fölénye.

Használt sportautó egy új autó helyett

Egy Subaru is tud könnyfakasztó endorfinlöketet adni, mind a benne üllőknek, mind pedig körülötte lévőknek. Nem is kell hozzá sok, elég, ha a pirosnál megtúráztatod, a „bubu” hangeffekt garantáltan felkelti a gyalogosok figyelmét, még két utcával arrébb is. Három millió forint tájékán STI-t sajnos még nem találni, de ha ügyes vagy belefuthatsz egy WRX-be. 220 lóerős teljesítménye ugyan elmarad a csúcsverziótól, de már ennyivel is több mosolyt csal az arcodra 1 óra alatt, mint amennyit egy Duster valaha is fog.